hsd hsd skrev:
Gamla ölburksringar passade utmärkt i parkeringsautomater, sådana som var utplacerade utmed trottoaren
Ja. Innan de jackade dom. När Mellisarna fick säljförbud reade affärerna ut de sista pallarna den sista dagen. Då hade jag en DuettEpa. När festen var över återstod så många ölringar att vi trodde heta växelspaken full. Efter det var det gratis parkering så länge jag kan minnas.

Vi gjöt även 5kronorsmynt av bly. De gick utmärkt i vridautomater.

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Det fanns många fördelar med vridautomater. Fungerade utan el, kan inte hackas. Plus att man kunde ställa sig på en P-plats där automaten inte var utgången ännu.
Idag, när man betalar för en timme och kör därifrån efter 3 kvart, säljer kommunen samma parkeringstid en gång till till nästa bil. Detta är vad jag kallar för bedrägeri.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det fanns många fördelar med vridautomater. Fungerade utan el, kan inte hackas. Plus att man kunde ställa sig på en P-plats där automaten inte var utgången ännu.
Idag, när man betalar för en timme och kör därifrån efter 3 kvart, säljer kommunen samma parkeringstid en gång till till nästa bil. Detta är vad jag kallar för bedrägeri.
Inläggen ovanför handlade ju om hur de hackade dessa vridautomater 🤣

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det står dig ju helt fritt att stanna kvar tills P-tiden går ut. Inte ens om alla platser vore upptagna, vilket oftast inte är fallet, skulle jag kalla det bedrägeri att sälja din outnyttjade kvart.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Bortglömt sedan länge, fickur med ställ. Stället är i vitmetall och stämplat med Tyska rikets patent.
Klockan är tyvärr inte antik utan en billigare stilkopia från Molnija, en av de större ryska tillverkarna av enklare urverk.

• Guldfärgat ställ för fickur, med relief av bondgårdsscen, träd och betande kor. Märkt med Tyska rikets patent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fickur i vitmetall med romerska siffror och gravyrer, stämplat med Tyska rikets patent, stilkopi från Molnija.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Brukar aldrig vara några problem att avbryta en parkering och få tillbaka pengarna man inte använt upp i de apparna jag använder för att parkera?

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom flesta P-automater idag, har så man kan betala för 3 timmar, komma tillbaka efter 2 timmar och checka ut. Blir betalning för 2 timmar och den ärligheten har kommit för att det var stora protester och skrivningar om det tidigare i media.

J jonaserik skrev:
Perfekt att betala i parkeringsautomat med vrid.
Lika perfekta som polska Zloty-mynt innan värdet höjdes. Jag vill minnas att de var värda 8 öre.

M Mats_R skrev:
Lika perfekta som polska Zloty-mynt innan värdet höjdes. Jag vill minnas att de var värda 8 öre.
Sovjetiska 3-kopeksmynt var inte värda någonting alls, men funkade finfint i P-mätare. De hade samma diameter som enkronor, men var något tunnare och lättare, så de gick (oftast) inte i mer avancerade varuautomater. Jag har skänkt Göteborgs Stad ett avsevärt antal sådana (3-kopekare alltså), vilket jag kan erkänna nu då det sedan länge är preskriberat.

• Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
M Mats_R skrev:
Det var väl dom som flöt på vattenytan

Intet Intet skrev:
Gettoni, heter de.
Det stod på de, ser jag nu😁
Inte så här då? Jetong, myntliknande föremål som inte utgjorde ett lagligt betalningsmedel utan vars användning begränsades till utgivarens affärsrörelse; jämför pollett.

Alti Alti skrev:
Inte så här då? Jetong, myntliknande föremål som inte utgjorde ett lagligt betalningsmedel utan vars användning begränsades till utgivarens affärsrörelse; jämför pollett.
Nix. 78 när jag var i Rimmini, var mynttillgången begränsad. Därför användes nödvaluta i form av godis och kapsyler.

J jonaserik skrev:
Dom flesta P-automater idag, har så man kan betala för 3 timmar, komma tillbaka efter 2 timmar och checka ut. Blir betalning för 2 timmar och den ärligheten har kommit för att det var stora protester och skrivningar om det tidigare i media.
BS. Hur ska dom betala tillbaka? Om jag har betalat med pengar som fortfarande fungerar i vissa apparater här.

T Thomas_Blekinge skrev:
BS. Hur ska dom betala tillbaka? Om jag har betalat med pengar som fortfarande fungerar i vissa apparater här.
Kontanta pengar i en P-automat, du måste parkera i obyggden då. Häromkring mälardalen finns bara med kort eller appar. Och då går att checka ut med mindre kostnad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
jag har betalat med pengar som fortfarande fungerar i vissa apparater här.
Har du flyttat tillbaka till Tyskland?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.