En av världens hårdaste elitstyrkor där bara några enstaka antas per år. Bortglömd eller okänd för de flesta tills för några dagar sedan. De opererar i ner till 55 minusgrader i en miljö där inget annat än hundspann skulle fungera. De som antas till utbildningen ska ha gjort dansk militärtjänst med toppbetyg och sedan genomgått en mycket omfattande utbildning med träning i överlevnad, prickskytte, sprängning, radiokommunikation, spaning, brandbekämpning, första hjälpen och mycket annat: Siriuspatrullen

• Fyra frimärken från Grönland med motiv av slädhundar och människor, texten "Slædepatruljen 1950-1975" och "Kalåtdlit-Nunât Grønlând".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
K
F fusion skrev:
Ja, inte omöjligt. Sen var det ju mer allmänt förr att man tog reda på allt som gick att göra, t.ex. pölsa, blodpalt (Tycker jag är jättegott med stekt fläsk), blodpudding mm.
Vi åt lungmos med stekt fläsk och potatis när jag var barn (dvs pölsa)
Mamma köpte färdigt lungmos hos slaktaren, som sen bara behövde värmas

Suvi5700
K Kakelugnen566 skrev:
Vi åt lungmos med stekt fläsk och potatis när jag var barn (dvs pölsa)
Mamma köpte färdigt lungmos hos slaktaren, som sen bara behövde värmas
Vill inte hålla med om att lungmos och pölsa är samma sak.
I pölsa har du även korngryn. Men köttet kan variera, förr var ju inälvsmat vanlig.

K
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vill inte hålla med om att lungmos och pölsa är samma sak.
I pölsa har du även korngryn. Men köttet kan variera, förr var ju inälvsmat vanlig.
Text som beskriver att lungmos tidigare kallades pölsa, med ingredienser och kryddor listade.
Skapa konto

• Arg
kashieda
  • Laddar…
Jonas Persson
Vad är detta för dusch? Typ 1972.

I England finns det i vissa äldre hus en pump som höjer trycket i duschen. Men jag har aldrig sett eller hört talas om något liknande här hemma. Från en reklamfilm om en familj som handlar på Tempo mitt i Stockholm, inte landsbygd, gammalt eller slitet, snarare det motsatta.
En orange duschinstallation med slang och munstycke från en reklamfilm, typ 1972, i ett modernt badrumsmiljö i Stockholm.
Skapa konto

• Gilla
Bemmbe
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:

I England finns det i vissa äldre hus en pump som höjer trycket i duschen. Men jag har aldrig sett eller hört talas om något liknande här hemma. Från en reklamfilm om en familj som handlar på Tempo mitt i Stockholm, inte landsbygd, gammalt eller slitet, snarare det motsatta.
[bild]
Vilken underbar 70-talsfärg!🙂

[bild]
Ser ut som televerkets gamla dusch!

• Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
T

[bild]
Det kan vara en genomströmningsvärmare. Om man inte kan dra fram vatten från varmvattenberedare så fixar den här varmvatten direkt i duschen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske med myntautomat.
…eller med poletter. 👵👴

Här har vi italienska telefonpoletter med speciell profil för att undvika förfalskning.

• Italienska telefonpoletter i metall med graverad telefon och texten "GETTONE TELEFONICO", designade för att undvika förfalskning.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Gettoni, heter de.
Det stod på de, ser jag nu😁

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Apropå förfalskning av polletter, när jag gick verkstadsmekanisk linje på gymnasiet och när vi lärt oss svarva kom vi på att mässingsstavar av rätt diameter och kapade i rätt tjocklek vägde lika mycket som 1- och 5-kronor.

De "mynten" gick utmärkt att använda i diverse varuautomater, flipperspel och jukeboxar. Det här var för övrigt på den tiden när enkronor var värda någonting.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
För att inte tala om "" Siemens enkronor som vi sa """ Det var en nitbricka som passade i myntautomater utan vägning. Perfekt att betala i parkeringsautomat med vrid.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
Gamla ölburksringar passade utmärkt i parkeringsautomater, sådana som var utplacerade utmed trottoaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.