1 749 449 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
En av världens hårdaste elitstyrkor där bara några enstaka antas per år. Bortglömd eller okänd för de flesta tills för några dagar sedan. De opererar i ner till 55 minusgrader i en miljö där inget annat än hundspann skulle fungera. De som antas till utbildningen ska ha gjort dansk militärtjänst med toppbetyg och sedan genomgått en mycket omfattande utbildning med träning i överlevnad, prickskytte, sprängning, radiokommunikation, spaning, brandbekämpning, första hjälpen och mycket annat: Siriuspatrullen
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 470 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 470 inlägg
Vi åt lungmos med stekt fläsk och potatis när jag var barn (dvs pölsa)F fusion skrev:
Mamma köpte färdigt lungmos hos slaktaren, som sen bara behövde värmas
Vill inte hålla med om att lungmos och pölsa är samma sak.K Kakelugnen566 skrev:
I pölsa har du även korngryn. Men köttet kan variera, förr var ju inälvsmat vanlig.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 470 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 470 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Vad är detta för dusch? Typ 1972.
I England finns det i vissa äldre hus en pump som höjer trycket i duschen. Men jag har aldrig sett eller hört talas om något liknande här hemma. Från en reklamfilm om en familj som handlar på Tempo mitt i Stockholm, inte landsbygd, gammalt eller slitet, snarare det motsatta.
I England finns det i vissa äldre hus en pump som höjer trycket i duschen. Men jag har aldrig sett eller hört talas om något liknande här hemma. Från en reklamfilm om en familj som handlar på Tempo mitt i Stockholm, inte landsbygd, gammalt eller slitet, snarare det motsatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken underbar 70-talsfärg!🙂Jonas Persson skrev:
[bild]
Ser ut som televerkets gamla dusch!Jonas Persson skrev:
[bild]
Det kan vara en genomströmningsvärmare. Om man inte kan dra fram vatten från varmvattenberedare så fixar den här varmvatten direkt i duschen.Jonas Persson skrev:
[bild]
Medlem
· Blekinge
· 12 250 inlägg
Kanske med myntautomat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Apropå förfalskning av polletter, när jag gick verkstadsmekanisk linje på gymnasiet och när vi lärt oss svarva kom vi på att mässingsstavar av rätt diameter och kapade i rätt tjocklek vägde lika mycket som 1- och 5-kronor.
De "mynten" gick utmärkt att använda i diverse varuautomater, flipperspel och jukeboxar. Det här var för övrigt på den tiden när enkronor var värda någonting.
De "mynten" gick utmärkt att använda i diverse varuautomater, flipperspel och jukeboxar. Det här var för övrigt på den tiden när enkronor var värda någonting.