Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Är ju evigheter sedan bensinstationerna hade någonting som kan liknas vid bilservice. Nu handlar det mest om att sälja korv och läsk.
Häromveckan behövde jag en 10A flatstiftssäkring, det tog tre besök på olika mackar och då var det enda som hade ett kit med 10 olika säkringar.
Köper helt och fullt att det inte är som när jag själv jobbade på mack i början av 2000-talet när vi sålde fläktremmar, oljefilter och tändstift men basala saker som lampor och säkringar är väl det minsta man kan begära? En sortimentslåda med säkringar har inte ett lagervärde på många kronor men är ovärderligt när kunden behöver dom.

• Gilla
  • Wow
cpalm och 10 till
  • Laddar…
Är väl nya tider nu, folk servar väl inte bilarna hemma i lika stor grad och bilarna låter sig inte servas lika lätt heller. Lampor som utbytbara halogenare blir väl också allt mera sällsyntare då LED ersätter halogen och där kan man inte bara byta en diod utan hela lyktan brukar behöva bytas och ska programmeras in. Man får va glad man kan köpa sånt än på ställen som Biltema och Motonet m.m.

Förr var det vanligt att vågar inte hade batterier utan sladd. De på jobbet stänger av sig efter 20 minuter och är betydligt bättre än någon batteridriven jag testat.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Är ju evigheter sedan bensinstationerna hade någonting som kan liknas vid bilservice. Nu handlar det mest om att sälja korv och läsk.
Jag ville köpa en tratt för nåhot år sedan, det unga biträdet på macken visste inte vad det var...

• Wow
  • Haha
  • Ledsen
kashieda och 8 till
  • Laddar…
RoTe
Förr hade dom ju engångstrattar i papp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag ville köpa en tratt för nåhot år sedan, det unga biträdet på macken visste inte vad det var...
Går bra att skära av en mindre PET-flaska och ha som tratt, om inte hålet som vätskan ska ner i, är för litet.

J jonaserik skrev:
Går bra att skära av en mindre PET-flaska och ha som tratt, om inte hålet som vätskan ska ner i, är för litet.
1,5 liters går också bra.

useless useless skrev:
"Solution" är ju inget lim, utan bara ett lösningsmedel (som namnet antyder). Det ska lösa upp ytan på gummislangen så att lappen och slangen förenar sig. Är det fel material så funkar det dåligt.

Dagens (cykel)slangar innehåller mer plast än gummi
Men varför säljs inte solution i satser med riktigt små engångstuber, som superlim. Så ofta lagar man inte punkteringar, i varje fall jag, så tuben brukar hinna torka till nästa gång när man väl öppnat tuben. Verkar inte spela någon roll hur väl man dragit åt korken, förmodligen en konspiration av solutionstillverkarna 😀. Det brukar bli att man får gå och köpa en ny tub och ofta säljs de bara ihop med lagningslappar. Vilka jag definitivt inte behöver. Köpte laglappar i löst mått tillverkat av Velo, en rulle 5 cm bred och ny 80 cm lång, för över 25 år sedan och jag har forfarande ett par decimeter. Har förvarat den i en tät pillerburk så kvaliten på gummit är forfarande utmärkt.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Men varför säljs inte solution i satser med riktigt små engångstuber, som superlim. Så ofta lagar man inte punkteringar, i varje fall jag, så tuben brukar hinna torka till nästa gång när man väl öppnat tuben. Verkar inte spela någon roll hur väl man dragit åt korken, förmodligen en konspiration av solutionstillverkarna 😀. Det brukar bli att man får gå och köpa en ny tub och ofta säljs de bara ihop med lagningslappar. Vilka jag definitivt inte behöver. Köpte laglappar i löst mått tillverkat av Velo, en rulle 5 cm bred och ny 80 cm lång, för över 25 år sedan och jag har forfarande ett par decimeter. Har förvarat den i en tät pillerburk så kvaliten på gummit är forfarande utmärkt.
De lagningslapparna är en klassiker som inte tillverkas mer, såg för några år sedan en handlare på nätet som försökte sälja new old stock av dessa dyrt i decimetersbitar. Tillverkades av fabriken med det något ovanliga namnet Asperg i Stuttgart.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Så ofta lagar man inte punkteringar, i varje fall jag, så tuben brukar hinna torka till nästa gång när man väl öppnat tuben.
Jag köpte en hel låda lagningssatser på loppis (med prislappar på nån krona från konsum). De tuberna var tomma när jag tänkte använda dem...

useless useless skrev:
De tuberna var tomma när jag tänkte använda dem...
Hade du glömt bort din undersökningsplikt? 🤔😉😱🙃🤓

• Haha
Kakelugnen566
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hade du glömt bort din undersökningsplikt? 🤔😉😱🙃🤓
Första gången jag blev blåst i en knarkaffär. Nu har jag lärt mig att lukta ordentligt innan köpet.

• Haha
  • Gilla
Kakelugnen566 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Julas biligaste vara?

[länk]
Jo men finns dom på mackarna längre, det jag undrade...

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.