1 749 389 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Häromveckan behövde jag en 10A flatstiftssäkring, det tog tre besök på olika mackar och då var det enda som hade ett kit med 10 olika säkringar.Foliehatten3 skrev:
Köper helt och fullt att det inte är som när jag själv jobbade på mack i början av 2000-talet när vi sålde fläktremmar, oljefilter och tändstift men basala saker som lampor och säkringar är väl det minsta man kan begära? En sortimentslåda med säkringar har inte ett lagervärde på många kronor men är ovärderligt när kunden behöver dom.
Är väl nya tider nu, folk servar väl inte bilarna hemma i lika stor grad och bilarna låter sig inte servas lika lätt heller. Lampor som utbytbara halogenare blir väl också allt mera sällsyntare då LED ersätter halogen och där kan man inte bara byta en diod utan hela lyktan brukar behöva bytas och ska programmeras in. Man får va glad man kan köpa sånt än på ställen som Biltema och Motonet m.m.
Men varför säljs inte solution i satser med riktigt små engångstuber, som superlim. Så ofta lagar man inte punkteringar, i varje fall jag, så tuben brukar hinna torka till nästa gång när man väl öppnat tuben. Verkar inte spela någon roll hur väl man dragit åt korken, förmodligen en konspiration av solutionstillverkarna 😀. Det brukar bli att man får gå och köpa en ny tub och ofta säljs de bara ihop med lagningslappar. Vilka jag definitivt inte behöver. Köpte laglappar i löst mått tillverkat av Velo, en rulle 5 cm bred och ny 80 cm lång, för över 25 år sedan och jag har forfarande ett par decimeter. Har förvarat den i en tät pillerburk så kvaliten på gummit är forfarande utmärkt.useless skrev:
De lagningslapparna är en klassiker som inte tillverkas mer, såg för några år sedan en handlare på nätet som försökte sälja new old stock av dessa dyrt i decimetersbitar. Tillverkades av fabriken med det något ovanliga namnet Asperg i Stuttgart.Kapsyl skrev:
Men varför säljs inte solution i satser med riktigt små engångstuber, som superlim. Så ofta lagar man inte punkteringar, i varje fall jag, så tuben brukar hinna torka till nästa gång när man väl öppnat tuben. Verkar inte spela någon roll hur väl man dragit åt korken, förmodligen en konspiration av solutionstillverkarna 😀. Det brukar bli att man får gå och köpa en ny tub och ofta säljs de bara ihop med lagningslappar. Vilka jag definitivt inte behöver. Köpte laglappar i löst mått tillverkat av Velo, en rulle 5 cm bred och ny 80 cm lång, för över 25 år sedan och jag har forfarande ett par decimeter. Har förvarat den i en tät pillerburk så kvaliten på gummit är forfarande utmärkt.
Julas biligaste vara?RoTe skrev:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/oljeverktyg/papptratt-016866/