24 426 läst ·
41 svar
24k läst
41 svar
Sågspån ut - mineralull in! Isolera gammal vind - blev det bättre?
Ett högst relevant inspel. Ska man ändå lägga om taket inom kort är det nästan ett givet sätt att göra det på. Mycket bättre än att isolera "inomhus".G Gabbe1 skrev:Tänk utanför boxen, eller utanför vinden. Varför göra en åtgärd som ökar risken för mögel och fukt på vinden? Isolering bör vara utanför vinden, av samma anledning som vi inte längre isolerar källarväggar inifrån.
Bygg om kallvinden till klimatvind och få alla fördelar av mer isolering utan nackdelarna med förhöjda risker.
Ok, jag vet att det kan medföra ett orimligt stort arbete i många fall, men jag vill ändå ge lite perspektiv i debatten.
Utveckla gärna klimatvind.G Gabbe1 skrev:Tänk utanför boxen, eller utanför vinden. Varför göra en åtgärd som ökar risken för mögel och fukt på vinden? Isolering bör vara utanför vinden, av samma anledning som vi inte längre isolerar källarväggar inifrån.
Bygg om kallvinden till klimatvind och få alla fördelar av mer isolering utan nackdelarna med förhöjda risker.
Ok, jag vet att det kan medföra ett orimligt stort arbete i många fall, men jag vill ändå ge lite perspektiv i debatten.
.....då har man isoleringen ovanpå yttertaket och sedan lägger man takpannor på det, istället för att ha isoleringen inne på vinden. Det gör att temperaturen på vinden stiger några få grader => drastiskt lägre relativ fuktighet + yttertakets undersida blir ingen köldbrygga där fukt i vindsluften kondenserar till vatten som leder till mögel.
Tex la jag 10cm cellplast mellan råspont och ny takplåt när jag la om mitt tak för fem år sedan. Mitt hus är 1.5 plan med källare och byggt -46. Efter denna tilläggsisolering av taket har jag aldrig sett minusgrader på min vind, detta trots att vi ofta har perioder med -20 grader här vintertid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt hus! Cellplast mellan råspont och ny takplåt - hur då?G Gabbe1 skrev:Tex la jag 10cm cellplast mellan råspont och ny takplåt när jag la om mitt tak för fem år sedan. Mitt hus är 1.5 plan med källare och byggt -46. Efter denna tilläggsisolering av taket har jag aldrig sett minusgrader på min vind, detta trots att vi ofta har perioder med -20 grader här vintertid.
[bild]
[bild]
Håller med om iden med att isolera taket i stället. Kom att tänka på ett klassiskt knep för att slippa få ett tjockt takavslut (dubbla vindskivor mm) när man tilläggsisolerar utvändigt, det är att förlänga fasaden uppåt (förbi orginaltaket som sågas av) och avsluta takets isolering vid ytterväggarna. Det bibehåller orginaltakets tjocklek.G Gabbe1 skrev:Tex la jag 10cm cellplast mellan råspont och ny takplåt när jag la om mitt tak för fem år sedan. Mitt hus är 1.5 plan med källare och byggt -46. Efter denna tilläggsisolering av taket har jag aldrig sett minusgrader på min vind, detta trots att vi ofta har perioder med -20 grader här vintertid.
[bild]
[bild]
Jag rev först bort alla gamla pannor och all gammal läkt. La ny underlagsduk på den befintliga (som såg helt ok ut trots åldern). Sen la jag cellplastskivor S100 1,2 x 2,4m direkt på duken och klämde fast dessa skivor med 95mm bred ströläkt och långa träskruv. Efter det kunde taket läktas med bärläkt och plåten monteras som vanligt.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det är ju en metod.Biggle skrev:
Håller med om iden med att isolera taket i stället. Kom att tänka på ett klassiskt knep för att slippa få ett tjockt takavslut (dubbla vindskivor mm) när man tilläggsisolerar utvändigt, det är att förlänga fasaden uppåt (förbi orginaltaket som sågas av) och avsluta takets isolering vid ytterväggarna. Det bibehåller orginaltakets tjocklek.
Jag byggde ut mitt taksprång både över gavlarna och långsidorna i samband med denna omläggning. Detta gjorde jag mest för att ge huset bättre proportioner sedan en föregående ägare tilläggsisolerat väggarna och, i mina ögon, förstört proportionerna mellan hus och taksprång.
Även med mina nya vindskivor, helt klädda i svart plåt, så tycker jag inte att det ser det minsta konstigt ut och ingen som inte vet om det kan tro att det ligger 10cm isolering på taket.
Ser toppen ut, jag menade det inte som en pik till dig. Var mer generellt menat.G Gabbe1 skrev:Det är ju en metod.
Jag byggde ut mitt taksprång både över gavlarna och långsidorna i samband med denna omläggning. Detta gjorde jag mest för att ge huset bättre proportioner sedan en föregående ägare tilläggsisolerat väggarna och, i mina ögon, förstört proportionerna mellan hus och taksprång.
Även med mina nya vindskivor, helt klädda i svart plåt, så tycker jag inte att det ser det minsta konstigt ut och ingen som inte vet om det kan tro att det ligger 10cm isolering på taket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
RåspontAgnvik skrev:
Takduk
Cellplast
Läkt/gles skruvad igenom cellplast
Kör PIR istället för EPS så räcker det med 30-50mm för en väsentlig skillnad.
Vill man inte lägga om taket går det att isolera invändigt med luftspalt mellan råspont och isolering som en klassisk inredd vindsvåning.
Alla dagar PIR före cellplast pga brand då cellplast brinner blir det väldigt spektakulärt. Själv har jag 500mm lösull Isover insulsafe och ett fantastiskt u-värde. Svårt att lägga den mängden på råsponten.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Det du har motsvarar 26cm PIR ungefär. Och man behöver inte lägga allt på råsponten utan man delar upp med en del t.ex. spån/cellulosa i bjälklaget så kan man ha ytterligare en del på yttertaket.M Marcus04 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden