24 426 läst ·
41 svar
24k läst
41 svar
Sågspån ut - mineralull in! Isolera gammal vind - blev det bättre?
Inväntar offert på en 100m2 vind, så vi får se. Det handlar också om att få det bekvämare i huset. Om 20år lever jag kanske inte längre.Karl.s skrev:
Har gått i samma tankar, hus från 1966, ca 150mm sågspån som takisolering.
Kom fram till (liknande Marcus_Carlssons uträkning), att jag skulle spara kanske 2000:-/år
Dvs avbetalningstid på typ 20år om det kostar typ 40k (kanske dyrare nu?) att tömma och spruta mineralull. Vilket inte kändes värt insatsen, speciellt med ökad risk för fuktproblem då vinden blir kallare
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Varmvind, dvs isolera yttertaket är det tryggaste sättet att få mindre värmeläckage om ångspärr/broms saknas.
Avbetalning och avbetalning..... Huset lär väl vara kvar om 20 år i alla fall om man tar hand om det väl... Tycker det är nåt fint med att sköta om fastigheter även om man själv kanske säljer. Eller dör..Agnvik skrev:
Farsan skulle bygga till huset med ett sovrum och badrum i norrra norrland o frågade byggnadskontorer på orten om vilken isoleringsteknik han skulle välja och fick då rådet att köra glas/stenull i golvet men köra kutterspån i vägg och vind utan fuktspärr. Kommunen menade att inneklimatet skulle bli bättre med spån och att det praktiska isolervärdet inte var så mycket sämre än ullen. Ull i golvet skulle det vara eftersom spån sjunker ihop o då blir det luftspalt till innergolvet medans ny spån rasar ner från vinden o fyller på.Agnvik skrev:
Han hade golvvärme i utbyggnaden och alltid varmt o gott trots, kanske -25gr. Själv tycker jag att det blir ruggigt i mitt stenullsisolerade hus från 76 i Stockholm när det blir -10grader😁
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Typexempel på när dom inte har koll och borde prata om relevant info. Det skiljer enormt mycket i U-värde mellan mineralull och spån.F Fnularen skrev:Farsan skulle bygga till huset med ett sovrum och badrum i norrra norrland o frågade byggnadskontorer på orten om vilken isoleringsteknik han skulle välja och fick då rådet att köra glas/stenull i golvet men köra kutterspån i vägg och vind utan fuktspärr. Kommunen menade att inneklimatet skulle bli bättre med spån och att det praktiska isolervärdet inte var så mycket sämre än ullen. Ull i golvet skulle det vara eftersom spån sjunker ihop o då blir det luftspalt till innergolvet medans ny spån rasar ner från vinden o fyller på.
Han hade golvvärme i utbyggnaden och alltid varmt o gott trots, kanske -25gr. Själv tycker jag att det blir ruggigt i mitt stenullsisolerade hus från 76 i Stockholm när det blir -10grader😁
Jag slängde ut 20 cm stenull och lät en vacummsug ta ut 20 cm kutterspån. Därefter in med ångbroms i bjälklaget och ca 50 cm cellulosa insprutat. Det gjorde stor skillnad i isoleringseffekt. Sen har man en material som kan ta upp lite fukt. Nu har jag ett FTX-system så med undertryck räknar jag med lite fukt från huset.
Känns bäst med ett naturmaterial när huset inte är tätt.
Känns bäst med ett naturmaterial när huset inte är tätt.
Den gamla 20-talsvillan jag växte upp i hade spån på vindsgolvet. Morsan tyckte det var en utmärkt ide att rulla ut gamla trasmattor över spånet och använda vinden som förråd. Med lite retrospektivt funderande så var det nog anledningen till att vi hade det snöfriaste taket i grannskapet. Mattorna och grejorna som stod där packade spånet och sabbade isolerförmågan så snön smälte underifrån på plåttaket och snön rasade av.
Vårt hus är från 1935 och har sågspån med trägolv ovanpå. Vi hade hit en firma för att räkna på tilläggsisolering av bjälklaget. Deras kommentar var ” Behåll det som det är och lägg några extra kronor på uppvärmningen. Du kommer aldrig få tillbaka pengarna och huset mår mycket bättre.”
Det svaret har jag också fått. Inväntar offert, så får vi se...G Goran0 skrev:
Stor skillnad på firmor.G Goran0 skrev:
Jag hade en hos mig som hävdade återbetalningstid på 3 år och att huset i det närmaste skulle producera el när dom var klara. (det sista är en viss överdrift).
Detta trots tilläggsisolering från sjuttiotalet, relativt låg värmeförbrukning och bergvärme som utgångspunkt..
Jag hade ju tagit dit honom för att jag var intresserad av att göra åt vinden, men hans helt oseriösa "beräkningar" gjorde att mitt intresse för det företaget föll platt..
Hoppas att alla inblandade tänkte på att man regelbundet behöverunderhålla sågspånet på vinden. För de har rätt i att spånet sjunker ihop och nytt spån rasar ned från vinden och fyller på. Men det är bara en stund som det sköter sig själv. Sedan behöver man fösa ut nytt spån mot ytterväggarna.F Fnularen skrev:Farsan skulle bygga till huset med ett sovrum och badrum i norrra norrland o frågade byggnadskontorer på orten om vilken isoleringsteknik han skulle välja och fick då rådet att köra glas/stenull i golvet men köra kutterspån i vägg och vind utan fuktspärr. Kommunen menade att inneklimatet skulle bli bättre med spån och att det praktiska isolervärdet inte var så mycket sämre än ullen. Ull i golvet skulle det vara eftersom spån sjunker ihop o då blir det luftspalt till innergolvet medans ny spån rasar ner från vinden o fyller på.
Och allt eftersom spånet i väggarna sjunker ihop blir U-värdet sämre.
Jag har också ett hus från 1963, med ca 20 cm spån och sen lite blandade isoleringsplattor från förra ägaren. Mitt problem är inte att att tjäna några kronor på isolering utan att jämna ut temperaturen. På sommaren blir det väldigt varmt i huset och man kan nästa känna på innertaket hur varm vinden är, på vintern är det motysatt effekt och det är kallt närmast inner taket. Min plan är att jämna ut sågspånet och lägga på ytterligare 10-40 cm isolering. jag har helt öppet på långsidorna ca 5 cm glapp.
Hur mycket kan jag lägga till utan att riskera fuktskador, jag har ingen ångbroms alls och vill inte ändra innertaket eller gräva ur befinrlig sågspånsisolering?
Hur mycket kan jag lägga till utan att riskera fuktskador, jag har ingen ångbroms alls och vill inte ändra innertaket eller gräva ur befinrlig sågspånsisolering?
Har 15 cm kutterspån+7 cm glasull på vind. Två sovrum mot varsin gavel som var lika kalla med fönster som utgör runt 1/4 del av väggen. I ena bytte jag till energiglas (de 4mm meden beläggning på.
Över det andra tog jag bort glasullen, öste ur kutterspånet la ångbroms och 10 cm huntonskivor, öste tillbaka kutterspån och 5 cm hunton till överst. I det senare steg temperaturen 0,5 grad. I det med energiglasen ökade det 1 grad. Isoleringen kostade runt 2500, glasen 1500. Bra skit..
Över det andra tog jag bort glasullen, öste ur kutterspånet la ångbroms och 10 cm huntonskivor, öste tillbaka kutterspån och 5 cm hunton till överst. I det senare steg temperaturen 0,5 grad. I det med energiglasen ökade det 1 grad. Isoleringen kostade runt 2500, glasen 1500. Bra skit..
6% är ju försumbart med den kostnadenM Marcus_Carlsson skrev:En liten matteövning -->
20 + 15 sågspån och mineralull som du har idag mot motsvarande 35 bara mineralull ger ett lägre U-värde för taket med ca 40%. (0,14 mot 0,1).
([länk])
Man brukar säga att 15% av värmen försvinner i taket.
([länk])
Så med en sådan ändring minskar du din totala energiförbrukning för uppvärmning med --> 0,15 x (0,14 - 0,1) ~6%.
Alltså din årsförbrukning för uppvärmning i kWh, multiplicerat med 0,06. Det är din besparing. Grovt räknat.
Tänk utanför boxen, eller utanför vinden. Varför göra en åtgärd som ökar risken för mögel och fukt på vinden? Isolering bör vara utanför vinden, av samma anledning som vi inte längre isolerar källarväggar inifrån.
Bygg om kallvinden till klimatvind och få alla fördelar av mer isolering utan nackdelarna med förhöjda risker.
Ok, jag vet att det kan medföra ett orimligt stort arbete i många fall, men jag vill ändå ge lite perspektiv i debatten.
Bygg om kallvinden till klimatvind och få alla fördelar av mer isolering utan nackdelarna med förhöjda risker.
Ok, jag vet att det kan medföra ett orimligt stort arbete i många fall, men jag vill ändå ge lite perspektiv i debatten.