Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Det hade jag missat. Tack för rättningen..
Öppna ju upp för lite tolkningsfrågor..
Där man gör skyltar som har insynsskydd och staketfunktioner
Inte heller insynskydd eller staket kräver bygglov för att uppföras.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Där man gör skyltar som har insynsskydd och staketfunktioner
OT:Du menar kanske ordentliga skyltar/banderoller kanske 1,8-2m höga som sträcker sig längs hela eller stora delar av tomt/fastighetsgränsen och tex i ord och bild vänligt och tydligt beskriver att det är privat område (eller om det inte är tillåtet) vilken fastighetsbeteckning fastigheten med skylten har.
Det verkar snabbare, enklare och kanske även billigare med en sån 'skylt' än tex en tujahäck om man vill hindra insyn..

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plank? Mur?

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
jo det var mer stora täta "plank" tänk 4 meter hög och 8 meter lång , i form av skylt med nån meningslös reklam på som förväntas att inte vara vad grannen vill se.. gärna så nära grannen det går helst 10 cm ifrån tomtgräns..

Lite i skyltens anda där man hämnas med skylten

P
Mats-S Mats-S skrev:
Vidhåller att det ligger mer bakom än några futtiga grenar som sågats av på ett träd som säkert kan uppfattas som att det står på allmän mark.
Det kanske kan uppfattas så, men om man börjar beskära ett träd bör man ha koll på det är ens eget träd eller någon annans.

P
P polaris78 skrev:
Lite i skyltens anda där man hämnas med skylten
Vilken skylts anda syftar du på?

Nu är det ju så att träd har en rad viktiga funktioner som behöver nämnas för att förstå varför det inte är bra att såga ner träd på kommunens mark. Speciellt i städer hjälper träd till att sänka temperaturen (motverkar urban heat island) och motverkar översvämningar/ skyfall (sänker avrinningskoefficienten och suger upp vatten). Sen har träd/natur en påverkan som ger tydligt sänkta stressnivåer och ökat välbefinnande. Det kan också vara kopplat till kulturhistoriska värden t ex gamla träd.

Därför har de flesta kommuner mål och policys kopplade till träd/natur där man vill ha fler träd och en ökad krontäckningsgrad. Dock har kommunen bara rådighet över det som är kommunal mark (eller som här ett kommunalt bostadsbolag). Därför agerar man också mot individer som tycker sig stå över allmänhetens bästa.

När det gäller ett enskilt träd kan man tycka att det inte spelar någon roll men ser man den större bilden så gör det absolut det.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Det finns också dagar som nu i dagarna efter ett lite större oväder där det är tydligt att många okunniga som vill bevara träd mot bättre vetande hade kunnat undvika skador i stora belopp till och med nån som dog av ett fallande träd såg jag nåt om utan att orka fördjupa mig i tragedin ..

Helt klart behöver stora träd ofta tas ned i tid INNAN dom ramlar över hus , vägar ,bilar folk uthus altaner osv osv

Bevara träd folket har väldigt svårt att förstå att träd till sist behöver tas ned kontrollerat innan dom ramlar över nåt olämpligt..

Många på trädkramar sidan är helt blinda när träd ska bevaras till vilket pris som helst och att trädet är "gammalt och fint" anses trumfa folk som kan träd och kan se risker med dumt placerade träd som bör tas ned innan det sker olyckor..

Personligen så går då säkerhet över hus och hem och familj långt över nåt träd "rätt" att stå för nära. Och saknar ägaren förstånd i frågan så vet jag vad jag skulle göra iaf ... trädet vinner inte den kampen det kan jag lova..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Helt klart behöver stora träd ofta tas ned i tid INNAN dom ramlar över hus , vägar ,bilar folk uthus altaner osv osv
VI har tre stora träd på vår tomt. Två lönnar och en ask. De brukade släppa ifrån sig nån gren eller tre varje år. När jag klippte gräsmattan tänkte jag ibland att det var tur att inte den där grenen kom ner när jag var i närheten.

I somras anlitade vi därför en arboristfirma som klättrade runt i träden och ansade bort dåliga grenar. Det kostade femsiffrigt, men det var det värt för att inte behöva oroa sig för skallskador när man gick under träden.

Ju äldre asken blir ju mer fäller den.

P
Ja, det var nog bra att ansa den.

Tyvärr har vi rätt många småaskar på gång att ta över. Ask tycks vara ett träd som sprider sig otroligt väl med rotskott. Det dyker upp askar lite här och var på tomten (som är nästan 4000 kvadratmeter stor).

P
P pmd skrev:
Vilken skylts anda syftar du på?
Den närmaste bilden uppåt inlägg #40 var den det vart ett litet sidospår på..

P pmd skrev:
Ja, det var nog bra att ansa den.

Tyvärr har vi rätt många småaskar på gång att ta över. Ask tycks vara ett träd som sprider sig otroligt väl med rotskott. Det dyker upp askar lite här och var på tomten (som är nästan 4000 kvadratmeter stor).
Inte rotskott men de självsår sig mycket.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
B Barrväxt skrev:
Inte rotskott men de självsår sig mycket.
Det räcker med en årlig trädgårdsrunda där man plockar upp de nysådda barnen. Viktigt speciellt i häckarna. Tvåårsskotten kan vara riktigt riktigt besvärliga.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.