6 566 läst ·
60 svar
7k läst
60 svar
Sågade ner grenar på kommunens träd utanför mammans hus - döms för skadegörelse
OTP polaris78 skrev:
Det verkar snabbare, enklare och kanske även billigare med en sån 'skylt' än tex en tujahäck om man vill hindra insyn..
Jag tror du funderar på den här tråden:F fribygg skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-ett-plank.553863/
jo det var mer stora täta "plank" tänk 4 meter hög och 8 meter lång , i form av skylt med nån meningslös reklam på som förväntas att inte vara vad grannen vill se.. gärna så nära grannen det går helst 10 cm ifrån tomtgräns..Claes Sörmland skrev:
Lite i skyltens anda där man hämnas med skylten
Nu är det ju så att träd har en rad viktiga funktioner som behöver nämnas för att förstå varför det inte är bra att såga ner träd på kommunens mark. Speciellt i städer hjälper träd till att sänka temperaturen (motverkar urban heat island) och motverkar översvämningar/ skyfall (sänker avrinningskoefficienten och suger upp vatten). Sen har träd/natur en påverkan som ger tydligt sänkta stressnivåer och ökat välbefinnande. Det kan också vara kopplat till kulturhistoriska värden t ex gamla träd.
Därför har de flesta kommuner mål och policys kopplade till träd/natur där man vill ha fler träd och en ökad krontäckningsgrad. Dock har kommunen bara rådighet över det som är kommunal mark (eller som här ett kommunalt bostadsbolag). Därför agerar man också mot individer som tycker sig stå över allmänhetens bästa.
När det gäller ett enskilt träd kan man tycka att det inte spelar någon roll men ser man den större bilden så gör det absolut det.
Därför har de flesta kommuner mål och policys kopplade till träd/natur där man vill ha fler träd och en ökad krontäckningsgrad. Dock har kommunen bara rådighet över det som är kommunal mark (eller som här ett kommunalt bostadsbolag). Därför agerar man också mot individer som tycker sig stå över allmänhetens bästa.
När det gäller ett enskilt träd kan man tycka att det inte spelar någon roll men ser man den större bilden så gör det absolut det.
Det finns också dagar som nu i dagarna efter ett lite större oväder där det är tydligt att många okunniga som vill bevara träd mot bättre vetande hade kunnat undvika skador i stora belopp till och med nån som dog av ett fallande träd såg jag nåt om utan att orka fördjupa mig i tragedin ..
Helt klart behöver stora träd ofta tas ned i tid INNAN dom ramlar över hus , vägar ,bilar folk uthus altaner osv osv
Bevara träd folket har väldigt svårt att förstå att träd till sist behöver tas ned kontrollerat innan dom ramlar över nåt olämpligt..
Många på trädkramar sidan är helt blinda när träd ska bevaras till vilket pris som helst och att trädet är "gammalt och fint" anses trumfa folk som kan träd och kan se risker med dumt placerade träd som bör tas ned innan det sker olyckor..
Personligen så går då säkerhet över hus och hem och familj långt över nåt träd "rätt" att stå för nära. Och saknar ägaren förstånd i frågan så vet jag vad jag skulle göra iaf ... trädet vinner inte den kampen det kan jag lova..
Helt klart behöver stora träd ofta tas ned i tid INNAN dom ramlar över hus , vägar ,bilar folk uthus altaner osv osv
Bevara träd folket har väldigt svårt att förstå att träd till sist behöver tas ned kontrollerat innan dom ramlar över nåt olämpligt..
Många på trädkramar sidan är helt blinda när träd ska bevaras till vilket pris som helst och att trädet är "gammalt och fint" anses trumfa folk som kan träd och kan se risker med dumt placerade träd som bör tas ned innan det sker olyckor..
Personligen så går då säkerhet över hus och hem och familj långt över nåt träd "rätt" att stå för nära. Och saknar ägaren förstånd i frågan så vet jag vad jag skulle göra iaf ... trädet vinner inte den kampen det kan jag lova..
VI har tre stora träd på vår tomt. Två lönnar och en ask. De brukade släppa ifrån sig nån gren eller tre varje år. När jag klippte gräsmattan tänkte jag ibland att det var tur att inte den där grenen kom ner när jag var i närheten.P polaris78 skrev:
I somras anlitade vi därför en arboristfirma som klättrade runt i träden och ansade bort dåliga grenar. Det kostade femsiffrigt, men det var det värt för att inte behöva oroa sig för skallskador när man gick under träden.
Ja, det var nog bra att ansa den.
Tyvärr har vi rätt många småaskar på gång att ta över. Ask tycks vara ett träd som sprider sig otroligt väl med rotskott. Det dyker upp askar lite här och var på tomten (som är nästan 4000 kvadratmeter stor).
Tyvärr har vi rätt många småaskar på gång att ta över. Ask tycks vara ett träd som sprider sig otroligt väl med rotskott. Det dyker upp askar lite här och var på tomten (som är nästan 4000 kvadratmeter stor).