Mats-S Mats-S skrev:
Sådant där ska göras när eventuella protesterande grannar är bortresta eller en gren i taget i skymningen/gryningen ;-)
Och under tiden VM-finalen med svenskt deltagande pågår i fotboll eller ishockey, eller helst båda samtidigt. 😂🙃

• Haha
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mats-S Mats-S skrev:
Klantigt gjort, fullt dagsljus med grannar hemma.
Sådant där ska göras när eventuella protesterande grannar är bortresta eller en gren i taget i skymningen/gryningen ;-)

Troligen är det något annan tvist som ligger bakom grannens anmälan, för vad fasen spelar det för roll med några grenar på ett träd som står på en allmänning🤔
Sen läser vi om gryningsarboristen i kvällspressen 🫨

• Haha
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
P
Mats-S Mats-S skrev:
Troligen är det något annan tvist som ligger bakom grannens anmälan, för vad fasen spelar det för roll med några grenar på ett träd som står på en allmänning🤔
Trädet står knappast på en allmänning. Det står i Byggahusartikeln att trädet tillhör ett bostadsbolag.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Håller med. Lagar med böter är bara lagar för fattiga.
Nej, dagsböter, som utdömdes i det här fallet utformas efter den dömdes ekonomiska situation.
Jan Emanuel skryter i Expressen att han får p-böter varje dag. Parkerar var han vill...🤔
Det är nog inte böter det handlar om. Det som till vardags brukar kallas "P-böter" brukar vara kontrollavgift eller felparkeringsavgift. Vanligen är inte rättsväsendet inblandat.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Farstatjej90
P pmd skrev:
Nej, dagsböter, som utdömdes i det här fallet utformas efter den dömdes ekonomiska situation.

Det är nog inte böter det handlar om. Det som till vardags brukar kallas "P-böter" brukar vara kontrollavgift eller felparkeringsavgift. Vanligen är inte rättsväsendet inblandat.
Vet du hur man kontrollerar vilken inkomst personen har när man ska döma ut dagsböter? Man frågar vederbörande. Om du inte tror mig kan du kolla upp det.

Vet du hur man kontrollerar vilken inkomst personen har när man ska döma ut dagsböter? Man frågar vederbörande. Om du inte tror mig kan du kolla upp det.
jag har alltid tyckt att det är konstigt att man går på inkomst och inte på vad för kapital man har hus pengar på banken och så vidare

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
P
Du kanske skulle kunna ge mig en relevant referens till ditt påstående?

P
Det är inte fullt så enkelt som bara vad du har för inkomst även om det är en viktig del såklart..
Storleken på dagsboten bestäms utifrån ens inkomst.
Det som är avgörande för vilket bötesbelopp som aktualiseras är den dömdes ekonomiska förhållanden. Beloppet ska alltså resultera i vad som bedöms som skäligt med hänsyn till ens inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt.

Så 2 personer med samma inkomst men olika situationer kan få olika belopp

källa om man inte tror mig..
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/bestamning-av-storlek-pa-dagsbot/
https://lawline.se/answers/hur-raknar-man-ut-beloppet-pa-en-dagsbot
med flera

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mats-S
P pmd skrev:
Trädet står knappast på en allmänning. Det står i Byggahusartikeln att trädet tillhör ett bostadsbolag.
Vidhåller att det ligger mer bakom än några futtiga grenar som sågats av på ett träd som säkert kan uppfattas som att det står på allmän mark.

Jag såg den här skylten i Sydney för många år sen. Någon trodde han var smart och såg fram emot bättre utsikt. I stället fick han den här stora skylten mitt i blickfånget.

En varningsskylt vid vattnet i Sydney för stora träd som vandaliserats, med båtar och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
remrag och 4 till
  • Laddar…
P
M munge skrev:
Jag såg den här skylten i Sydney för många år sen. Någon trodde han var smart och såg fram emot bättre utsikt. I stället fick han den här stora skylten mitt i blickfånget.

[bild]
I Sverige är skyltning förutom några undantag i dom flesta fall behöver man bygglov ,så i dom flesta fall är det bara att skicka byggnadsnämnden i kommunen på skyltinnehavaren..så är den snart borta igen.

M munge skrev:

[bild]
I Sverige är nog liknande skyltar bygglovspliktiga..

Men här var det "kommunen" som satte upp skylten.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
I Sverige är skyltning förutom några undantag i dom flesta fall behöver man bygglov ,så i dom flesta fall är det bara att skicka byggnadsnämnden i kommunen på skyltinnehavaren..så är den snart borta igen.
Det blev ändring på det 1 dec. Numera finns ingen generell lovplikt för skyltar längre:

Ingen generell lovplikt för skyltar och ljusanordningar. Regeringens bedömning: Inga krav i plan- och bygglagen.

Läs propositionen s 156:
https://data.riksdagen.se/fil/65A15A50-B5DF-493A-A3E1-DB62D4EB993B

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blev ändring på det 1 dec. Numera finns ingen generell lovplikt för skyltar längre:

[bild]

Läs propositionen s 156:
[länk]
Det hade jag missat. Tack för rättningen..
Öppna ju upp för lite tolkningsfrågor..
Där man gör skyltar som har insynsskydd och staketfunktioner

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.