Bra tips!
Det där kommer nog även jag ha nytta av framöver. :)

UlfY skrev:
Skiva som löper via list i spår på bordssågen. Kapa till bredden på skivan med klingan så passar den perfekt. Sedan någon form av anordning som håller fast din regel över kanten mot klingan. Då kan man föra skivan helt i linje med klingan, samtidigt som regeln sitter snett på skivan. Voilá. Förstod du den?

Jag gjorde en sådan då jag behövde snedkapa ett antal bitar till en hylla. Funkade bra.
inte 100 på hur du tänker.

jag ser framför mig en mdf bit "trekant" i rätt vinkel
längs hypotenusan så limmar jag dit en liten 4-kantsstav
jag sätter fast min regel i jiggen genom att skjuta ett par 18g dyckerts

Edit: Daniel förbättrade delvis min konstruktion:blushing:

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Ulfs förslag är en mycket bra ide, det ger viss justersågskapacitet till din bordssåg. Dock kan det vara svårt att balansera 45x70 på högkant på en sådan lösning.

Det du letar efter heter en "tapering jig", finns massor på nätet.

En mycket enkelt version ser ut som bilden nedan.

Grått=anhåll
svart=klinga
beige=jiggen, med kraftig plywood- eller mdf-skiva med ett hack i.
brunt=biten du ska såga
blått=om det behövs, en list påskruvad på jiggen. Från listen skruvar du sen skruvar i biten du ska såga. Se noga till att de inte hamnar i klingan. Brukar ej behövas.

Eftersom du trycker direkt på biten du ska klyva är det naturligtvis extremt viktigt med bra psuhsticks/pushblocks.
Men även med en sådan tror jag man får bättre resultat om man sågar och limmar ihop två delar, än att köra 70 från två håll (jag har gjort liknande på min 75a, det vill säga runt 70 plus 70 mm. På den höjden är det mycket svårt att undvika en avvikelse när man har "vänt" biten. Dels vertikalavvikelser, dels inre spännngar som släpper. Delar man bitarna kan man kompensera för spänninarna genom att såga i steg på varje bit.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Men även med en sådan tror jag man får bättre resultat om man sågar och limmar ihop två delar, än att köra 70 från två håll (jag har gjort liknande på min 75a, det vill säga runt 70 plus 70 mm. På den höjden är det mycket svårt att undvika en avvikelse när man har "vänt" biten. Dels vertikalavvikelser, dels inre spännngar som släpper. Delar man bitarna kan man kompensera för spänninarna genom att såga i steg på varje bit.

--- Mats ---
Men för min del så fixar GTS10an 70mm medans TS55an inte

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Mats Bengtsson skrev:

--- Mats ---
Med gts 10 räcker det att såga en gång. Du har ju materialet direkt på bordet så såghöjden räcker till.

Du behöver en bandsåg. Nu har du tillfället!

mattiasp skrev:
Du behöver en bandsåg. Nu har du tillfället!
haha

tänk vad jag har väntat på att just DU skulle komma med detta förslag:Dd^_^b;)

Även om jag skulle kunna köpa en så har jag ingen fyisisk plats för den då den inte är direkt portabel:cool:

Sticksåg med långa blad?

Kevin skrev:
Sticksåg med långa blad?
Även om jag har en Bosch 135a så känns inte just sneklyvningen helt optimal, då tror jag tom mer på fogsvansen. Men det är def inte omöjligt med bra blad och minimalt med tryck.

Daniel_N skrev:
Med gts 10 räcker det att såga en gång. Du har ju materialet direkt på bordet så såghöjden räcker till.
Ok, ja tar man allt på en gång så är det ju löst, det var att tvingas vända jag tänkte på som problem.

-- Mats ---

Daniel78 skrev:
Jag byggde en liknande jigg som denna:
[länk]
när jag sågade kilar för ett tag sedan, dock utan några fina klämmor, jag skruvade helt enkelt fast
reglarna direkt i plywoodskivan underifrån med försänkta skruv.
det känns som just hur man ska fästa reglarna som blir just det som gör skillnaden.

phl skrev:
Hur menar du nu?

[länk]
jamen nääää, sluta nu.................:)

den finns inte på Youtube och jag vägrar förstå hur den fungerar:@:@

Men en liten bandsåg tar inte så stor plats ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.