Hej!

Som ny husägare förutsätter jag att det finns en massa "uppenbara" små förbättringar och uppgraderingar jag skulle kunna göra, men som jag inte känner till ännu. Här talar jag om mindre investeringar (säg under 10k kronor), som alla som har ett hus bör införskaffa. Detta är saker som kan förbättra komforten, göra huset billigare i drift, eller kanske kan motverka en större kostnad i framtiden.

Kom med era bästa tips och produkter!

Brandvarnare(flera), brandsläckare (flera), brandfilt

Bjud in i dina grannar på fika så ni får en bra relation och vårda den sen ömt.

• Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:

Bjud in i dina grannar på fika så ni får en bra relation och vårda den sen ömt.
Mycket bra svar! Där ligger vi redan bra till, både med brandsäkerheten och grannarna.

Sambon har till och med börjat träna katten att gå till ytterdörren när vi testar brandlarmen, så vi enkelt får med henne ut om olyckan är framme.

En bra grovdamsugare om ni ska fixa/renovera.
Möjlighet till strukturerad förvaring, tex hyllor och gensomskinliga lådor.

Ta det lugnt och njut av det nya huset. Låna saker vid behov och identifiera vad ni verkligen behöver. Det blir både billigare och lättare att förvara.

• Gilla
Roger Magnusson2
  • Laddar…
Arbetshandskar med tummen mitt i handen. Det tar ett tag innan man är redo för de riktiga.

Med anda ord, det är ingen skam att inte kunna allt från början.

Samma nyckel överallt. Om man har flera ingångar, så är det så skönt att bara ha en enda nyckel, och det är en så enkel åtgärd att göra. Har sju ingångar, plus ett antal förråd, plus ett antal låsbara innerdörrar (mest för att jag fick slut på blanka täckbrickor, men hade massor av låscylindrar och sådana täckbrickor...). Så jäkla skönt att ha en enda nyckel som funkar överallt.
mexitegel mexitegel skrev:
Tips jag fick på en brandskyddskurs: Skippa filten, ha en kolsyresläckare istället. Det är mindre krångel, mindre som kan gå fel. det går fortare, och du kan utan problem släcka någon som brinner.

T Troberg skrev:
Tips jag fick på en brandskyddskurs: Skippa filten, ha en kolsyresläckare istället. Det är mindre krångel, mindre som kan gå fel. det går fortare, och du kan utan problem släcka någon som brinner.
Det tipset skulle jag inte ge någon. Har tidigare jobbat med brandskydd.
6kg pulver, brandfilt, brandvarnare. Där har du den rekommenderade uppsättningen av brandskydd för ett hem.

Förstå mig rätt, kolsyresläckare kan såklart fungera. Tex är det bra vid brand i el.
Men den har också kraftiga begränsningar. Nästan oanvändbar utomhus och släcker inte heller glöd.
Vanliga Svenssons är inte experter och ska använda de säkraste och enklaste verktygen.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Induktionshäll är en stor förbättring om sådan saknas.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jordfelsbrytare men det kanske är för uppenbart.

Vi har en rumsgivare som återkopplar till fjärrvärmen temp på bägge våningsplan så att den anpassar när vi tilläggseldar i våra insatskasetter. Väldigt specifikt för vår uppvärmningssituation men sjukt värt.

Mekanisk ventilation: en redig köksfläkt och pax-fläktar i badrummen om dessa inte finns! (FTX är väl drömmen men kostar väl mer än 10 000)

Vattenlarm! Vi har till diskbänk och diskmaskin utöver droppbrickor, redan räddat oss från fuktskador en gång.

Verktyg är sin egen tråd men ger alla mina vänner som ger sig på ett husköp en kofot.

Juul Juul skrev:
Det tipset skulle jag inte ge någon. Har tidigare jobbat med brandskydd.
6kg pulver, brandfilt, brandvarnare. Där har du den rekommenderade uppsättningen av brandskydd för ett hem.

Förstå mig rätt, kolsyresläckare kan såklart fungera. Tex är det bra vid brand i el.
Men den har också kraftiga begränsningar. Nästan oanvändbar utomhus och släcker inte heller glöd.
Vanliga Svenssons är inte experter och ska använda de säkraste och enklaste verktygen.
Det vi pratade om var i köket, vilket normalt sett är inomhus. Den har också fördelen, jämfört med pulver, att den inte förstör så mycket. Pulver kan förstöra lika mycket som branden, speciellt om man har många och dyra hemelektroniker.

Jag kör kolsyra vid laserskäraren, för börjar det brinna så är jag där och ser det direkt, och jag vill inte förstöra den. Samma sak i köket. Det är också den jag har om jag tex skulle elda upp byxorna när jag kör med vinkelslip (det händer...). I övrigt kör jag skum (också på rekommendation av experten från kursen), då det är lätt att använda, orsakar mindre skada, och man kan lägga en "kylande ridå" framför sig när man närmar sig. Hade en halon-släckare i bilen, men den blev stulen, och har inte hittat någon ny.

Filt har risken om man är ovan eller panik att man lägger den från fel håll, och tänder eld på sig själv. Skulle den som brinner ha hamnat i ett hörn eller liknande är den krånglig. Rycka sprint, sikta, blås är lättare.

Skulle säga lite verktyg:
* En ny vass fogsvans
* En batteridriven 18V sticksåg
* En batteridriven 18V cirkelsåg
* Hammare, två storlekar en liten en stor
* Skiftnycklar olika storlekar ... försök gärna hitta nån mellanstorlek med extra stort gap ... köp två av dem.
typ Bahco 9031P Ergo
* 1/4" spärrskaft
* 1/2" spärrskaft
* Skruvmejslar olika storlekar med bra grepp.

T Troberg skrev:
Det vi pratade om var i köket, vilket normalt sett är inomhus. Den har också fördelen, jämfört med pulver, att den inte förstör så mycket. Pulver kan förstöra lika mycket som branden, speciellt om man har många och dyra hemelektroniker.

Jag kör kolsyra vid laserskäraren, för börjar det brinna så är jag där och ser det direkt, och jag vill inte förstöra den. Samma sak i köket. Det är också den jag har om jag tex skulle elda upp byxorna när jag kör med vinkelslip (det händer...). I övrigt kör jag skum (också på rekommendation av experten från kursen), då det är lätt att använda, orsakar mindre skada, och man kan lägga en "kylande ridå" framför sig när man närmar sig. Hade en halon-släckare i bilen, men den blev stulen, och har inte hittat någon ny.

Filt har risken om man är ovan eller panik att man lägger den från fel håll, och tänder eld på sig själv. Skulle den som brinner ha hamnat i ett hörn eller liknande är den krånglig. Rycka sprint, sikta, blås är lättare.
Tvivlar inte på att du kan använda kolsyresläckare, den fungerar som sagt i vissa miljöer. Du verkar ha mer kunskap än de flesta. Det är såklart jättebra. Såg inte att kök nämndes någonstans i tidigare kommentar?
Men jag skulle inte rekommendera någon annan att välja kolsyra framför filt.
Du har helt rätt i att pulver är stökigt att sanera, men om risken är att huset brinner ner så är det såklart att föredra.

https://www.brandskyddsforeningen.se/nyheter/sa-brandsakrar-du-ditt-hem/

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
En väderstation med trådlösa sensorer för att hålla koll på temperatur och luftfuktighet i källare/vind/förråd. Eller sensorer som passar till ett smart nätverk om du har det.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Men jag skulle inte rekommendera någon annan att välja kolsyra framför filt.
👍
Filten behöver inte laddas om. Den klarar att användas om och om igen.

Den väger i princip inget. En orkeslös person som inte orkar lyfta så mycket kan bära den långa sträckor och upp för trappor.

Att man skall släcka från huvud och ner är väl inte svårare att lära sig än att hantera en släckare?

Z Zoofus skrev:
Som ny husägare förutsätter jag att det finns en massa "uppenbara" små förbättringar och uppgraderingar jag skulle kunna göra, men som jag inte känner till ännu.
Om du är så lycklig att du inte själv vet något som behöver förbättras skull jag bara ta det lugnt och njuta. Det kommer snart att gå över.
Det är allvarligt menat och antagligen det bästa rådet du kan få.

När du själv kommer på den första förbättringen eller kanske nödvändiga reparationen är det bättre att ha kvar pengarna och använda dem till det som verkligen behövs.

När man behöver skaffa något är tipset att tänka till om det är en engångsbehov eller om man tror att det man behöver för stunden kan göra nytta under lång tid och ofta framöver. Det kan man låta avgöra vad som man inskaffar.

Detta tänk kommer automatiskt att sprida ut inköpen och men kommer bara köpa sådant man verkligen har behov av.

Behövs det inte köp det inte är en bra regel om man vill lyckas.
Därmed inte sagt att man skall strunta i förebyggande underhåll eller investeringar för att spara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.