CCPusher skrev:
Men en liten bandsåg tar inte så stor plats ;)
Formellt så ber jag Daniel att ge dig sexhundratrillionerbaxilioner starffpoäng för detta supervidrigäckligapersonligapåhopp.:cool:

Annars kanske jag dyker upp på Fredag o gör upp:P
 
Hmm, kan du inte offra dig CCPusher så att vi får träffa blekingebon?
 
Nimajneb skrev:
Formellt så ber jag Daniel att ge dig sexhundratrillionerbaxilioner starffpoäng för detta supervidrigäckligapersonligapåhopp.:cool:

Annars kanske jag dyker upp på Fredag o gör upp:P
Njae...jag undrar om det inte är de som talar emot ett inköp av bandsåg som borde ha strffpoäng ;)

Men du är varmt välkommen på fredag ändå! (alla ni andra som läser detta är också varmt välkommna http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/164569-verktygsoel-i-skane.html)
 
Kan man få pluspoäng också? Jag förespråkar alltid inköp av maskiner! Kommer inte på fredag, tyvärr.
 
mattiasp skrev:
Kan man få pluspoäng också? Jag förespråkar alltid inköp av maskiner! Kommer inte på fredag, tyvärr.
saknar tracking info om mitt senaste köp som fortfarande svider:S
 
mattiasp skrev:
Kan man få pluspoäng också? Jag förespråkar alltid inköp av maskiner! .
Om det fungerar så, så är det nog ganska många här som har gott om poäng nu. :D

Jag saknar förresten också tracking info om mitt senaste köp, tanken får svetten att tränga fram i pannan och droppa ner på tangentbordet.


Och naturligtvis måste du ha en bandsåg nimajneb, alla problem löses genom att köpa en ny maskin. :)
 
Redigerat:
Röstar på lösningen att klyva till 35, såga kilar och sen limma ihop dem.
Visst ett par moment extra med plan och rikt men definitivt snabbare än att börja leta efter rätt bandsåg *S*

Kommer inte heller på fredag, har liksom helt andra tankar då än maskiner och verktyg.

/K
 
Nimajneb skrev:
saknar tracking info om mitt senaste köp som fortfarande svider:S
Har du inget spårningsnummer så blev det säkert inget av affären. Best att du trösthandar en bandsåg.

Jag hade löst klyvproblemet på något av följande sätt:

- Tagit fram fogsvansen och sågat efter ett streck. Inte så märkvärdigt, en bra fogsvans tar det rätt fort även om det rörde sig om sex kilar á 600mm.

- Kört dem på frihand i GTS10:an. Detta är inget som helst problem. Snygga upp ytan med en handhyvel (jag skiter i att du är bitter över att du inte äger en dito) eller på rikthyveln. Rikten fungerar utmärkt till detta.
 
Redigerat:
phl skrev:
Har du inget spårningsnummer så blev det säkert inget av affären. Best att du trösthandar en bandsåg.

- Kört dem på frihand i GTS10:an. Detta är inget som helst problem. Snygga upp ytan med en handhyvel (jag skiter i att du är bitter över att du inte äger en dito) eller på rikthyveln. Rikten fungerar utmärkt till detta.
Pengarna tog nästan slut....:wow:

Bitter... int ja int:rolleyes:

Den dag jag har byggt mitt lilla krypin så blir det bandsågar o rikthyvlar... jag lovar...
Men jag kan väl inte ställa en rikthyvel i sänghalvan som tillhör frugan.... eller kan jag:wow:
 
Klart du kan, den är dock lite kall att sova med så du får stoppa om den bra :-)

/Kent
 
Nimajneb skrev:
Men jag kan väl inte ställa en rikthyvel i sänghalvan som tillhör frugan.... eller kan jag:wow:
Rent ekonomiskt bör du ju rimligtvis spara en slant på bytet...;)

Och som sagts tidigare (men då gällde det visst en justersåg) så är det ingen större skillnad. Ger du den ett finger så tar den hela handen...


Förresten: Hur många straffpoäng skulle man få om man påpekade att det hade gått åt mindre tid att bara köra på med fogsvansen än att hänga här framför datorn?
 
Redigerat:
Kan någon censurera sista meningen i inlägget ovanför?
 
Jag skulle tillverkat Daniel_N:s jigg, det går fort med en bit limfog, eller en brädbit.
Jag skulle också göra jiggen så att "klacken" är bakom biten som skall sågas, då kan man styra både på jiggen och med en pinne.
En sån jigg har jag redan gjort, med två kilstorlekar, för att tillverka småkilar som behövs lite då och då vid husrenovering.

NEEEEJ!! Jag menar...om jag vore du skulle jag köpa en bandsåg och köra på frihand....funkar inte frihanden skulle jag tillverka jiggen :)
 
bax skrev:
Jag skulle tillverkat Daniel_N:s jigg, det går fort med en bit limfog, eller en brädbit.
Jag skulle också göra jiggen så att "klacken" är bakom biten som skall sågas, då kan man styra både på jiggen och med en pinne.
En sån jigg har jag redan gjort, med två kilstorlekar, för att tillverka småkilar som behövs lite då och då vid husrenovering.

NEEEEJ!! Jag menar...om jag vore du skulle jag köpa en bandsåg och köra på frihand....funkar inte frihanden skulle jag tillverka jiggen :)
Det jag inte gillar med klacken där bak är att det är lite läskigt att hålla biten mot jiggen (den kommer ju att peka och sträva efter att gå ut från jiggen) - pga vinkeln passar inte en vanlig featherboard heller. Detta kan man klart komma runt genom att fästa materialet i jiggen - men då behöver man å andra sidan inte klacken ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.