Jag planerar att bygga ett kallgarage och funderar på hur mycket virke som behövs och vilka dimensioner. Jag ska anlita en byggfirma för jag kan inte göra detta själv.

Jag har timmer från egen skog och kan få det sågat på en lokal såg. Jag har just nu en del tall (om trädslaget spelar någon roll). Det finns totalt ca 19 kbm. Den som har skött avverkningen föreslog att jag ska såga 6-7 kbm till bygget.

Vilka dimensioner behöver man för att bygga en sådan byggnad från grunden? Jag antar att det behövs lodrätta kraftiga "stolpar" och tvärslår med något mindre dimensioner mellan dem. Utsidan tänkte jag ha i vanlig sågad panel så det behövs också.

Hur mycket virke behöver man för en sådan enkel byggnad med ungefärliga mått 8x8 m? Takhöjd invändigt ska vara 3 m för att få in en liten traktor.

Kika på svenskttra.se för hjälp att mängda virke.

Ett kallgarage på 64 m2 skulle jag bygga med väggreglar i tvåtumfyra.
Om du aldrig tidigare byggt nått eller är beroende av inhyrd arbetskraft är det nog enklast och billigast att du beställer färdiga takstolar och får dem upplyfta på den färdigspikade stommen.

• Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Här en ungefärlig virkesåtgång.

• Skiss av ett förråd med sadeltak och två dörrar, angivna mått 8000 mm x 8000 mm, visar virkesåtgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Du behöver drygt 200 längdmeter till stolparna, förslagsvis 2x4. Det går åt upp emot 90 kvadrat panel till väggarna. Takstolarna tycker jag också du ska köpa. Sen beror det ju på vad du ska ha på taket, råspont och papp eller reglar och plåt/tegel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.