Virket funkar, men hyveln kommer bara göra dig besviken om du försöker hyvla två meter långa saker.

Hep Hep skrev:
Virket funkar, men hyveln kommer bara göra dig besviken om du försöker hyvla två meter långa saker.
Tack! Vad är en lämplig hyvel för detta som inte gör mig besviken? 😊

Frågan är väl om du verkligen behöver maskinhyvla virket. Är inte mängden orimlig, går det att handhyvla. Eller såga till rätt mått och sedan snygga till med en handhållen slipmaskin. Det finns många sätt att lösa det på. Hur många meter är det och hur ska formen vara?

Hep Hep skrev:
Frågan är väl om du verkligen behöver maskinhyvla virket. Är inte mängden orimlig, går det att handhyvla. Eller såga till rätt mått och sedan snygga till med en handhållen slipmaskin. Det finns många sätt att lösa det på. Hur många meter är det och hur ska formen vara?
Helt nybörjare på detta så tar jättegärna råd likt dessa. 🙏

Formen är väldigt enkel, som en regel - 4 släta sidor. Sen tänkte jag dekorfräsa hörnen lite och eventuellt fräsa en lite lutning utåt på ovansidan. Ca 16 meter överliggare behövs det.

Jag tänker att till ett altanräcke så räcker det med sågad kvalité som du sen slipar fin, alternativt hyvlar med en elhyvel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.