Hittade en klinga på Netonnet som är bara en tiondel bredare så den får det bli. Lär ju inte påverka nämnvärt.
Härligt att Netonnet har börjat kränga verktyg :thumbup:

N
Först köper man dyra kvalitetsmaskiner som ska vara mycket bättre och hållbarare än dom billiga sedan vågar man inte använda dom när det kommer till tuffa uppgifter. Klart dom håller bättre om man inte använder dom.

Niq skrev:
Först köper man dyra kvalitetsmaskiner som ska vara mycket bättre och hållbarare än dom billiga sedan vågar man inte använda dom när det kommer till tuffa uppgifter. Klart dom håller bättre om man inte använder dom.
Man kanske ska vara tip-top till de uppgifter de är ägnade åt? I fallet fin-sågar rimligtvis finsnickeri?

På min kgs216 passar det utmärkt att sätta på en 210 klinda. Men vart tvungen att flytta anslaget aningen bakåt från fabriksinställning för att klingan skulle skära igenom.

Tänk på att välja klingor med rätt geometri till era maskiner. En kap/gersåg har normalt 5 graders negativ spånvinkel för att den inte skall klättra på arbetsmaterialet. Att stoppa in en 210 mm klinga med positiv spånvinkel kan vara olämpligt. Speciellt om man brukar spåra baklänges innan man sågar igenom materialet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Jag använder inte verktyg/maskin för finsnickeri till tryckt virke. Blir lätt en massa räliga beläggningar på svårtvättade ställen.
Det var väl lite så jag tänkte, även fast jag själv inte håller på med så mycket finsnickeri, men jag ska bara jag får i ordning snickarboden.
Visst ska man ju använda verktygen man köpt och som några sagt tidigare att dyra maskiner har man ju köpt för att de ska fixa alla typ av jobb bättre än billigare maskiner. Men i alla fall jag köpte ju dyrt mycket för att de har bättre kvalitet/funktion i reglage och dyl och utför jobb med större/ bättre nogranhet/precission, och det är väl just dessa aspekt som gjorde mig tveksam att köra i tryckt(vått) virke.
Men helt klart ska jag fixa någon billigare klinga till grovjobb.
Vad kostar det att slipa om klingor föresten?

Mikael_L
Jag kan väl sträcka mig så långt att ifall man köpt en massa maskiner för att dedikerat användas till riktigt finsnickeri så kan det kanske ta emot att slita på dom med vad skit som helst.
Om man är köksmontör till yrket så tar det kanske emot att köra med sänksågen som annars bara ska såga passbitar, täcksidor, bänkskivor, socklar osv på grövre virke och tryckimpregmerat.
Eller om man har en massa fina maskiner i ett finsnickeri där man t.ex. tillverkar och renoverar möbler.

Men för mig själv är det fina allroundmaskiner, som inte ska vara hela rena och nästan orörda den dagen jag tar kisttaxin 6 fot under marken.

• Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Blir det lika bra med en fulklinga i en finmaskin som med en finklinga i en fulmaskin?
Man vill ju ha en snygg trall..

raveper skrev:
Blir det lika bra med en fulklinga i en finmaskin som med en finklinga i en fulmaskin?
Man vill ju ha en snygg trall..
Nja, jag skulle vilja påstå att klingan är viktigare än maskinen.

En fräsch fulklinga i en finmaskin kapandes trallvirke borde gå mycket bättre än att använda en finklinga i en fräsch fulmaskin. Jag vet vad jag skulle välja iaf.

Själv har jag en fin gcm 8 med en orginalklinga på 24 tänder, men använde en handsåg från clas i sjön för runt 50lappen ändå.

Mikael_L skrev:
Jag kan väl sträcka mig så långt att ifall man köpt en massa maskiner för att dedikerat användas till riktigt finsnickeri så kan det kanske ta emot att slita på dom med vad skit som helst.
Om man är köksmontör till yrket så tar det kanske emot att köra med sänksågen som annars bara ska såga passbitar, täcksidor, bänkskivor, socklar osv på grövre virke och tryckimpregmerat.
Eller om man har en massa fina maskiner i ett finsnickeri där man t.ex. tillverkar och renoverar möbler.

Men för mig själv är det fina allroundmaskiner, som inte ska vara hela rena och nästan orörda den dagen jag tar kisttaxin 6 fot under marken.
Självklart har du helt rätt i det du säger, svaren måste tolkas från avsändarens horisont.

Tomas J skrev:
Det var väl lite så jag tänkte, även fast jag själv inte håller på med så mycket finsnickeri, men jag ska bara jag får i ordning snickarboden.
Visst ska man ju använda verktygen man köpt och som några sagt tidigare att dyra maskiner har man ju köpt för att de ska fixa alla typ av jobb bättre än billigare maskiner. Men i alla fall jag köpte ju dyrt mycket för att de har bättre kvalitet/funktion i reglage och dyl och utför jobb med större/ bättre nogranhet/precission, och det är väl just dessa aspekt som gjorde mig tveksam att köra i tryckt(vått) virke.
Men helt klart ska jag fixa någon billigare klinga till grovjobb.
Vad kostar det att slipa om klingor föresten?
Att slipa en klinga kostar ca 175-200:- beroende på antal tänder. Detta pris är vad jag gav hos min leverantör. Slipade 10st klingor.

verktygsgurun skrev:
Att slipa en klinga kostar ca 175-200:- beroende på antal tänder. Detta pris är vad jag gav hos min leverantör. Slipade 10st klingor.
Ok,då vet jag ungefär vad det handlar om.

N
Daniel_N skrev:
Man kanske ska vara tip-top till de uppgifter de är ägnade åt? I fallet fin-sågar rimligtvis finsnickeri?
Om man håller på med finarbete så förstår jag att man har speciella maskiner och verktyg till det. Men då är det knappast ett alternativ att använda dom till grovbygge. Så därför utgick jag ifrån att det inte var maskiner som var tänkt till sådant i det här fallet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.