Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V växelventil skrev:
Fast jag tror nog artikeln från bloomberg handlar om dagsläget som det ser ut nu.Tittar man i artikeln som både Marcus och bloomberg nämner bägge samarbetet när det gäller samarbetet när det gäller ubåtsfrågan.Så tror nog det stämmer att indien kommer sluta köpa vapen från ryssland och köpa från väst istället och artikeln skrevs för 5 dagar sedan så varför publicera gamla nyheter?
Njau, vad Indien gör är nog mycket spekulationer.

I somras möttes ledarna och därefter på BRICS.

https://pib.gov.in/PressReleaseIframePage.aspx?PRID=2031946

https://brics-russia2024.ru/en/news/press-konferentsiya-po-itogam-xvi-sammita-briks/

Vad jag vet så har inte Indien kritiserat Ryssland och Putin.

Z Zodde skrev:
Stora länder ser till å ha business med varandra i större eller mindre grad så att totalt stänga kranen ser jag som uteslutet. Fortsätta minska gör det säkert men det är nåt helt annat än NOLL.

Min poäng var dock att det inte stod NÅGONSTANS utan det var din killgissning du skrev så det kunde uppfattas som att det var nåt som stod i Bloomberg rapporten.

Sluta läs Marcus (eller i vart fall inte referera å länka till här på BH) så släpper vi detta.
Fast jag tror nog mer att det handlar om brecis och som trump har sagt att dom länder som kommer ersätta dollarn mot annan valuta kan hälsa hem till den amerikanska marknaden och därför minskar indien köp av ryska vapen.

V växelventil skrev:
Fast jag tror nog mer att det handlar om brecis och som trump har sagt att dom länder som kommer ersätta dollarn mot annan valuta kan hälsa hem till den amerikanska marknaden och därför minskar indien köp av ryska vapen.
Indien har minskat köp av ryska vapen i över 15år, inte pga Trump

Inga länder kommer handla med annat än dollar, finns inget alternativ. Verbal propaganda utan förankring i verkligheten.
Hade det funnits ett alternativ hade man redan prövat detta. (Vilken valuta skulle det vara menar du??)

Saddam försökte desperat å få betalt i annan valuta än USD på 90-talet men det gick självklart inte.

Z Zodde skrev:

Inga länder kommer handla med annat än dollar, finns inget alternativ. Verbal propaganda utan förankring i verkligheten.
Hade det funnits ett alternativ hade man redan prövat detta. (Vilken valuta skulle det vara menar du??)

Saddam försökte desperat å få betalt i annan valuta än USD på 90-talet men det gick självklart inte.
Jo det är ju ett av huvudmålen för BRICS och BRICS+ att avsätta dollarn som världsvaluta.

De-dollarisation: More BRICS in the wall​

https://think.ing.com/articles/de-dollarisation-more-brics-in-the-wall/

Och det vet ju Trumpen...

Tre ledare på BRICS-möte i Ryssland, klädda i formella kostymer, omgivna av flera personer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Det främsta incitamentet för Trumpen är vad USA ska betala och han kommer säkert att lämna över det till EU om han inte får som han vill.
Ja så långt är vi överens. Jag tror att Trump inte vill betala mer, men det är inte mycket till plan.
P paralun skrev:
Så Trumpen har väl bollen med att Ukraina inser priset vad det blir? och alternativen,
Och vad är priset och vad är alternativen?
Trump har under lång tid påstått att han kan på stopp på kriget på 24 dagar, men varje gång han tillfrågat om hur har han vägrat att svara.
Är det inte märkligt att han har en så bra plan för att ni ska mänskligt lidande men inte kan berätta om den? Jag tror inte det finns någon genomtänkt plan.
P paralun skrev:
sen får Kina bollen att tvinga Putin att inse att en fredsuppgörelse är godtagbar.
Alltså planen är:
Vi tvingar Ukraina skriva under ett fredsavtal och så får Kina tvinga Ryssland att göra detsamma? Det var inte mycket till plan .
P paralun skrev:
Sen sköter diplomatiska kanaler det mesta av jobbet.
Det låter som att de får göra allt jobbet, inte bara det mesta. Om det är som du beskriver så finns inget man kan kalla för plan. I plan måste vara väldigt mycket mer detaljerad än så.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är ju ett av huvudmålen för BRICS och BRICS+ att avsätta dollarn som världsvaluta.

De-dollarisation: More BRICS in the wall​

[länk]

Och det vet ju Trumpen...

[bild]
Man kan självklart ha vilka mål man vill men är de orealistiska så lär de förbli drömmar.

Vilken valuta skulle ersätta menar du?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
P paralun skrev:
Njau, vad Indien gör är nog mycket spekulationer.

I somras möttes ledarna och därefter på BRICS.

[länk]

[länk]

Vad jag vet så har inte Indien kritiserat Ryssland och Putin.
Inte kritiserat gällande vad? Jag minns direkt detta från september 2022:

https://www.reuters.com/world/indian-pm-modi-tells-russias-putin-now-is-not-an-era-war-2022-09-16/

NEW DELHI, Sept 16 (Reuters) - Indian Prime Minister Narendra Modi on Friday told Russian President Vladimir Putin that now is not a time for war, with food, fertiliser and fuel security among the major concerns of the world at present.

"I know that today's era is not an era of war, and I have spoken to you on the phone about this," Modi told Putin on the sidelines of a regional security bloc summit in Uzbekistan, adding that democracy, diplomacy and dialogue keep the world together.

Putin said that he understood Modi's concerns about the Ukraine war. "I know about your position on the conflict in Ukraine, and I know about your concerns. We want all of this to end as soon as possibl
e."

Z Zodde skrev:

Tror att den artikeln vi talar om är mera dags aktuellt mot vad du hänvisar till 2009-2023 och som det står så överger indien ryska vapen till favör för amerikanska och det är aktuellt nu.Varför skulle dom skriva en artikel som handlar om Indiens köp av amerikanska vapen som favör mot ryska vapen?Att du inte hört om brecis länderna och deras syfte är en gåta.

V växelventil skrev:
Tror att den artikeln vi talar om är mera dags aktuellt mot vad du hänvisar till 2009-2023 och som det står så överger indien ryska vapen till favör för amerikanska och det är aktuellt nu.Varför skulle dom skriva en artikel som handlar om Indiens köp av amerikanska vapen som favör mot ryska vapen?Att du inte hört om brecis länderna och deras syfte är en gåta.
A) jag har inte hört om brecis som du undrar om, vad är det?
B) Att BRICS pratar om att ersätta dollarn är ingen nyhet men det förblir prat då dollarn inte går att ersätta som världsvaluta.
C) Ämnet är aktuellt och därför skriver Bloomberg om det. Men har du verkligen inte förstått kritiken som handlar om Marcus alla sakfel i sin artikel?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Man kan självklart ha vilka mål man vill men är de orealistiska så lär de förbli drömmar.

Vilken valuta skulle ersätta menar du?
Jo nu var tyvärr Biden en mycket svag president men Trumpen har nog en plan.

Sen beskriver Ray Dalios film det bra hur det sett ut historiskt och i cykler.

Filmen är lång och Ray Dalio är då en av USA's största börsmagnater, investmentbolaget Bridgewater Associates, en av världens största hedgefonder.

P paralun skrev:
Jo nu var tyvärr Biden en mycket svag president men Trumpen har nog en plan.

Sen beskriver Ray Dalios film det bra hur det sett ut historiskt och i cykler.

Filmen är lång och Ray Dalio är då en av USA's största börsmagnater, investmentbolaget Bridgewater Associates, en av världens största hedgefonder.

[media]
Forumet har genomskådat att du inte har koll på vad du länkar Då är idiotiskt å enfaldigt att lägga in en lång film UTAN att berätta vilket budskap du vill highlighta.
Vad var det enskilt viktigaste han sa enligt dig?

Ser också att du taktiskt undviker p svara på den ENDA frågan jag ställde.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
men Trumpen har nog en plan.
Det kanske han har, men ser du inget problem i att han under flera månader skrutit över den, men konsekvent vägrat att visa vilken planen är?

Är det inte lite kejsarens nya kläder?

Eller är det viktiga att man har en plan, inte om planen fungerar?

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
A) jag har inte hört om brecis som du undrar om, vad är det?
B) Att BRICS pratar om att ersätta dollarn är ingen nyhet men det förblir prat då dollarn inte går att ersätta som världsvaluta.
C) Ämnet är aktuellt och därför skriver Bloomberg om det. Men har du verkligen inte förstått kritiken som handlar om Marcus alla sakfel i sin artikel?
Nej och förstår inte varför du skriver om marcus för jag översatte från bloomberg och vad är skillnaden mellan Marcus skriver tvärvänder när bloomberg skriver öveger.Vad är skillnaden?Jag tolkar det som bägge menar att dom inte kommer handla mera vapen från ryssland.

Ryssland har väl svårt nog att förse sina soldater med vapen, kan de ens sälja ifall Indien vill köpa? Sen har väl inte direkt rysk krigsmateriel imponerat efter deras invasion, som tur är verkar korruptionen eroderat deras förmåga rejält, så intresset hos köparna kanske avtagit för de som har alternativet att köpa från andra leverantörer

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Nej och förstår inte varför du skriver om marcus för jag översatte från bloomberg och vad är skillnaden mellan Marcus skriver tvärvänder när bloomberg skriver öveger.Vad är skillnaden?Jag tolkar det som bägge menar att dom inte kommer handla mera vapen från ryssland.
Skillnaden är ungefär som att Bloomberg skriver att föraren saktade in genom att släppa gasen och Marcus skriver att föraren tvärnitade.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.