Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Intet Intet skrev:
Vi hade egentligen två val.
Om du med "vi" menar hela den fria världen (även kallad västvärlden), och inte bara Sverige (eller vi här i trådforumet 🙂) ,så är jag med på noterna.
Intet Intet skrev:
1. Göra ingenting.
2. Gå in fullt ut när krim invaderades.
Istället gjorde vi för lite och för sent. Lagom och mild mellanmjölkskrigföring är inget recept på seger. Istället
sålde vi smöret och tappade pengarna.
För sent är det inte.

Jag tror också att en västledd invasion av Krim för att kasta ut de (icke)ryska gröna männen snabbt hade eskalerat till något obehagligt. Jag är också tveksam till att Ukraina hade tyckt att det var en bra idé.

Däremot had det förstås varit en utmärkt bra idé att utsätta Ryssland för stenhårda ekonomiska sanktioner redan då.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Som sagt. Är du inte mer intresserad, kanske ett annat ämne skulle passa dig bättre.
Men jag rekommenderar dig verkligen att investera en stund av din tid istället för att gissa och fråga andra som inte heller vet.

Ämnet är alldeles för viktigt för att ignoreras.

[länk]
Jo det var som tusan och Aftonbladet har ju tagit bort hur Lavrov ser på att få slut på kriget.

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dwerg skrev:
Men du och andra svenskar kunde inte bry er mindre om slaver.
Är du slavisk själv? Eller har du besökt ett slaviskt land nån gång?

Jag har besök flera länder i Östeuropa redan på tiden då järnridån fanns, och östra Europa led under Sovjetunionens stövel.

Därför bryr jag mig en hel del om folk som bor där.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Däremot had det förstås varit en utmärkt bra idé att utsätta Ryssland för stenhårda ekonomiska sanktioner redan då.
Det är detta jag menar att man skulle gjort.
Istället blev det något lamt halvdant alldeles för sent.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo klart ett dilemma och är nog högt upp på "trumpens" att göra lista.
Men jag tror han kommer överens med kineserna och "business as usual".
Nalle Puh är smartare än Trump, så han kommer att kollra bort den orange när de ska "komma överens". Nalle Puh är dock ganska lågutbildad, vilket kanske kan vara en liten fördel för Trump (som är mer utbildad än han beter sig).

De båda ländernas högsta ledare är dock knappast ensamma om saken. Det finns många smarta människor bland rådgivare och andra på båda sidor.

Redigerat:
P
P paralun skrev:
Och?... du hade ingen källa för ditt inlägg!
Sen att Lavrov pratar med Tucker Carlson kanske har sina komplikationer men i sak tror jag Lavrov svarar helt korrekt. Det blir kärnvapen om det blir värre.
Ryssland har dragit röda linjer (och hotat med kärnvapen mer eller mindre implicit) flera gånger under sitt krig i Ukraina, men inget har hänt när dessa röda linjer har korsats. Det blir nog likadant nästa gång. Lavrov vill inte dö i förtid, precis som de övriga i den ryska ledningen. Han är en rationellt tänkande människa.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Blir som å säga Europa hade 2 val på 1930-40talet
Det märkliga är, tycker jag, att dagens politiska ledare inte har tagit lärdom av vad som hände på 1930-talet.

P pmd skrev:
Ryssland har dragit röda linjer (och hotat med kärnvapen mer eller mindre implicit) flera gånger under sitt krig i Ukraina, men inget har hänt när dessa röda linjer har korsats. Det blir nog likadant nästa gång. Lavrov vill inte dö i förtid, precis som de övriga i den ryska ledningen. Han är en rationellt människa.
Han pratade bland mycket annat om det också.

P pmd skrev:
Det märkliga är, tycker jag, att dagens politiska ledare inte har tagit lärdom av vad som hände på 1930-talet.
Alltid lätt att ha åsikter med facit i hand.
Men visst borde man dratt åt de ekonomiska tumskruvarna långt tidigare.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Njau, Putin är en klar fiende men Ryssland som sådant är ingen fiende.
Det är ett stort misstag att betrakta Putin som skiljt från övriga Ryssland.
P paralun skrev:
Kom ryssarna på något sätt att ta kål på Putin så var det bra.
Sen är ju ryssar ett märkligt folk men de verkar lära sig.
Putin påstår att Ryssland står enat bakom honom när det gäller kriget i Ukraina. Skulle Putin ljuga om det?

• Gilla
Bhp863 och 4 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo precis vad "Trumpen" frågar sig.
Men vad tror du?
P paralun skrev:
Sen alla pengar till en försvarsindustri är ju egentligen "döda" pengar.
Vad betyder det?

P
P paralun skrev:
Jo man har klart något att förhandla om och det beror främst på händelserna 2014 då Krim annekterades plus då de östra delarna Luhansk och Donetsk.
Ukraina vill ha tillbaka sitt territorium som Ryssland ockuperar.
Ryssland vill behålla de territorierna samt få de delar av Donetsk och Luhansk som man inte ockuperar och även Zaporizhzhia Oblast.

Var finns förhandlingsmöjligheterna?

F.ö. så får Ukraina, enligt sin grundlag, inte avträda något av landets territorium.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det gäller åt båda hållen?
Ja, jag skrev ju att det är ett typiskt ryskt beteende att kalla alla man ogillar för nazister.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men nu handlar ju artikeln enbart om hotbilden och inte hur man ska ta sig till fredsförhandlingar.
Där hotbilden handlar om ryska hot. Det är inte direkt några nyheter att Ryssland hotar oss.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Som sagt. Är du inte mer intresserad, kanske ett annat ämne skulle passa dig bättre.
Om det hade varit någon annan än vatniken Tucker Carlson som hade intervjuat Lavrov så kanske jag hade orkat lyssna på intervjun, om den hade kortats ner till 10 minuter.

Jag är intresserad, men inte av att lyssna på Lavrovs dravel i en timme och tjugotvå minuter.
Om du vill hjälpa till så är jag mycket intresserad av en skriftlig sammanfattning. Vad tycker du om Aftonbladets referat som sammanfattning?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.