24 677 läst ·
911 svar
25k läst
911 svar
Sabotage mot dricksvattentäkter ökar
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo men man förefaller att akta sig noga med att stridsflygplan flyger in i fiendezon på båda sidor.BirgitS skrev:
En stor förändring som skett just med Ukrainakriget.
Nåt helt annat än ditt ursprungliga sakfel (nr29) alltså.P paralun skrev:
Det finns en fin konst som kallas ”pudla”.
Forumet skulle uppskatta mycket om du kunde lära dig den. Trådar blir kortare, mer lättlästa, och tonen blir trevligare 👍
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Så Ukraina skjuter bara ner ryska plan som är inne i Ryssland?P paralun skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukraina-kraftig-okning-av-nedskjutna-ryska-plan från mars
Notera: Att jag tar med en ukrainsk siffra innebär inte att jag tror att den är absolut sann, men jag tror inte heller att siffran är 0.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...slage?inlagg=6937747592ff4cbe0ff62011a318a5ce
Notera: Att jag tar med en rysk siffra innebär inte att jag tror att den är absolut sann, men jag tror inte heller att siffran är 0.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-f-16-skot-ner-ryskt-jaktplan/
Det låter rätt otroligt att båda planen befann sig över eget landområde eftersom det inträffade 5 mil från fronten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag har utan vidare lyssnat på över hundra timmar med presskonferenser, tal och olika event med Lavrov, ibland 3 timmar långa, ända tillbaka till tiden när han var FN-ambassadör. För 10 år sedan kunde han tala sanning 10-15 minuter i sträck, ibland ännu längre, men det har successivt minskat för att sedan det storskaliga anfallskriget mot Ukraina började 2022 bara flika in enstaka sanningsenliga referenser så att mindre mentalt bemedlade tycker att det han säger hänger ihop och att allt är sant. I själva verket är Lavrovs uttalanden idag ren rappakalja, fulla av lögner och ett ständigt förvrängande av historiska fakta. Men som sagt, det har inte alltid varit så illa.Fairlane skrev:
Att Lavrov är en skicklig talare och intelligent är inget nytt. Det betyder ju inte att han talar sanning.
Nu har han tydligen sagt att Ryssland inte har för avsikt att utrota det Ukrainaska folket och att Moskva kan ge Ukraina säkerhetsgarantier.
Låter det bra? Lika bra som när Ryssland lovade att inte angripa Ukraina och respektera deras territorium i utbyte mot att Ukraina lämnade ifrån sig sina kärnvapen?
Jag litar inte för fem öre på några säkerhetsgarantier från Moskva. Däremot kan jag tro på att att Ryssland inte kommer utrota det Ukrainska folket, ja under förutsättning att Ukraina blir en rysk lydstat såklart.
Hur man kan lita på Lavrov och resten av den ryska eliten övergår mitt förstånd.
Jo men man ser inte särskilt många stridsflygplan som används som attackvapen på fiendeland.BirgitS skrev:
Så Ukraina skjuter bara ner ryska plan som är inne i Ryssland?
[länk] från mars
Notera: Att jag tar med en ukrainsk siffra innebär inte att jag tror att den är absolut sann, men jag tror inte heller att siffran är 0.
[länk]
Notera: Att jag tar med en rysk siffra innebär inte att jag tror att den är absolut sann, men jag tror inte heller att siffran är 0.
[länk]
Det låter rätt otroligt att båda planen befann sig över eget landområde eftersom det inträffade 5 mil från fronten.
Sen började det då mycket illa med amerikanska F-16 och att man sparkade flygvapenchefen i somras.
https://www.tv4.se/artikel/2VDwhjGh...ainas-flygvapen-far-sparken-efter-f-16-krasch
Men fungerar säkert som defensivt vapen samt för glidbomber.
Det är ju horder av drönare samt missiler som används nu och det är en stor utmaning för båda sidorna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Så du är på plats och kan se det?P paralun skrev:
Eller vem syftar man på?
Hur vet du det om du inte är på plats?
Än en gång:P paralun skrev:
"Ukraina rapporteras ha skjutit ner ett ryskt attackplan med ett F-16-plan."
Vad är det defensiva med det och var kom glidbomberna in?
Det är välkänt och ingen har sagt något annat. Men det utesluter verkligen inte att flyg används in i fiendezon på båda sidor, vilket är vad du påstod.P paralun skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Nej, det har det inte utan är en direkt följd av vårt stora stöd som gjort det allt farligare att flyga in över Ukraina.P paralun skrev:
De vanligaste attackerna i början var Rysslands mest avancerade helikopter Ka-52 "Alligator" som kan skjuta missiler från mycket långt håll (typ 10 km, men fortfarande över fiendeland) och därför var en stor fara. Bl a den som bidrog till att stoppa Ukrainas motoffensiv i Zaporizhia och slog ut bl a tyska Leopard-stridsvagnar.
Enda helikoptern i världen vad jag vet som har utskjutningsfunktion för besättningen, och dessutom saknar svansrotorn (kör dubbla motroterande huvudblad istället). Innan utskjutning så frikopplas samtliga rotorblad så det blir fritt ovanför. Ibland fungerar det inte, och då blir det rysk sallad.
Attackerna med dessa har minskat drastiskt då Ukraina skjutit ner stora mängder, typ 1/3 av hela Ryssland arsenal, kanske så mycket som hälften beroende på vem man litar på. Oryx som bara listar fotodokumenterade förluster säger 61 förlorade för närvarande.
Det andra mycket vanliga flygplan, som fortfarande används av både Ryssland och Ukraina är Su-25 (Frogfoot) som är deras motsvarighet till amerikanska A-10 "Warthog", flyger lågt, primärt för nära flygunderstöd, tål massa stryk. 33 förlorade hittills, troligen betydligt fler ej fotodokumenterade.
Su-34 "Fullback" används för anfall från hög höjd med bl a glidbomber. 34 förlorade hittills, igen bara fotodokumenterade och med tanke på att de bl a skjutits ner över rysk mark och till havs så kan det dolda antalet vara betydligt högre.
Till det kommer en blandad kompott av riktigt dyra och avancerade plan såsom A-50 och Il-22 (deras AWACS) och Su-35.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/03/list-of-aircraft-losses-during-2022.html
This list only includes destroyed aerial assets of which photo or videographic evidence or pilot death notices are available. Therefore, the amount of destroyed and damaged aircraft is likely significantly higher than recorded here. Losses claims by fighterbomber, a Telegram channel operated by a Russian Air Force pilot, are also considered as sufficient evidence of Russian aerial losses. Russian aerial losses within Russia are only included when there is a reasonable suspicion that they are connected to the Russian war effort in Ukraine. Videos showing UAV shootdowns are not included in the list to avoid the listing of possible duplicates. Derelict and civilian aircraft, loitering munitions and recon drones are also not included in this list.
Ändå inga röda linjer eller kärnvapen.
Jo nedskjutna stridsflygplan och om piloten haft tur hängande i fallskärmen och katapultstolen är ju något som enkelt filmas och jag kan inte minnas att jag sett det.BirgitS skrev:
Så du är på plats och kan se det?
Eller vem syftar man på?
Hur vet du det om du inte är på plats?
Än en gång:
"Ukraina rapporteras ha skjutit ner ett ryskt attackplan med ett F-16-plan."
Vad är det defensiva med det och var kom glidbomberna in?
Det är välkänt och ingen har sagt något annat. Men det utesluter verkligen inte att flyg används in i fiendezon på båda sidor, vilket är vad du påstod.
Att man sedan använder flygplanen för passiva syften tex skjuta ner missiler för att hjälpa luftvärnet., Rysslands glidbomber är offensivt och sker då från rysskontrollerat område.
Blodigt ör det och snart ör nog gränsen nådd för vad man klarar av med mänskligt lidande.
Jo men kort har ju Ryssland en massa äldre skrothögar till flygplan och nyare använder man nog inte.MultiMan skrev:
Nej, det har det inte utan är en direkt följd av vårt stora stöd som gjort det allt farligare att flyga in över Ukraina.
De vanligaste attackerna i början var Rysslands mest avancerade helikopter Ka-52 "Alligator" som kan skjuta missiler från mycket långt håll (typ 10 km, men fortfarande över fiendeland) och därför var en stor fara. Bl a den som bidrog till att stoppa Ukrainas motoffensiv i Zaporizhia och slog ut bl a tyska Leopard-stridsvagnar.
Enda helikoptern i världen vad jag vet som har utskjutningsfunktion för besättningen, och dessutom saknar svansrotorn (kör dubbla motroterande huvudblad istället). Innan utskjutning så frikopplas samtliga rotorblad så det blir fritt ovanför. Ibland fungerar det inte, och då blir det rysk sallad.
Attackerna med dessa har minskat drastiskt då Ukraina skjutit ner stora mängder, typ 1/3 av hela Ryssland arsenal, kanske så mycket som hälften beroende på vem man litar på. Oryx som bara listar fotodokumenterade förluster säger 61 förlorade för närvarande.
Det andra mycket vanliga flygplan, som fortfarande används av både Ryssland och Ukraina är Su-25 (Frogfoot) som är deras motsvarighet till amerikanska A-10 "Warthog", flyger lågt, primärt för nära flygunderstöd, tål massa stryk. 33 förlorade hittills, troligen betydligt fler ej fotodokumenterade.
Su-34 "Fullback" används för anfall från hög höjd med bl a glidbomber. 34 förlorade hittills, igen bara fotodokumenterade och med tanke på att de bl a skjutits ner över rysk mark och till havs så kan det dolda antalet vara betydligt högre.
Till det kommer en blandad kompott av riktigt dyra och avancerade plan såsom A-50 och Il-22 (deras AWACS) och Su-35.
[länk]
This list only includes destroyed aerial assets of which photo or videographic evidence or pilot death notices are available. Therefore, the amount of destroyed and damaged aircraft is likely significantly higher than recorded here. Losses claims by fighterbomber, a Telegram channel operated by a Russian Air Force pilot, are also considered as sufficient evidence of Russian aerial losses. Russian aerial losses within Russia are only included when there is a reasonable suspicion that they are connected to the Russian war effort in Ukraine. Videos showing UAV shootdowns are not included in the list to avoid the listing of possible duplicates. Derelict and civilian aircraft, loitering munitions and recon drones are also not included in this list.
Ändå inga röda linjer eller kärnvapen.
Sen att båda parterna har stor respekt för luftvärnsförsvaret som båda har.
Jag behöver inte se allt som sker/har skett med egna ögon (men ja, jag har sett bilder på nedskjutna plan)P paralun skrev:
Jag litar på anerkända nyhetsbyråer som rapporterar från krigsområden, den borde du också göra om du vill delta i en meningsfull diskussion.
Antar du har svårt att öht diskutera sånt som skedde innan du var född å som du omöjligt kan ha sett🤣🤣
Konstgjord drömvärld verkar däremot du befinna dig i med alla dina hemsnickrade åsikter som bevisligen bygger på sakfel.
Det värsta är imho att du inte verkar bry dig att vi är fler å fler som ständigt påpekar dessa sakfel utan du maler på som tidigare.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
@paralun Det har publicerats hundratals video av nerskjutningar på Telegram, både på ryska kanaler och ukrainska. Av flygplan från båda sidor.
En berömd är där en Ka-52 blir träffad av en stinger när helikoptern flyger i full fart framåt, typ 10 meter över en åker. Fullträff så piloterna hinner inte med någonting utan störtar i stort sett direkt till marken och allt blir ett eldhav.
En annan där det ena A-50 skjuts ner över vatten nattetid där de trodde de var säkra, men Ukraina flyttat fram ett Patriotsystem. Första roboten flyger över under tiden som planet förtvivlat släpper facklor för att undvika att bli träffat, men andra missilen blir en fullträff och planet är historia. Med en besättning på minst 10 och Ryssland kan inte tillverka nya. De hade under 10 från början. 2 är nerskjutna, hittills. Det gjorde direkt att Ryssland blev mindre kaxiga att anfalla med flyg i Ukraina eftersom de tappade en stor del av sin övervakning som inga andra system kan ersätta.
Använder du inte Telegram borde du kanske börja med det om du vill veta vad som egentligen händer. Mycket går inte att publicera för tidningar, därför ser du det aldrig.
Litar du inte på väst så finns det gott om patriotiska ryska kanaler som även de tvingas inse ibland att deras vapenbröder inte finns i livet längre pga det urskillningslösa anfallskriget mot Ukraina.
Det finns många video på när man skjuter ner Su-25 också som andra exempel, eftersom de flyger så lågt och därmed är lätta att filma.
En berömd är där en Ka-52 blir träffad av en stinger när helikoptern flyger i full fart framåt, typ 10 meter över en åker. Fullträff så piloterna hinner inte med någonting utan störtar i stort sett direkt till marken och allt blir ett eldhav.
En annan där det ena A-50 skjuts ner över vatten nattetid där de trodde de var säkra, men Ukraina flyttat fram ett Patriotsystem. Första roboten flyger över under tiden som planet förtvivlat släpper facklor för att undvika att bli träffat, men andra missilen blir en fullträff och planet är historia. Med en besättning på minst 10 och Ryssland kan inte tillverka nya. De hade under 10 från början. 2 är nerskjutna, hittills. Det gjorde direkt att Ryssland blev mindre kaxiga att anfalla med flyg i Ukraina eftersom de tappade en stor del av sin övervakning som inga andra system kan ersätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder du inte Telegram borde du kanske börja med det om du vill veta vad som egentligen händer. Mycket går inte att publicera för tidningar, därför ser du det aldrig.
Litar du inte på väst så finns det gott om patriotiska ryska kanaler som även de tvingas inse ibland att deras vapenbröder inte finns i livet längre pga det urskillningslösa anfallskriget mot Ukraina.
Det finns många video på när man skjuter ner Su-25 också som andra exempel, eftersom de flyger så lågt och därmed är lätta att filma.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Läser du inte vad vi skriver? Om din definition av Ka-52 är "äldre skrothög", eller samma för Su-34/35 så vet du inte vad du pratar om helt enkelt.P paralun skrev:
Otroligt märkligt uttalande av dig när jag redan gett dig länk och en massa text från Oryx som i princip enbart accepterar fotodokumenterade vrak eller nerskjutningar som bevis för förluster. Läser du aldrig någonting så säg till, så jag inte skriver till dig helt i onödan.P paralun skrev:
Redigerat: