Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Intet Intet skrev:
Det är detta jag menar att man skulle gjort.
Istället blev det något lamt halvdant alldeles för sent.
Här är jag helt enig med dig.

I februari 2022 borde vi (den fria världen) ha bett Ukraina om ursäkt för slappheten 2014 och överöst dem med långdistansvapen utan begränsningar för användandet.

Mitt övermodiga jag tycker att Sverige borde ha erbjudit Ukraina Gripen redan då, men vi var inte med i NATO på den tiden så jag förstår varför Sverige inte kunde dra på fullt så mycket med stöd till Ukraina. Dessutom måste ju USA tyvärr godkänna export av Gripen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Alltid lätt att ha åsikter med facit i hand.
Facit fick vi redan 1939.
Jag fattar helt enkelt inte hur folk inte kunde se likheterna mellan Ryssland på 2010- och 2020-talen och Ryssland på 1930-talet.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om det hade varit någon annan än vatniken Tucker Carlson som hade intervjuat Lavrov så kanske jag hade orkat lyssna på intervjun, om den hade kortats ner till 10 minuter.

Jag är intresserad, men inte av att lyssna på Lavrovs dravel i en timme och tjugotvå minuter.
Om du vill hjälpa till så är jag mycket intresserad av en skriftlig sammanfattning. Vad tycker du om Aftonbladets referat som sammanfattning?
Som sagt. Är ditt intresse så begränsat, så förstår jag verkligen inte varför du kastar bort din tid på ett ämne du så uppenbart struntar i.
Jag tänker naturligtvis inte lyssna igenom allt det Lavrov förklarade igen och göra anteckningar för att sedan ge dig en komprimerad tiominuterssammanfattning, för att du själv är för lat och ointresserad för att lyssna själv.

• Haha
  • Arg
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Som sagt. Är ditt intresse så begränsat, så förstår jag verkligen inte varför du kastar bort din tid på ett ämne du så uppenbart struntar i.
Lavrov är en del av den fascistiska ryska regimen, så man måste helt enkelt utgå från att han ljuger och svamlar. Jag har läst några sammanfattningar av intervjun och de ger inte mycket lust att slösa bort tid på att lyssna på den.
Jag tror inte att jag kan ge en bättre förklaring, så om den inte duger så får du fortsätta att inte förstå.

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Merkel!

Utan Merkels miljarder för fossilgasen så skulle Putin aldrig ha kunnat bygga upp sin krigsmakt.
Själv anser jag främst att det beror på rumstidens krökning som styrde meteoritens bana som dödade dinosaurierna som blev naturgas som Merkel ville ha och som hon köpte från Ryssland så att de blev tvugna att använda pengarna för att bygga upp sin krigsmakt och motvilligt invadera Ukraina.

K
Intet Intet skrev:
En timme och tjugotvå minuters mycket intressant förklaring av hur Ryssland ser på kriget och dess orsak och risker.

Jag lyssnade på det för en stund sedan. En mycket vältalig person som pratar utmärkt engelska och som svarar på frågorna på ett pedagogiskt sätt.

Att någon i denna tråd som verkligen är intresserad av ämnet, istället föredrar att käbbla/diskutera/förolämpa vidare med okända amatörer, än att lyssna på vad en av ländernas utrikesministrar förklarar är helt obegripligt.

[länk]

.
När man ser Rysslands propaganda som "mycket intressant förklaring" kanske det är dags att fundera på vem som är lurad av propagandan.

/Krille

• Gilla
  • Haha
pmd och 11 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
När man ser Rysslands propaganda som "mycket intressant förklaring" kanske det är dags att fundera på vem som är lurad av propagandan.

/Krille
Vilken propaganda vill du bli lurad av?
Eller är dina superkrafter även inriktade på att "med lätthet" avslöja den saken?

Att förstå hur fienden tänker är helt avgörande i en konflikt och det får man reda på genom att lyssna. Inte genom att skryta över sin egen briljans på ett internetforum.

K
Intet Intet skrev:
Du tycker så. Lavrov håller nog inte med dig.
Såklart han ljuger. Det gör alla när de finner det nödvändigt. Du, jag, Ukrainas president också. Så då lyssnar du inte på hans svammel heller, Naturligtvis?

Men du slösar bort tid här och det har du inget problem med. Kan det vara så att sammanfattningarna är just sammanfattningar, skrivna av

Vilken propaganda vill du bli lurad av?
Eller är dina superkrafter även inriktade på att "med lätthet" avslöja den saken?

Att förstå hur fienden tänker är helt avgörande i en konflikt och det får man reda på genom att lyssna. Inte genom att skryta över sin egen briljans på ett internetforum.
Att du tycker att det krävs superkrafter och briljans för att inte bli lurad av Rysslands propaganda förklarar dina inlägg.

/Krille

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Intet Intet skrev:
Analfabetismen sprider sig, ser jag.😬
Avsätter vi duvan Putin kommer det en hök istället och det vill du nog inte.
Gäsp!
Vem är denna mäktiga hök som ni låter en fredsduva låsa in?
Putin må vara en fjant, men det är många ryska pojkar som dör helt i onödan av överlägsna västerlänska vapen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Här är jag helt enig med dig.

I februari 2022 borde vi (den fria världen) ha bett Ukraina om ursäkt för slappheten 2014 och överöst dem med långdistansvapen utan begränsningar för användandet.

Mitt övermodiga jag tycker att Sverige borde ha erbjudit Ukraina Gripen redan då, men vi var inte med i NATO på den tiden så jag förstår varför Sverige inte kunde dra på fullt så mycket med stöd till Ukraina. Dessutom måste ju USA tyvärr godkänna export av Gripen.
Men flygstridskrafter har väl visat sig vara historia i kriget, ingen av parterna förefaller använda flyget och även om ryssarnas luftvärn skulle vara sämre så är det ingen större sak att skjuta ner ett stridsflygplan.

Horder med drönare samt missiler samt konventionellt artilleri används.

Sedan JAS Gripen är då ett helt system för att fungera, strdsledning samt flygplan och det har väl även Ukraina insett.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Nej enligt min mening så struntar han totalt i prestige och kör på och kan dessutom kraftigt förolämpa andra länder. Ifallet Ukraina kommer han sannolikt att köra stenhårt med argumentet varför USA ska betala en förmögenhet och att EU måste betala mer. Men då med kopplingen att det måste bli en fredsförhandling!
EU har ju betalat mer till Ukraina än USA.

På vilket sätt kommer Trump att få Ryssland till förhandlingsbordet?

BirgitS
P paralun skrev:
Men flygstridskrafter har väl visat sig vara historia i kriget, ingen av parterna förefaller använda flyget och även om ryssarnas luftvärn skulle vara sämre så är det ingen större sak att skjuta ner ett stridsflygplan.
Du verkar helt ha missat att det är mycket vanligt att ryska plan används för att bomba Ukraina.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
/
BirgitS BirgitS skrev:
EU har ju betalat mer till Ukraina än USA.

På vilket sätt kommer Trump att få Ryssland till förhandlingsbordet?
Tyvärr har väldigt många vapensystem amerikanska komponenter, så det är möjligt att han kan förbjuda andra länder att bidra med materiell. Mycket tyder på att det är precis vad som hände med Gripen tyvärr 😥

Visar på vikten av en stark "inhemsk" försvarsindustri i Europa.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar helt ha missat att det är mycket vanligt att ryska plan används för att bomba Ukraina.
Nej jag ser det inte som mycket vanligt. Däremot använder de sk glidbomber som avfyras från stridflygplan inom ryskkontrollerade områden.

Om
https://yle.fi/a/7-10054565

BirgitS
P paralun skrev:
Nej jag ser det inte som mycket vanligt. Däremot använder de sk glidbomber som avfyras från stridflygplan inom ryskkontrollerade områden.

Om
[länk]
Alltså används stridsflygplan från rysk sida.
Ukraina använder t.ex. F-16 för att skjuta ner ryska robotar så Ukraina använder flygplan.
P paralun skrev:
Det fetstilta stämmer alltså inte.

• Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.