23 294 läst ·
96 svar
23k läst
96 svar
Så trött på materialspill/slöseri av hantverkare
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Det är helt rätt. Firman har en massa sidokostnader. Bilen och bränsle finansieras f ö av servicebilavgift 500 kr/dag.J Joakim Nord skrev:Lycka till att hitta någon som vill arbeta utan förtjänst. Det är väl det det handlar om.
Att göra en förtjänst. Så du kan betala bränslet till din leasingbil som är full med verktyg som behövs för att utföra ditt uppdrag som kräver olika certifikat och intyg som du betalar för varje år. Sen telefon och ett litet kontor och lager som också kostar såklart. Listan kan göras lång.
Men att slösa bort material på detta vis är uselt. Att inte städa efter sig också.
Jag betalar gärna på bra jobb men ogärna för slarv.
Håller fullständigt med dig. Alla pratar om prisrabatten men glömmer bort "mängdrabatten" som ofta är större. Jag själv ritar upp hela huset i Cadprogram med reglar, skivor, läkt etc på mm-nivå, lägger in det i excel och beställer längder och antal därefter. Den enda nackdelen med detta är att när det fattas t.ex 550 mm regel så saknas den oftast.B busgraab skrev:När jag byggde mitt garage på 100kvm med ovanvåning så byggde jag allt själv. Jag räknade och gjorde listor på materialet jag skulle ha för stomme och brädfodring. Beställde olika längder av alla dimensioner för att minimera spillet. På gaveln behövde jag t.ex 3m + 1,5m brädfodring, då köpte jag 4,5m brädor som jag delade på.
Satt kanske och räknade några timmar på materialet. När stomme och brädfodring var klart hade jag genererat 3st skottkärror med spill. Allt annat fick åt. Rätt nöjd med med tanke på att kåken är 100+65kvm ovanvåning.
Gissar att jag hade några 1000lappar i timpeng på att räkna på materialet.
Nu kan ju "hantverkaren" sälja fyra säckar, vilket säkert ökar förtjänsten och även payback hos leverantören av säckarna. 🤬A ajn82 skrev:
Du har nog aldrig blandat något? Eller satt plattor.E Emanuel01 skrev:
Att tillsätta vatten till rätt konsistens är knappast jättesvårt och säcken finns väl kvar så länge det är något i den, eller tänker du att den ska vara med i blandningen?
Det du tar upp ingår rimligtvis i timkostnad och eventuell "bil eller reskostnad".J Joakim Nord skrev:Lycka till att hitta någon som vill arbeta utan förtjänst. Det är väl det det handlar om.
Att göra en förtjänst. Så du kan betala bränslet till din leasingbil som är full med verktyg som behövs för att utföra ditt uppdrag som kräver olika certifikat och intyg som du betalar för varje år. Sen telefon och ett litet kontor och lager som också kostar såklart. Listan kan göras lång.
Antar att du enkelt kan identifiera dig med "hantverkaren" som tråden handlar om?
Så är det naturligtvis. Borde kanske skrivit att jag drar med känsla, vilket innefattar såväl moment som antalet varv.C cpalm skrev:Inte för att vara sån, men skall man vara krass dras inte en klämringskoppling med ett visst moment (första gången) eftersom det bygger på att röret skall ha en viss given deformation. Det hindrar ju så klart inte att en van montör har antalet varv/omtag för respektive kopplingsdimension i ryggmärgen, men det är inte vridmomentet man skall ta fasta på.
Men i praktiken är det samma som att inte exakt följa tillverkarens anvisningar till punkt och pricka (för annars kommer alla kopplingar att börja läcka).
Jag har aldrig träffat någon som räknat till nio när en koppling dragits. Istället dras det tills det känns bra, vilket i praktiken är ungefär vad tillverkaren anger. Annars hade det antagligen börjat läcka på mer ställen än i fantasin 😀.
Eller så blir de irriterade när man vill behålla "överblivet" material.. vilket man får betala för i slutnotan...T Thomas_Blekinge skrev:Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Inte en chans att de skulle räknar av spikar, brädor beslag etc som blivit över på slutnotan.
"Men jag gör ju dig en tjänst genom att ta hand om det här"...du slipper åka till sopstation med det eller vilken ursäkt de nu drar...
Och så tar de betalt för samma överblivna material på nästa ställe...eller använder det hemma hos sig själva...
😉
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Haha! Jo, jag har örnkoll. 😉Intet skrev:
OT. Vad du gör när du inte drar korrekt är att drastiskt minska felmarginalen för läckage. Både med för löst dragen och för hårt dragen mutter. En vattenhammare knackar ur kopplingen som är dragen för löst och en för hårt dragen koppling har brottanvisningar för framtida sprickor. Det där med att ”dra lagom hårt” är tyvärr spritt av byggladornas dåligt pålästa personal. Tvärsäkert.
Slöseriet inom byggbranschen är väl en utbredd sjuka i Sverige, hur det ser ut i resten av världen vet jag inte.
Vid större byggen kastas det ju ofantligt med material, och sen klagar man ständigt på höga byggkostnader..
När det byggs en villa idag, så kan man i princip bygga ett förråd eller mindre garage bara på det kastade materialet.
Vid större byggen kastas det ju ofantligt med material, och sen klagar man ständigt på höga byggkostnader..
När det byggs en villa idag, så kan man i princip bygga ett förråd eller mindre garage bara på det kastade materialet.
En man jag lånade lite verktyg av, som jobbar i byggbranschen, berättade rent chockerande saker om slöseriet i byggbranschen. Hela pallar med oanvänt material, plywood, gips, reglar, lådor med skruvar och så vidare bara kastas när en byggarbetsplats stängs ner eller en fas är klar. Det borde verkligen gå att göra något vettigt med materialet, snarare än att bara kasta det. Precis som andra skrivit här så är det kostnader förknippade med transporter och arbetstid som gör att det är billigare att kasta grejer än att lämna dem någonstans där de kan återanvändas. Det hela säger kanske något om de stora byggbolagens marginaler också när en pall med plywood inte har något värde alls.T Thomas_Blekinge skrev:Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Ett stort problem med överbeställning är ju att nån i personalen vill ha gratis material till sitt projekt hemma, därav har många börjat att det ska kastas och ingen får ta hem nått………L Langos skrev:
Räkna varv när man drar är ju inte direkt svårt eller för den delen tar längre tid.Intet skrev:
Och ja ja gör det ofta. Kanske inte lika ofta på mindre dimensioner, men alltid på större.
Men efter snart 3 decennier i rörmokeriets tjänst så vet muskelminnet mycket väl hur det ska dras. (Intåget med stödhylsan i halvhårda rör satte ju lite käppar i hjulen!)
Jag använder mig uteslutande av Vatette ska tilläggas.
Redigerat: