24 522 läst ·
104 svar
25k läst
104 svar
Så trött på materialspill/slöseri av hantverkare
Ni skulle bara se hur det ser ut i containers i regeringskansliet och riksdagen var gång det byts regering, där spars inget gammalt från förra utan var och en skall sätta sin prägel - tycker dom själva. Det finns en anledning varför Kinnarp med flera inte så billiga möbel och inredningsbutiker finns en stenkast ifrån... - det är så smaklös slöseri att man bli äcklad av det, på den tiden där en platt-TV kostade > 100 papp styck och det låg tjogtals av dem nedkastade och oräddningbara i dessa - och de är våra folkliga valda representanter som gör det - typ alla dem...S SueCia skrev:
Har jagat äldre exklusivare "riktiga" kontorsmöbler, men sånt existerar inte idag. Allt sånt åker på tippen vid "uppfräschning" och ersätts med "ergonomiska" möbler i folierad spånskiva. Helt sjukt.X xxargs skrev:
Så länge hen inte betalar då spelar ingen roll för honom/henneT Thomas_Blekinge skrev:Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Samtidigt vi lever i en köp och släng samhälle
Det känns ganska försumbart om man jämför tex med alla akademiker på div myndigheter. Först har dom kostat skattebetalarna hundratals tusen för sina utbildningar och bidrag när dom gick dom. Sen livstids försörjning betald ur det gemensamma.T Thomas_Blekinge skrev:Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Och vad får vi tillbaka? Kan tänka mig att vi blir blåsta på minst 50% av deras betalda tid som går åt deras egna projekt som sköts på arbetstid, privatsurfande, hemgång efter lunch, "jobba hemifrån" etc etc.
Vad är en säck kakelfix i jämförelse med att du är med och betalar miljonbelopp till varje offentligt anställd akademiker och får ett högst tveksamt resultat tillbaka?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Om du tycker det är så mysigt att vara offentligt anställd akademiker, varför har du inte valt den karrieren?A Andvändare skrev:Det känns ganska försumbart om man jämför tex med alla akademiker på div myndigheter. Först har dom kostat skattebetalarna hundratals tusen för sina utbildningar och bidrag när dom gick dom. Sen livstids försörjning betald ur det gemensamma.
Och vad får vi tillbaka? Kan tänka mig att vi blir blåsta på minst 50% av deras betalda tid som går åt deras egna projekt som sköts på arbetstid, privatsurfande, hemgång efter lunch, "jobba hemifrån" etc etc.
Vad är en säck kakelfix i jämförelse med att du är med och betalar miljonbelopp till varje offentligt anställd akademiker och får ett högst tveksamt resultat tillbaka?
Är väl inte bara vid byggnationer som det slösas resurser.
Under våren har företaget jag arbetat på bytt lokaler.
Vi skrotade massa skrivbord då dom antingen bedömdes för slitna eller felformat/storlek för våra nya kontor.
~10st av dom var rätt nya från IKEA där det räckt att köpt nya raka bordskrivor istället för dom L-formade dom hade.
Under våren har företaget jag arbetat på bytt lokaler.
Vi skrotade massa skrivbord då dom antingen bedömdes för slitna eller felformat/storlek för våra nya kontor.
~10st av dom var rätt nya från IKEA där det räckt att köpt nya raka bordskrivor istället för dom L-formade dom hade.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
För att inte nämna textilindustrin.
Jag brukar avtala fastpris. Så vet jag vad jag får, och jag vet att jag är OK med att betala för det.
Då spelar det inte längre någon roll för mig om de slösar, det påverkar ju inte mig. Det äter deras vinstmarginaler, inte mina pengar.
Då spelar det inte längre någon roll för mig om de slösar, det påverkar ju inte mig. Det äter deras vinstmarginaler, inte mina pengar.
Fast de letar därefter efter varje genväg de kan ta utan att bryta mot avtalet, och varje detalj som de kan kräva extra betalt för att det inte var explicit specat i avtalet, så vet inte om det på totalen är bättreT Troberg skrev:
Redigerat:
En av mina farbröder berättade att när de var klara med ett jobb så grävde de ner det som de inte använt. Det här hände en gång i Stockholm utanför Sabbatsbergs sjukhus och när de höll på med det så öppnades ett fönster och en läkare tittade ut och sa: så ni gräver också ner era misstag.
Det här är väl kanske 80 år sedan - vet ej exakt.
Det här är väl kanske 80 år sedan - vet ej exakt.
Jag såg häromdagen en privatperson som kastade stora mängder nytt byggmaterial på återvinningen. Jag var tvungen att fråga, det var det som hantverkarna köpt och lämnat när de var klara med projektet. Det handlade om reglar, skivor och två balar isolering - bland annat.
Att man inte frågar om någon vill hämta utan bara kör det till återvinningen är ju rätt intressant också.
Att man inte frågar om någon vill hämta utan bara kör det till återvinningen är ju rätt intressant också.
Jag råkade besöka Christiania, Köpenhamn, förra veckan och där fanns en mycket skön bygglada (i ordets rätta bemärkelse) fylld med återbruksgrejer.Kattkvinnan skrev:
Jag bor på Gotland och här finns det verkligen en byggfirma som har gjort något åt slöseriet. Alvar Hallgrens Bygg har en återbrukslada i Roma som har öppet på tisdagar 9-17. Där finns allt men inte alltid: gamla köksskåp, kakel, betongpannor, gamla fönster, öppnade säckar med diverse bruk och fog, dörrar med och utan karm, lite möbler, öppnade förpackningar med skruvar och liknande med mera och så vidare. Tänk om fler kunde resonera så! Självklart så beror utbudet på vilka byggjobb de har och man får åka dit regelbundet om man letar efter något speciellt. De motiverar återbruksladan med att de själva har reagerat på svinnet på byggplatserna.
Vi var där idag och kom hem med två längder stuprör (planerat), två lövavskiljare och lite annat stuprörsrelaterat (trodde inte de skulle ha det), lite krokar till en verktygstavla (fynd!) och en väckarklocka (don’t ask) 😀 Kostade 100:- Letade också efter fönster till ett projekt, men idag hade de inga som passade.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Här ställde en granne ut sitt överblivna med en skylt "bortskänkes".pacman42 skrev:
Jag såg häromdagen en privatperson som kastade stora mängder nytt byggmaterial på återvinningen. Jag var tvungen att fråga, det var det som hantverkarna köpt och lämnat när de var klara med projektet. Det handlade om reglar, skivor och två balar isolering - bland annat.