J Joakim Nord skrev:
Hej!
Så du anlitar en plattsättare för att sätta 1m2?
Varför tror du att det är härligt att få slösa på kundens bekostnad. Om du nu har köpt kakel som ska sättas upp. Köpte du exakt 1 m2. Eller blev det något över. Finns ingen ekonomi att som plattsättare åka och göra ett jobb som är 1m2. Om du nu tycker att ”alla” byggare slänger och slösar material för att det är härligt. Sätt upp 1 m2 kakel själv istället. Blev det mycket fog över också? Fog är ännu härligare att blanda mycket av. Särskilt om kunden betalar.
Vänligen Jocke.
Ingen har sagt att hela jobbet handlade om 1 m2. Men just idag skulle han bara sätta 1m2.
Min erfarenhet med hantverkare är just att de köper gärna material utan att tänka för kunden betalar ju. Vissa är anständiga nog att lämna överblivet material om så önskas, men inte alla. Andra tar gärna med sig en låda spik där kanske bara 100 har använt.

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Den byggaren jag anlitat har inte haft några alls problem å blanda till lagom mycke fix å spara påsen till ett senare tillfälle.. Eftersom jag köpt materialet så förvarar jag de till senare tillfälle..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast då skall han ha en våg i maskinparken. Om vi antar att han vill följa tillverkarens anvisningar så duger det inte att höfta mängderna.
Resväska väg gör jobbet utmärkt!!👍
Jag använder en sån enkel våg när bara en halv säck fix ska blandas.
En, två eller tre extra säckar på ett badrum spelar inte ekonomiskt stor roll MEN att spara/reducerar resurserna är viktigare.

• Gilla
  • Älska
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Sen är den förstörd till nästa jobb om det går tid mot liknande jobb.
Men hur lång tid lär det gå till nästa jobb? Det var ju en PLATTSÄTTARE av alla yrken... Han lär väl använda fix igen typ kl 07 nästa dag?

• Haha
Intet
  • Laddar…
B busgraab skrev:
När jag byggde mitt garage på 100kvm med ovanvåning så byggde jag allt själv. Jag räknade och gjorde listor på materialet jag skulle ha för stomme och brädfodring. Beställde olika längder av alla dimensioner för att minimera spillet. På gaveln behövde jag t.ex 3m + 1,5m brädfodring, då köpte jag 4,5m brädor som jag delade på.

Satt kanske och räknade några timmar på materialet. När stomme och brädfodring var klart hade jag genererat 3st skottkärror med spill. Allt annat fick åt. Rätt nöjd med med tanke på att kåken är 100+65kvm ovanvåning.

Gissar att jag hade några 1000lappar i timpeng på att räkna på materialet.
T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen har sagt att hela jobbet handlade om 1 m2. Men just idag skulle han bara sätta 1m2.
Min erfarenhet med hantverkare är just att de köper gärna material utan att tänka för kunden betalar ju. Vissa är anständiga nog att lämna överblivet material om så önskas, men inte alla. Andra tar gärna med sig en låda spik där kanske bara 100 har använt.
Hej!
Nästa gång du bygger om eller renoverar. Köp ut allt material själv räkna ut exakt ut hur mycket det ska gå åt. Säg till byggaren/ plattsättaren att det här är det material som ska användas och det ska räcka till hela ombyggnaden. Problemet löst.

• Haha
Lassiter
  • Laddar…
J Joakim Nord skrev:
Hej!
Nästa gång du bygger om eller renoverar. Köp ut allt material själv räkna ut exakt ut hur mycket det ska gå åt. Säg till byggaren/ plattsättaren att det här är det material som ska användas och det ska räcka till hela ombyggnaden. Problemet löst.
För så lätt att hitta bra hantverkare som vill jobba utan att göra förtjänst på materialet och därmed tjäna betydligt mindre än på andra potentiella jobb

• Gilla
galjonsfilur och 1 till
  • Laddar…
J Joakim Nord skrev:
Hej!
Du känner inter till verkligheten. Byggarna vill ju sälja material för att tjäna pengar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
När vi renoverade anlitade vi polska hantverkare. De var väldigt noga med att utnyttja materialet effektivt. Det blev inte mycket spill, och de höll också rent omkring sig.

• Gilla
  • Haha
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
För så lätt att hitta bra hantverkare som vill jobba utan att göra förtjänst på materialet och därmed tjäna betydligt mindre än på andra potentiella jobb
Lycka till att hitta någon som vill arbeta utan förtjänst. Det är väl det det handlar om.
Att göra en förtjänst. Så du kan betala bränslet till din leasingbil som är full med verktyg som behövs för att utföra ditt uppdrag som kräver olika certifikat och intyg som du betalar för varje år. Sen telefon och ett litet kontor och lager som också kostar såklart. Listan kan göras lång.

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag stör mig inte så mycket på materialkostnaderna. Men på resursslöseri. Och att jag betalar ännu ett påslag till ockraren. Och att plattsättaren kanske inte kan räkna på 10% av en hel säck.
Men låt han ockra för fan, han behöver också en lambo...
Sjukt när ni kontorsnissar tror att ni ska ha exklusivitet på alla lambos.

• Haha
  • Arg
Riedern och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej. Har man blandat ihop ett antal satser tidigare så vet man när det är lagom. Precis som när en klämringskoppling dras. Med känsla, inte med moment momentnyckel.
Beror väldigt mycket på vattnets temperatur vilken konsistens det blir.
…och klämringskopplingar dras aldrig på känsla om det skall bli rätt. Då följer man arbetsbeskrivningen som säger hur många varv efter handåtdragning eller för vissa fabrikat, moment. Känsla och montage av klämringskopplingar slutar alltid med läckage.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Grävarn1 och 5 till
  • Laddar…
J Joakim Nord skrev:
Lycka till att hitta någon som vill arbeta utan förtjänst. Det är väl det det handlar om.
Att göra en förtjänst. Så du kan betala bränslet till din leasingbil som är full med verktyg som behövs för att utföra ditt uppdrag som kräver olika certifikat och intyg som du betalar för varje år. Sen telefon och ett litet kontor och lager som också kostar såklart. Listan kan göras lång.
Något de inte är sena att ta betalt för.😁

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Beror väldigt mycket på vattnets temperatur vilken konsistens det blir.
…och klämringskopplingar dras aldrig på känsla om det skall bli rätt. Då följer man arbetsbeskrivningen som säger hur många varv efter handåtdragning eller för vissa fabrikat, moment. Känsla och montage av klämringskopplingar slutar alltid med läckage.
Jag har alltid dragit klämringskopplingar med den inopererade momentnyckeln.
Du har helt enkelt fel i ditt tvärsäkra påstående om att det "alltid slutar med läckage". För det tror du väl inte ens själv?

Vi kan ju fråga @Krilleman om han drar med känsla eller slaviskt räknar varv enligt instruktionerna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
Intet Intet skrev:
Jag har alltid dragit klämringskopplingar med den inopererade momentnyckeln.
Inte för att vara sån, men skall man vara krass dras inte en klämringskoppling med ett visst moment (första gången) eftersom det bygger på att röret skall ha en viss given deformation. Det hindrar ju så klart inte att en van montör har antalet varv/omtag för respektive kopplingsdimension i ryggmärgen, men det är inte vridmomentet man skall ta fasta på.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Du vet att det går inte köpa mindre en en säck det är bättre att blanda rätt mängd och lämna kvarvarande i säcken åt dig .

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.