22 550 läst ·
93 svar
23k läst
93 svar
Så trött på materialspill/slöseri av hantverkare
Sida 1 av 7
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Vi får tacka vår utvecklade ekonomi. Hantverkarens timpeng är så hög så det är dyrare att optimera materialet än tiden.
Sen kanske plattsättaren hellre jobbar med garanterat ny fix än att ta något som kanske blivit dåligt.
Eller så är han så kass på matte att han inte kan räkna ut hur man blandar annat än en hel säck..
Sen kanske plattsättaren hellre jobbar med garanterat ny fix än att ta något som kanske blivit dåligt.
Eller så är han så kass på matte att han inte kan räkna ut hur man blandar annat än en hel säck..
Eller så är fixet så jävla billigt att de gör varken från eller till i de stora hela.rotbackarn skrev:
Vi får tacka vår utvecklade ekonomi. Hantverkarens timpeng är så hög så det är dyrare att optimera materialet än tiden.
Klart de strösslas. Någon annan betalar ju o de dyrt som fan. Vinst på allt svin. Kan ju fan inte bli bättre. HahaT Thomas_Blekinge skrev:Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Jag stör mig inte så mycket på materialkostnaderna. Men på resursslöseri. Och att jag betalar ännu ett påslag till ockraren. Och att plattsättaren kanske inte kan räkna på 10% av en hel säck.
Hantverkabranchen är inte speciellt konkurrensutsatt i Sverige.
Då skiter man i kundens kostnader och ifall man slösar.
Då skiter man i kundens kostnader och ifall man slösar.
Jag har en byggare som har anlitads i flera år för olika byggprojekt å jag köper materialet å får faktura på jobbet av honom.. Klart nöjd..
När jag själv hade firma inom tillverknings industrin så fördrog jag att kunders firmor köpte materialet..
När jag själv hade firma inom tillverknings industrin så fördrog jag att kunders firmor köpte materialet..
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Fast om man jobbar med att blanda bruk så borde man vara beredd på det. Kan ju inte vara helt ovanligt att man kommer i en situation där någon annan varit framme och nallat ur säcken innan. Ett litermått eller liknande borde också funka.H hempularen skrev:
Om du istället väljer att sätta plattorna själv kan du kanske välja en mindre förpackning med fix och ställa in resterna i förrådet så det stelnar innan du ska göra nästa projekt..T Thomas_Blekinge skrev:Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Nej. Har man blandat ihop ett antal satser tidigare så vet man när det är lagom. Precis som när en klämringskoppling dras. Med känsla, inte med moment momentnyckel.H hempularen skrev:
Följ pengarna/cui bono. När hantverkaren tjänar på att slösa. Ja, då slösar han!
Svårare än så är det inte.
Kan det vara så att någon tidigare kund klagat till firman på att montören använt ca 1/4 säck, debiterat hel säck och sen tagit med resten i arbetsbilen fast kunden fått betala hela?T Thomas_Blekinge skrev:Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Har man nån som gnäller på en på det viset är det nog enklare att alltid blanda hel säck, ta en ny hink att blanda i varje gång..