Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
LinneaBee och 55 till
  • Laddar…
Vi får tacka vår utvecklade ekonomi. Hantverkarens timpeng är så hög så det är dyrare att optimera materialet än tiden.
Sen kanske plattsättaren hellre jobbar med garanterat ny fix än att ta något som kanske blivit dåligt.
Eller så är han så kass på matte att han inte kan räkna ut hur man blandar annat än en hel säck..

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Festlund och 15 till
  • Laddar…
B
rotbackarn rotbackarn skrev:
Vi får tacka vår utvecklade ekonomi. Hantverkarens timpeng är så hög så det är dyrare att optimera materialet än tiden.
Sen kanske plattsättaren hellre jobbar med garanterat ny fix än att ta något som kanske blivit dåligt.
Eller så är han så kass på matte att han inte kan räkna ut hur man blandar annat än en hel säck..
Eller så är fixet så jävla billigt att de gör varken från eller till i de stora hela.

• Gilla
  • Arg
saltis99 och 9 till
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Klart de strösslas. Någon annan betalar ju o de dyrt som fan. Vinst på allt svin. Kan ju fan inte bli bättre. Haha

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Jag stör mig inte så mycket på materialkostnaderna. Men på resursslöseri. Och att jag betalar ännu ett påslag till ockraren. Och att plattsättaren kanske inte kan räkna på 10% av en hel säck.

• Gilla
  • Ledsen
Newgolds och 22 till
  • Laddar…
Hantverkabranchen är inte speciellt konkurrensutsatt i Sverige.
Då skiter man i kundens kostnader och ifall man slösar.

• Gilla
  • Ledsen
Necatour och 12 till
  • Laddar…
Och du fick en betongklump att ta hand om…

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M maxel skrev:
Och du fick en betongklump att ta hand om…
Det kan säkert hantverkare ta hand om åt honom, för 700 kr/h plus avgifterna hos sysav :(

• Gilla
  • Haha
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Jag har en byggare som har anlitads i flera år för olika byggprojekt å jag köper materialet å får faktura på jobbet av honom.. Klart nöjd..
När jag själv hade firma inom tillverknings industrin så fördrog jag att kunders firmor köpte materialet..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och att plattsättaren kanske inte kan räkna på 10% av en hel säck.
Fast då skall han ha en våg i maskinparken. Om vi antar att han vill följa tillverkarens anvisningar så duger det inte att höfta mängderna.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
Grävarn1 och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast då skall han ha en våg i maskinparken. Om vi antar att han vill följa tillverkarens anvisningar så duger det inte att höfta mängderna.
Fast om man jobbar med att blanda bruk så borde man vara beredd på det. Kan ju inte vara helt ovanligt att man kommer i en situation där någon annan varit framme och nallat ur säcken innan. Ett litermått eller liknande borde också funka.

• Gilla
Festlund och 16 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du istället väljer att sätta plattorna själv kan du kanske välja en mindre förpackning med fix och ställa in resterna i förrådet så det stelnar innan du ska göra nästa projekt..

• Gilla
  • Haha
Remington31 och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej. Har man blandat ihop ett antal satser tidigare så vet man när det är lagom. Precis som när en klämringskoppling dras. Med känsla, inte med moment momentnyckel.

Följ pengarna/cui bono. När hantverkaren tjänar på att slösa. Ja, då slösar han!
Svårare än så är det inte.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
johel572 och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ingen hantverkare följer anvisningar över huvud taget, de höftar med erfarenhet.
Iaf alla jag har sett eller känner.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 10 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan det vara så att någon tidigare kund klagat till firman på att montören använt ca 1/4 säck, debiterat hel säck och sen tagit med resten i arbetsbilen fast kunden fått betala hela?
Har man nån som gnäller på en på det viset är det nog enklare att alltid blanda hel säck, ta en ny hink att blanda i varje gång..

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.