F fribygg skrev:
Kan det vara så att någon tidigare kund klagat till firman på att montören använt ca 1/4 säck, debiterat hel säck och sen tagit med resten i arbetsbilen fast kunden fått betala hela?
Har man nån som gnäller på en på det viset är det nog enklare att alltid blanda hel säck, ta en ny hink att blanda i varje gång..
Hade man räknat på det så hade det väl säkert varit billigare ibland att köpa nytt än att stå och rengöra hink/verktyg.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan det vara så att någon tidigare kund klagat till firman på att montören använt ca 1/4 säck, debiterat hel säck och sen tagit med resten i arbetsbilen fast kunden fått betala hela?
Har man nån som gnäller på en på det viset är det nog enklare att alltid blanda hel säck, ta en ny hink att blanda i varje gång..
Eller ta betalt för det som verkligen används. Ellen är hantverkare verkligen inte bättre än att de bara kan räkna hela säckar och inte förstår att en fjärdedel av tjugo kilo blir fem kilo?

• Gilla
Necatour och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du istället väljer att sätta plattorna själv kan du kanske välja en mindre förpackning med fix och ställa in resterna i förrådet så det stelnar innan du ska göra nästa projekt..
Det finns en anledning för att jag lejer bort detta projekt.
Om han hade tagit med överblivet till nästa jobb hade jag varit mindre besviken. Men att blanda 15 kg, använda 1-2 kg och låta resten bara ligga på en papperslapp på gräsmattan är ganska dåligt.

• Gilla
  • Haha
Necatour och 13 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eller ta betalt för det som verkligen används. Ellen är hantverkare verkligen inte bättre än att de bara kan räkna hela säckar och inte förstår att en fjärdedel av tjugo kilo blir fem kilo?
Nu var det 15 kg och det går ju inte att dela med 4. Som alla vet.
Intet Intet skrev:
Eller ta betalt för det som verkligen används.
Det kommer inte att hända.

• Gilla
  • Haha
triada och 7 till
  • Laddar…
Lite dåligt ändå, hade ju kunnat använda påsen till fyra olika kunder och debiterat dem alla fullt pris istället för att dumpa det hos TS, hade varit win-win-win (ts, hantverkare, miljö)

• Gilla
  • Haha
mats.3 och 3 till
  • Laddar…
När jag byggde mitt garage på 100kvm med ovanvåning så byggde jag allt själv. Jag räknade och gjorde listor på materialet jag skulle ha för stomme och brädfodring. Beställde olika längder av alla dimensioner för att minimera spillet. På gaveln behövde jag t.ex 3m + 1,5m brädfodring, då köpte jag 4,5m brädor som jag delade på.

Satt kanske och räknade några timmar på materialet. När stomme och brädfodring var klart hade jag genererat 3st skottkärror med spill. Allt annat fick åt. Rätt nöjd med med tanke på att kåken är 100+65kvm ovanvåning.

Gissar att jag hade några 1000lappar i timpeng på att räkna på materialet.

• Gilla
LinneaBee och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Lite dåligt ändå, hade ju kunnat använda påsen till fyra olika kunder och debiterat dem alla fullt pris istället för att dumpa det hos TS, hade varit win-win-win (ts, hantverkare, miljö)
De kanske har plattsättning som bisyssla och nästa halvår när nästa kund behöver ha plattor uppsatta så är bruket gammalt...

T Thomas_Blekinge skrev:
Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Hej!
Så du anlitar en plattsättare för att sätta 1m2?
Varför tror du att det är härligt att få slösa på kundens bekostnad. Om du nu har köpt kakel som ska sättas upp. Köpte du exakt 1 m2. Eller blev det något över. Finns ingen ekonomi att som plattsättare åka och göra ett jobb som är 1m2. Om du nu tycker att ”alla” byggare slänger och slösar material för att det är härligt. Sätt upp 1 m2 kakel själv istället. Blev det mycket fog över också? Fog är ännu härligare att blanda mycket av. Särskilt om kunden betalar.
Vänligen Jocke.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Det sjuka är att hantverkaren istället tjänar tusenlappar på att slösa med materialet. Och eftersom prio ett är att tjäna så mycket som möjligt blir det som det blir.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
mats.3 och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Plattsättaren skulle sätta 1 m2 idag och gjorde en hel sats med fix (15 kg). Sedan åkte han och nu ligger en stor klump i solen och hårdnar, säkert 90% av mängden.
Det måste vara härligt att få slösa med material på kundens bekostnad. Inte nog med att jag betalar en hel säck i onödan utan även hans påslag.
Det pratas mycket om matspill men jag har känslan att det slösas enormt med material på byggen.
Blandningsbeskrivningen är ju på säcken:) Ska han blanda mindre måste de ju vägas eller mätas. Sen är den förstörd till nästa jobb om det går tid mot liknande jobb.

• Haha
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Super duper reflektion!
Våga ifrågasätta utan aggressivitet,som kund har du rätt att veta .

• Gilla
CCPusher
  • Laddar…
De flesta hantverkare fuskar med något, jag gör numera det mesta själv. Tar lite längre tid men blir bra och billigare.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast då skall han ha en våg i maskinparken. Om vi antar att han vill följa tillverkarens anvisningar så duger det inte att höfta mängderna.
En van plattsättare lär väl ha ganska bra känsla för konsistensen på bruket. Har väldigt svårt att tro något annat.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är nog det vanliga, använda den påbörjade förpackningen och ta betalt för halv säck/ hel eller vilken som är den minsta enhet som firman använder.

B busgraab skrev:
När jag byggde mitt garage på 100kvm med ovanvåning så byggde jag allt själv. Jag räknade och gjorde listor på materialet jag skulle ha för stomme och brädfodring. Beställde olika längder av alla dimensioner för att minimera spillet. På gaveln behövde jag t.ex 3m + 1,5m brädfodring, då köpte jag 4,5m brädor som jag delade på.

Satt kanske och räknade några timmar på materialet. När stomme och brädfodring var klart hade jag genererat 3st skottkärror med spill. Allt annat fick åt. Rätt nöjd med med tanke på att kåken är 100+65kvm ovanvåning.

Ok.

• Gilla
Hjorta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.