useless useless skrev:
Vem har tid/råd att testa med övertryck vid en vanlig simpel prispressad installation av luftvärmepump? Förutom att det kräver en särskild ackredition så ska man upprätta riskanalys, sätta upp avspärrningar etc. Vem gör sånt?

[länk]
Ja det är mycket som står där. Undrar hur mycket som följs. Men det räcker med checklista på det vanliga och sedan finns den r skrivningen
20 §
Bestämmelserna i 19 § gäller inte trycksättning med gas
  1. när kontrolltrycket är 0,03 bar eller lägre,

2. när kontrolltrycket är högst 3 bar och produkten av kontrolltrycket i bar multiplicerat med anordningens volym i liter (bar x liter) är högst 30

Så om du håller dig inom 3-30 gränsen behöver du inte krediterad organ och
    Du får göra provtryckningen själv, men:
    1. Riskbedömning och dokumentation krävs checklista alltså
    2. Avgränsa riskområdet
    3. Stegvis tryckhöjning och kontroll av läckage
    4. Ventilation och syrgasrisk måste beaktas
    5. Utrustningen måste tåla trycket

Farstatjej90
E ESMA Solutions skrev:
Ja det är mycket som står där. Undrar hur mycket som följs. Men det räcker med checklista på det vanliga och sedan finns den r skrivningen
20 §
Bestämmelserna i 19 § gäller inte trycksättning med gas
  1. när kontrolltrycket är 0,03 bar eller lägre,

2. när kontrolltrycket är högst 3 bar och produkten av kontrolltrycket i bar multiplicerat med anordningens volym i liter (bar x liter) är högst 30
Jag fattar inte vad du vill säga. Du vill göra det svårare och farligare att installera för att eventuellt minska risken att systemet läcker på ett sätt man inte kan upptäcka annars?
Sen sa du först att det ska göras och sen när det skrivs hur det ska göras säger du att man inte behöver göra som man ska? 🤔

De flesta använder nog helt enkelt de verktyg och den metod de har tillgång till. Själv saknar jag en riktig vaccummätare så då får det helt enkelt duga med manometerstället från kina.
Först vaccumsuga.
Sen trycksatt läcksökning , oftast med propan oavsett vad som sen ska i.
Billigt, lättillgängligt och miljövänligt.
Då har jag en billig sniffer som funkar hyfsat. Och såpvatten naturligtvis.
Det funkar för mig.

useless useless skrev:
Vem har tid/råd att testa med övertryck vid en vanlig simpel prispressad installation av luftvärmepump? Förutom att det kräver en särskild ackredition så ska man upprätta riskanalys, sätta upp avspärrningar etc. Vem gör sånt?

[länk]
Jag säger bara. Det var bättre förr. Nå ja int alltid int ofta men i bland

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte vad du vill säga. Du vill göra det svårare och farligare att installera för att eventuellt minska risken att systemet läcker på ett sätt man inte kan upptäcka annars?
Sen sa du först att det ska göras och sen när det skrivs hur det ska göras säger du att man inte behöver göra som man ska? 🤔
Det är din tolkning och jag ska inte försöka ändra på det. Det jag skrev att jag gör så gör jag också. För att så mycket som möjligt kunna vara säker på att det inte är några läckage innan jag släpper på köldmedia. Provtrycka en luftvärmepump med kvävgas utomhus är det inte direkt någon fara med, det tar lite extra tid men det blir i slutändan värt besväret. Jag tror att senaste frågan i tråden handlade om just varför killen i videon använde kvävgas om jag minns rätt.

Farstatjej90
E ESMA Solutions skrev:
Det är din tolkning och jag ska inte försöka ändra på det. Det jag skrev att jag gör så gör jag också. För att så mycket som möjligt kunna vara säker på att det inte är några läckage innan jag släpper på köldmedia. Provtrycka en luftvärmepump med kvävgas utomhus är det inte direkt någon fara med, det tar lite extra tid men det blir i slutändan värt besväret. Jag tror att senaste frågan i tråden handlade om just varför killen i videon använde kvävgas om jag minns rätt.
Hur mycket extra kostar det att låta en installatör provtrycka med kväve?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur mycket extra kostar det att låta en installatör provtrycka med kväve?
Jag tar inget extra för det i sig. 4500 kr ingår i standard installation efter rot men vet att många som jobbar åt de större företagen (utan att nämna företagsnamn) och tar uppdrag inte tar egentligen den tiden och med tanke på att de också får mindre betalt i slutändan men måste stå för allt material själva.

Det är inte så många år sedan jag såg i den engelska manualen att installationen görs genom att koppla vätskeledningen och sedan blåsa ur innedelen lagom mycket med utedelens förfyllda köldmedie, och sedan dra åt sugledningen. Sen öppnas båda ventilerna. (den svenska texten var justerad) Så jag är inte helt övertygad om att resten av Europa provtrycker med kvävgas och vacuumsuger. Att göra en kona till en flarekoppling är ett hantverk viktigare än totalt vacuum enl. mig.

• Gilla
ESMA Solutions
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Det är inte så många år sedan jag såg i den engelska manualen att installationen görs genom att koppla vätskeledningen och sedan blåsa ur innedelen lagom mycket med utedelens förfyllda köldmedie, och sedan dra åt sugledningen. Sen öppnas båda ventilerna. (den svenska texten var justerad) Så jag är inte helt övertygad om att resten av Europa provtrycker med kvävgas och vacuumsuger. Att göra en kona till en flarekoppling är ett hantverk viktigare än totalt vacuum enl. mig.
Jag har väl blåst ut tonvis med både R22 och R12 när man inte kunnat flytta till tuber och tankar men faktiskt aldrig struntat i vacuumsugning hur små aggr. än varit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.