Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker du är lite väl kategorisk.
Jag lät montera en luftvärmepump för drygt två år sen och montören drog ny kabel från proppskåpet, ansluten på en ledig säkring.
Utrycker man sig så kategoriskt som du för så hade det varit olagligt, men då har du ju inte hela bilden. Montören var tidigare elektriker, men hade sadlat om och företaget han arbetade på var registrerade hos ESV som godkända utförare med EKP.
Ja, naturligtvis får en elektriker med giltig licens arbeta med el.
Det är dock inte så det framställs i videon, vilket väl är vad vi pratar om, och som får ses som hela bilden. Andra saker är andra saker, och hör inte hit. Och där poängteras det att han får göra det trots att han inte har behörighet.
Men du har helt rätt. Elektriker med giltig behörighet får jobba med el där deras behörighet gäller, naturligtvis. Liksom värmepumpsmontörer får jobba dom kirurg, om han är utbildad kirurg med giltig läkarlegitimation mm.

Fairlane
H Herr mpm skrev:
Ja, naturligtvis får en elektriker med giltig licens arbeta med el.
Det är dock inte så det framställs i videon, vilket väl är vad vi pratar om, och som får ses som hela bilden. Andra saker är andra saker, och hör inte hit. Och där poängteras det att han får göra det trots att han inte har behörighet.
Men du har helt rätt. Elektriker med giltig behörighet får jobba med el där deras behörighet gäller, naturligtvis. Liksom värmepumpsmontörer får jobba dom kirurg, om han är utbildad kirurg med giltig läkarlegitimation mm.
Eller en luftvärmepumpsmontör får jobba med el utan egen behörighet on andra rekvisit är uppfyllda.
Frågan var ju om montören får koppla in ny el och det varierar från bolag till bolag så svaret är snarare "det beror på" än "nej".

Fairlane Fairlane skrev:
Eller en luftvärmepumpsmontör får jobba med el utan egen behörighet on andra rekvisit är uppfyllda.
Frågan var ju om montören får koppla in ny el och det varierar från bolag till bolag så svaret är snarare "det beror på" än "nej".
I filmen framgår det att han inte har behörighet (vi pratar väl om han på filmen) och han får inte göra det då!
SS-EN 50 110-1 hänvisar jag till.
Var hittar du stöd för ditt påstående?

Snälla, skapa en egen tråd om slaveri och be en moderator flytta era inlägg dit.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H Herr mpm skrev:
I filmen framgår det att han inte har behörighet (vi pratar väl om han på filmen) och han får inte göra det då!
SS-EN 50 110-1 hänvisar jag till.
Var hittar du stöd för ditt påstående?
Du svarade NEJ på en fråga om montören får koppla. Jag tolkade det kanske felaktigt som att du menade generellt, när du menade montören i filmen.

I övrigt så är det väl allmänt känt att man inte behöver en egen behörighet för att få koppla. Jag tror inte att han som kopplade in hos mig hade egen auktorisation, men jag vet inte säkert. Däremot fick han göra jobbet eftersom företaget han var anställd hos fanns med hos ESV.

Vi kanske egentligen menar samma sak, att vissa montörer också får koppla elen medan andra inte får det, beroende på firman de jobbar för.

Fairlane Fairlane skrev:
Du svarade NEJ på en fråga om montören får koppla. Jag tolkade det kanske felaktigt som att du menade generellt, när du menade montören i filmen.

I övrigt så är det väl allmänt känt att man inte behöver en egen behörighet för att få koppla. Jag tror inte att han som kopplade in hos mig hade egen auktorisation, men jag vet inte säkert. Däremot fick han göra jobbet eftersom företaget han var anställd hos fanns med hos ESV.

Vi kanske egentligen menar samma sak, att vissa montörer också får koppla elen medan andra inte får det, beroende på firman de jobbar för.
Ja! Jag kan ju omöjligt veta vilka montörer som har vilken behörighet.

Gammal tråd, som dessutom spårat ur.. men..

Varför testar han med kvävgas först ? Jag har aldrig monterat nån LVP, men när jag sysslar med bil-AC brukar man ju bara vakuumpumpa och sen kolla att den håller (under)trycket ?

Är det för att det är enklare att se ett litet läckage som bubblar ut ?

GlennB GlennB skrev:

Varför testar han med kvävgas först ? Jag har aldrig monterat nån LVP, men när jag sysslar med bil-AC brukar man ju bara vakuumpumpa och sen kolla att den håller (under)trycket ?

Jag gissar att det är för att det går fortare att hitta ett minimalt läckage. Med vakuum får man ju bara ca en bar tryckskillnad mellan in- och utsida av rören, men med kvägas kan man trycka i många bar övertryck.

GlennB GlennB skrev:
Varför testar han med kvävgas först ?
Man kör i kvävgas för att torka ut systemet 👍

Man kör kvävgas för att läcksöka systemet altså ökar trycket ordentligt över atmosfärstryck.
Under drift blir det över 30bars tryck i systemet ibland (R32, R410a).

GlennB GlennB skrev:

Gissningsvis är det för att kunna läcksöka med såpvatten el läcksökningsspray.
Om det är en läcka så och man måste ta isär går det inte åt något köldmedium.

I InsidersUnited skrev:
Man kör i kvävgas för att torka ut systemet 👍
Det gör man väl med vaccumsugningen kan jag tro. Hur skulle kvävgas kunna uttorka ut?
Däremot kan man använda kvävgas för att man inte vill ha in fuktig luft om man inte har tillgång till torrluft.

hsd
Med vacumsugningen ser man att det är tätt, men det är svårare att finna var läckage finns , med tryck i systemet går det lättare att finna vat en läcka finns

• Gilla
kortis
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Med vacumsugningen ser man att det är tätt, men det är svårare att finna var läckage finns , med tryck i systemet går det lättare att finna vat en läcka finns
Det är lätt att bli lurad av det. Man måste låta det stå någon tim efter vacuumsug ningen för att se om trycket stiger. Sedan om det är mycket fukt i systemet så kan ju fukten frysa till is.

sysmali
@Farstatjej90 hur gjorde du när du monterade din llvp själv för att kontrollera läckage?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.