33 383 läst ·
98 svar
33k läst
98 svar
Så installerar han en luft luft-värmepump - steg för steg
Den ena skarven kunde jag inte nå för den va inne i väggen. Den mot utedelen sprayade jag vatten med diskmedel på men då hade jag redan släppt på gasen. Så egentligen var väl testet att undertrycket från pumpen höll sig. Jag väntade ganska länge, en timme eller så, utan att trycket ändrade sig.sysmali skrev:
Om det läcker är det inte mycket för det är bra funktion i båda och det har gått ett par år.
När man bygger en värmepump så är en god investering ett synglas el nivåglas där man ser både om det är tillräckligt med köldmedium och om det är fukt i system vilket är förödande på sikt.Farstatjej90 skrev:
Den ena skarven kunde jag inte nå för den va inne i väggen. Den mot utedelen sprayade jag vatten med diskmedel på men då hade jag redan släppt på gasen. Så egentligen var väl testet att undertrycket från pumpen höll sig. Jag väntade ganska länge, en timme eller så, utan att trycket ändrade sig.
Om det läcker är det inte mycket för det är bra funktion i båda och det har gått ett par år.
Jag har ingen aning om vad det är men de jag har köpt har kommit förfyllda.K kortis skrev:
Dom videos jag sett på installation har inte visat nåt sånt som jag får fram när jag googlar på det.🤔
Synglas såg/ser man främst i BVVP och där kan det vara skäl för det med värmeväxlare både mot brine och varmvattensidan och en mikroskopisk porläcka i värmeväxlare vill man helst se i tid. Men det förutsätter att någon faktiskt kollar och förstår vad den ser...
dock vet jag inte hur det är med dagens BVVP om de har synglas längre.
På (modern) LLVP har jag aldrig sett någon synglas, tror heller inte någon vill betala för att sätta in denna på rätt ställe, man vill ju helst ha den innan expansionsventilen... men visst, sätta det som sista biten innan utedelens inlopp för smala röret så kan det visa vätskflöde vid värmepumpsdrift, men vid AC-läge troligen bara kommer visa bubbel och skumström.
dock vet jag inte hur det är med dagens BVVP om de har synglas längre.
På (modern) LLVP har jag aldrig sett någon synglas, tror heller inte någon vill betala för att sätta in denna på rätt ställe, man vill ju helst ha den innan expansionsventilen... men visst, sätta det som sista biten innan utedelens inlopp för smala röret så kan det visa vätskflöde vid värmepumpsdrift, men vid AC-läge troligen bara kommer visa bubbel och skumström.
Så är det nog för det mesta men jag hade en CTC och den hade det och det är ett väldigt bra sätt att hålla ögonen på om det är någon läcka eller fukt i systemet. Den som söker skall finna.Farstatjej90 skrev:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43501.0
Medlem
· Västmanland
· 24 inlägg
Vid installation av en luftvärmepump provtrycker man först rörsystemet med kvävgas för att kontrollera att det är helt tätt och att inga läckor finns. Kvävgas är torr och säker att använda, och om trycket håller sig stabilt under ca 30 minuter vet man att systemet är tätt. Efter provtryckningen vakuumsuger man systemet, vanligtvis också i cirka 30-60 minuter, för att avlägsna all fukt och luft. Båda stegen är viktiga för att skydda kompressorn och säkerställa att pumpen fungerar effektivt och håller länge. Det är alltså inte nödvändigt att låta systemet stå i flera timmar om allt är korrekt installerat och inga läckor upptäcks – det viktiga är att trycket och vakuumet är stabilt under kontrolltiden. Om man har den tiden är det säkrare med längre tid men inte nödvändigt. Och påståendet att kvävgas kan få fukt att frysa i systemet vid provtryckning är en missuppfattning. Kvävgas används just för att den är torr och inte reagerar med fukt eller andra ämnen. Vid provtryckning är systemet dessutom i rumstemperatur, så det finns ingen risk att fukt fryser till is av kvävgasen. Vakuumsugningen sen tar bort all fukt. Hoppas det reder ut saken lite.K kortis skrev:
Det stämmer inte för alla pumpar. Mina har jag installerat som tillverkaren beskrivit och det fanns ingen kvävgas.E ESMA Solutions skrev:Vid installation av en luftvärmepump provtrycker man först rörsystemet med kvävgas för att kontrollera att det är helt tätt och att inga läckor finns. Kvävgas är torr och säker att använda, och om trycket håller sig stabilt under ca 30 minuter vet man att systemet är tätt. Efter provtryckningen vakuumsuger man systemet, vanligtvis också i cirka 30-60 minuter, för att avlägsna all fukt och luft. Båda stegen är viktiga för att skydda kompressorn och säkerställa att pumpen fungerar effektivt och håller länge. Det är alltså inte nödvändigt att låta systemet stå i flera timmar om allt är korrekt installerat och inga läckor upptäcks – det viktiga är att trycket och vakuumet är stabilt under kontrolltiden. Om man har den tiden är det säkrare med längre tid men inte nödvändigt. Och påståendet att kvävgas kan få fukt att frysa i systemet vid provtryckning är en missuppfattning. Kvävgas används just för att den är torr och inte reagerar med fukt eller andra ämnen. Vid provtryckning är systemet dessutom i rumstemperatur, så det finns ingen risk att fukt fryser till is av kvävgasen. Vakuumsugningen sen tar bort all fukt. Hoppas det reder ut saken lite.
Först så provtrycker man väl och kontrollerar om det finns några läckor med instrument och el såpvatten. Sedan vacxumsuger man och kontrollerar om det oxå finns någon läcka. Jag borde ha skrivit att fukt kan frysa när man vaccumsuger.E ESMA Solutions skrev:Vid installation av en luftvärmepump provtrycker man först rörsystemet med kvävgas för att kontrollera att det är helt tätt och att inga läckor finns. Kvävgas är torr och säker att använda, och om trycket håller sig stabilt under ca 30 minuter vet man att systemet är tätt. Efter provtryckningen vakuumsuger man systemet, vanligtvis också i cirka 30-60 minuter, för att avlägsna all fukt och luft. Båda stegen är viktiga för att skydda kompressorn och säkerställa att pumpen fungerar effektivt och håller länge. Det är alltså inte nödvändigt att låta systemet stå i flera timmar om allt är korrekt installerat och inga läckor upptäcks – det viktiga är att trycket och vakuumet är stabilt under kontrolltiden. Om man har den tiden är det säkrare med längre tid men inte nödvändigt. Och påståendet att kvävgas kan få fukt att frysa i systemet vid provtryckning är en missuppfattning. Kvävgas används just för att den är torr och inte reagerar med fukt eller andra ämnen. Vid provtryckning är systemet dessutom i rumstemperatur, så det finns ingen risk att fukt fryser till is av kvävgasen. Vakuumsugningen sen tar bort all fukt. Hoppas det reder ut saken lite.
Man har alltid tiden att göra rätt.
”Freon” eller mättade klorväte om jag kommer ihåg rätt ihop med fukt bildar syra som på sikt är förödande på en vp el kylaggregat.
När det är små aggregat så är det viktigt att inte ha för stor vacumpump.
Redigerat:
Det skall vara jädra mig vara en stor läcka om det blir märkbar trycksänkning med de mekaniska manometrar som finns på typiska kinamanometerställen när man kontrollerar med kvävgas.
Om man tar R410A med ca 2 gram per liter vid atmosfärstryck så får det läcka maximalt 1,5 liter köldmedelsgas i volym vid atmosfärstryck per år för max 3 gram kölmedelsläcka/år i en skarv/koppling.
1500 ml/år = 125 ml/månad = 4,11 ml/dygn = 0,17 ml/h = 0,00285 ml/minuten
Jag kan ganska säkert säga att den läckan kommer inte att resultera att manometerns visare vid 20 bar tryck kommer att sjunka noterbart även efter rejält lång tid trots att läckan är precis vid olaglig gräns... ;-)
Det är inga stora bubblor att jaga med användning av läcksökningsvätska och man kanske måste vänta en god stund innan man ser någon jätteliten bubbla sakta bildas, om inte gasen hinner diffundera genom bubblan fortare än bubblan blåses upp...
Köldmedelsdetektor/sniffer skall reagera för läckor av 3 gram köldmedel per år (ca 3 ppm i luft vid läckstället i praktiken) om det inte har skärpts till ytterligare senare åren än när jag läste på detta ämne.
Skall man läcktesta med vakum så måste man ha riktig vakummätare typ testo 552 som kan mäta ända ned under enstaka 1/10-del mBar absoluttryck - helmetallisk koppling/rör mellan mätaren och den objektet man skall mäta på och kran som stänger tätt mot vakumpumpen precis efter mätaren innan det gått över till någon form av gummislang, när man gör sitt test.
Tar man sig tiden och är noga med att eliminera alla sina egna läckor så kan man med vakumtäthetstest ganska snabbt konstatera en läcka på 0,00285 ml/minuten, även om det inte kan upptäcka läckor som uppträder först vid hög tryck (cykelventil-effekten)
Gummislangar gasar av både absorberad luft/kvävgas och av fukt vid vakum och kan ge falska positiv på läcka, speciellt om slangar har varit under 20 Bar övertryck kort innan... nu skiljer det sig också mellan slang och slang, men kinaslangarna till kinamanometerställ är i mina ögon odugliga att använda för en vakumtäthetstest...
Om man tar R410A med ca 2 gram per liter vid atmosfärstryck så får det läcka maximalt 1,5 liter köldmedelsgas i volym vid atmosfärstryck per år för max 3 gram kölmedelsläcka/år i en skarv/koppling.
Jag kan ganska säkert säga att den läckan kommer inte att resultera att manometerns visare vid 20 bar tryck kommer att sjunka noterbart även efter rejält lång tid trots att läckan är precis vid olaglig gräns... ;-)
Det är inga stora bubblor att jaga med användning av läcksökningsvätska och man kanske måste vänta en god stund innan man ser någon jätteliten bubbla sakta bildas, om inte gasen hinner diffundera genom bubblan fortare än bubblan blåses upp...
Köldmedelsdetektor/sniffer skall reagera för läckor av 3 gram köldmedel per år (ca 3 ppm i luft vid läckstället i praktiken) om det inte har skärpts till ytterligare senare åren än när jag läste på detta ämne.
Skall man läcktesta med vakum så måste man ha riktig vakummätare typ testo 552 som kan mäta ända ned under enstaka 1/10-del mBar absoluttryck - helmetallisk koppling/rör mellan mätaren och den objektet man skall mäta på och kran som stänger tätt mot vakumpumpen precis efter mätaren innan det gått över till någon form av gummislang, när man gör sitt test.
Tar man sig tiden och är noga med att eliminera alla sina egna läckor så kan man med vakumtäthetstest ganska snabbt konstatera en läcka på 0,00285 ml/minuten, även om det inte kan upptäcka läckor som uppträder först vid hög tryck (cykelventil-effekten)
Gummislangar gasar av både absorberad luft/kvävgas och av fukt vid vakum och kan ge falska positiv på läcka, speciellt om slangar har varit under 20 Bar övertryck kort innan... nu skiljer det sig också mellan slang och slang, men kinaslangarna till kinamanometerställ är i mina ögon odugliga att använda för en vakumtäthetstest...
Redigerat:
Högtrycksslang är ganska bra.X xxargs skrev:Det skall vara jädra mig vara en stor läcka om det blir märkbar trycksänkning med de mekaniska manometrar som finns på typiska kinamanometerställen när man kontrollerar med kvävgas.
Använde en gång en kondomer för att hitta läcka på några ställen😳
Medlem
· Västmanland
· 24 inlägg
Stämmer! Nuförtiden är det dock sällan du kommer se någon tekniker med analog manometerställ och de flesta av oss kopplar vakuummätaren (med blåtand) precis vid serviceporten utan att behöva använda slangar alls. Plus att tjocka vakuumslangar är mycket bättre nuförtiden nästan som kopparrör. Mycket hänger på bra flare vid start så det håller tätt.X xxargs skrev:Det skall vara jädra mig vara en stor läcka om det blir märkbar trycksänkning med de mekaniska manometrar som finns på typiska kinamanometerställen när man kontrollerar med kvävgas.
Vem har tid/råd att testa med övertryck vid en vanlig simpel prispressad installation av luftvärmepump? Förutom att det kräver en särskild ackredition så ska man upprätta riskanalys, sätta upp avspärrningar etc. Vem gör sånt?E ESMA Solutions skrev:Vid installation av en luftvärmepump provtrycker man först rörsystemet med kvävgas för att kontrollera att det är helt tätt och att inga läckor finns. Kvävgas är torr och säker att använda, och om trycket håller sig stabilt under ca 30 minuter vet man att systemet är tätt. Efter provtryckningen vakuumsuger man systemet, vanligtvis också i cirka 30-60 minuter, för att avlägsna all fukt och luft. Båda stegen är viktiga för att skydda kompressorn och säkerställa att pumpen fungerar effektivt och håller länge. Det är alltså inte nödvändigt att låta systemet stå i flera timmar om allt är korrekt installerat och inga läckor upptäcks – det viktiga är att trycket och vakuumet är stabilt under kontrolltiden. Om man har den tiden är det säkrare med längre tid men inte nödvändigt. Och påståendet att kvävgas kan få fukt att frysa i systemet vid provtryckning är en missuppfattning. Kvävgas används just för att den är torr och inte reagerar med fukt eller andra ämnen. Vid provtryckning är systemet dessutom i rumstemperatur, så det finns ingen risk att fukt fryser till is av kvävgasen. Vakuumsugningen sen tar bort all fukt. Hoppas det reder ut saken lite.
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...202313/#12kap-provningmedover-ellerundertryck