N
B nord123 skrev:
Föråldrade, otidsenliga, onödiga och onyttiga samfälligheter som idag inte fyller någon funktion är en olägenhet i dagens fastighetsindelning.
Samfällda områden som skapades på 1800 talet då, har idag inte längre några för delägarna gemensamma behov och blev i många fall alldrig nyttjade i de lägen som då avsågs och har idag brukats av närmaste fastighet under minst 20 år före 1970.
Dessa i dag bortglömda och övergivna av delägarna och heller aldrig hävdade borde avföras och fördelas samt tillföras närmaste fastighet som har största nyttan.
Samfällda markområden kan vad jag förstår inte heller nybildas enligt FBL då de ger en dålig och ej ändamålsenlig fastighetsindelning.
Upplösning av onödiga samfälligheter gjordes i med lantbruksnämndens och länsstyrelsens försorg i samband med att det bildades KR-gårdar (koncentrerad rationalisering)som skulle ge rationaliseringseffekter i byarna.
När äganderätten är osäker försvårar det brukandet av marken inklusive rätten till jakt.
Gemensamhets skogar är väl inte möjligt eller ens lämpligt att bilda.
Helt otroligt men jag håller med dig, det borde göras något åt alla onödiga samfälligheter.

Sen är det visst möjligt att bilda nya samfälligheter, inget konstigt med det.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Detta är ett svar på vad?
Livet, universum och allting?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Violina och 3 till
  • Laddar…
B
N Nils ST skrev:
Helt otroligt men jag håller med dig, det borde göras något åt alla onödiga samfälligheter.

Sen är det visst möjligt att bilda nya samfälligheter, inget konstigt med det.
Kan man tvångsvis avstå mark till att bilda nya marksamfälligheter ?
Krävs väl överenskommelse i så fall och till vilken nytta?

En samfälld fastighet måste väl också ha en viss mista storlek?
Samt att båtnadsvillkor måste uppfyllas.?
 
Redigerat:
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Livet, universum och allting?
Jag vill visa hur borttagande av onödiga oskiftade samfälligheter med lågt värde kan förbättra fastighetsindelningen, minska ägosplittring och öka nyttan genom att skiftas ut till närmaste fastigheter
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
N
B nord123 skrev:
Kan man tvångsvis avstå mark till att bilda nya marksamfälligheter ?
Krävs väl överenskommelse i så fall och till vilken nytta?

En samfälld fastighet måste väl också ha en viss mista storlek?
Samt att båtnadsvillkor måste uppfyllas.?
Allt handlar väl int som tvång eller? Men för att svara på frågan så, ja det går med tvång på samma sätt som vid vanlig fastighetsreglering men det är nog ytterst ovanligt men vid en klyvning tex. är det ju inte orimligt att tex dela upp fastigheten i tre bostadsfastigheter och göra samfällighet av resten. Är någon av delägarna mot detta så bör det väl räknas som tvång. Finns inga regler om minsta fastighetsstorlek förutom i detaljplaner i vissa fall.
 
Gör man inte samfälligheter när det handlar om GA ibland? Vägar eller avloppsanläggningar?


Att ta bort en samfällighet kräver väl att någon är intresserad av marken och vill betala för den (och för förrättningen). Först skall man utreda vilka som har del i den förstås...
 
N
M -MH- skrev:
Gör man inte samfälligheter när det handlar om GA ibland? Vägar eller avloppsanläggningar?


Att ta bort en samfällighet kräver väl att någon är intresserad av marken och vill betala för den (och för förrättningen). Först skall man utreda vilka som har del i den förstås...
Jo det är ganska vanligt att göra samfälligheter när det handlar om ga, helt korrekt.

Det går att ta bort samfälligheter om dom inte används för det avsedda ändamålet eller hur det nu är formulerat i lagtexten. Så kallade onyttiga samfälligheter.
 
Problemet är väl att det kan vara en samfällighet som ingen vet om och inte varit aktiv på 50 år eller mer.

Dags att kräva "bäst före"-märkning på samfälligheter? 25 år från senaste ändring?
 
  • Gilla
  • Älska
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
Och vad skall hända sen med marken? Tillfaller staten? :)
 
B
M -MH- skrev:
Och vad skall hända sen med marken? Tillfaller staten? :)
Tillfalla närmaste fastighet eller närmaste strand.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Tillfalla närmaste fastighet eller närmaste strand.
Bra, då kan den närmaste boende stugägaren få anlägga sin avloppsanläggning där? :rofl:

Så den som är delägare skall helt plötsligt bara bli av med sin egendom? Hmm...
 
M -MH- skrev:
Och vad skall hända sen med marken? Tillfaller staten? :)
Fördelas på lämpligt sätt, så kan vi diskutera vad det är...
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Fördelas på lämpligt sätt, så kan vi diskutera vad det är...
Du menar genom lantmäteriförrättning? Så att man först kan ta reda på och hitta alla delägare, och sen fundera ut ett lämpligt sätt att fördela marken och sen reglera hur mycket var och en skall betala til Lantmäteriet i denna ganska onödiga åtgärd?

Känns inte som en vettig användning av pengarna.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
M -MH- skrev:
Bra, då kan den närmaste boende stugägaren få anlägga sin avloppsanläggning där? :rofl:

Så den som är delägare skall helt plötsligt bara bli av med sin egendom? Hmm...
Stugägare har aldrig varit delägare i samfällda vattenområden de har ej heller någon strandrätt trots att lantmätaren felaktigt påstått det. Närmaste stamfastighet som redan är delägare i samfälligheten och har största nyttan bör tilldelas den del som ligger närmast dennes strand. likt JB 1:6 och ÄJB 12:4
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Jaha, du vill ha samfälligheten själv alltså, eftersom du ligger närmast? :cool:

De andra delägarna som har del i samfälligheten hur tänkte du ersätta dom?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.