136 808 läst ·
769 svar
137k läst
769 svar
Så här fungerar lantmäteriet
Nissen har bara nonsens i sina inlägg och är myndighetsapologet....B nord123 skrev:
LM har de problem du och även jag ser men SarB som jobbar med juridik där inte ser
I dagens galna politiska tillstånd är det vansinnigt att tro att den goda omutlige lantmätaren existerar
Du förfelar dig aldrig fördummnings agerande nollar inte argument eller andras än ditt intellektN Nils ST skrev:Givande diskussion.
Kanske för att någon tyckte det var bättre med omarkerade i det fallet eller möjligtvis tänkt göra en fullföljdsåtgärd och göra det i ett senare skede. Eller så hann person helt enkelt inte med utan kommer tillbaka vid ett senare tillfälle och gör det. Eller så var personen lat helt enkelt, kanske hade slut på rör. Ja vilken jävla anledning som helt ungefär. Jag anar dock att du är ute efter att någon gjort fel enligt dej här, eller möjligtvis inte som du ville kanske.
Rena fel pratar vi inte om i tråden utan hur attityder och agerande hos LM utnyttjas för att skapa tvister som i sin tur ger kriminella pengar
Hur ska vi kunna ha en i vart fall något givande diskussion om inga "rena fel" kan diskuteras?R Renoverajämt skrev:
LM eller vilken annan myndighet som helst, är som vi påtalat SÅ många gånger bundna av lag. Det finns andra här än du som är kritiska till saker och de kan då peka på vilket det specifika problemet är, de kan se varför problemet finns och ibland föreslå en lösning. Lösningen är ofta en lagändring.
Du sitter och skriker "LM är dumma, de har dåligt bemötande!" Varför frågar vi?
"För de blir utnyttjade av kommunerna!"
Det är så extremt uppenbart att du är lite butthurt för att du inte fått som du vill och saken är den att om du kunde kommunicera som en vuxen människa och förklara problemet på riktigt hade vi kanske gett dig medhåll.
Nu sitter du och skriker som en barnunge och försöker förminska alla som inte delar din uppfattning. Är det ditt vanliga sätt att framföra dina argument och bemöta människor är det inte förvånande alls att du stöter på patrull hos LM och förmodligen även andra myndigheter.
Säkert ligger det något i det du säger om mitt egna sättSarB skrev:
Hur ska vi kunna ha en i vart fall något givande diskussion om inga "rena fel" kan diskuteras?
LM eller vilken annan myndighet som helst, är som vi påtalat SÅ många gånger bundna av lag. Det finns andra här än du som är kritiska till saker och de kan då peka på vilket det specifika problemet är, de kan se varför problemet finns och ibland föreslå en lösning. Lösningen är ofta en lagändring.
Du sitter och skriker "LM är dumma, de har dåligt bemötande!" Varför frågar vi?
"För de blir utnyttjade av kommunerna!"
Det är så extremt uppenbart att du är lite butthurt för att du inte fått som du vill och saken är den att om du kunde kommunicera som en vuxen människa och förklara problemet på riktigt hade vi kanske gett dig medhåll.
Nu sitter du och skriker som en barnunge och försöker förminska alla som inte delar din uppfattning. Är det ditt vanliga sätt att framföra dina argument och bemöta människor är det inte förvånande alls att du stöter på patrull hos LM och förmodligen även andra myndigheter.
Dock är diskussionen om LM att ett bättre bemötande skulle undanröja en hel del lidande och brottslighet...
Detta har inte med mig att göra...
Hur LM ska lösa sina uppdrag på bättre sätt än att som idag hjälpa kommuner skjuta kostnader på enskilda och inte ta det skattevägen får någon annan svara på
Absolut. Jag arbetar sällan med ärenden i sthlm men vet att det är vanligare där. Ibland är det ju rent olämpligt att markera fysiskt.Nötegårdsgubben skrev:
Det är å andra sidan något vi kräver på allt fler områden i samhället, och i mångt och mycket är det ju det som tillväxt handlar om, att vi kan få mer för mindre.
Nu är kanske det här inte en tråd för sansad och balanserad diskussion, men låt oss ändå försöka.
På samma vis som alla nya pantbrev är digitala samtidigt som gamla pappersbrev gäller tills de omvandlas tycker jag att man skulle kunna förvänta sig en utveckling där varje ny lantmäteriförrättning beslöt saker med koordinater i första hand, samtidigt som man har gamla gränspunkter som finns på sitt gamla vis, med definition enligt märken i terräng kombinerat med styckeshandlingen.
Om jag förstår det rätt gör man mer eller mindre så i stadsmiljö och har kanske gjort väldigt länge; jag har i alla fall inte sett några mängder med markrör i Stockholms innerstad.
Och etablerar (eller utvidgar) man en sådan ordning så skulle man kunna kombinera den med ett uppdrag till Lantmäteriet att koordinatbestämma alla landets gränser på säg 25 år. Eller 50 om det krävs. Kanske underskattar jag komplexiteten och tiden det här skulle ta, för jag menar då att egentligen varje gräns skulle utredas innan den koordinatifierades.
Med ett sådant uppdrag till Lantmäteriet tror jag inte att det efter det vore orimligt att begära mer för mindre. Visst skulle det kosta många miljarder att ta sig dit, men det är ett utvecklingssprång jag tycker att man som medborgare skulle kunna tycka att staten borde prioritera.
Det är förstås inget Lantmäteriet kan göra på eget bevåg, utan något som kräver både ändrad lagstiftning och en längre period av höjda anslag, men samhällsekonomiskt (om inte budgetmässigt) vete fan om det inte borde gå att räkna hem – och annars är det kanske ändå något som är försvarbart i form av tydligare äganderätter.
Det är givetvis rimligt att ställa högre krav på flera plan, men som du säger krävs lagändringar såväl som anslag och utan det ser jag inte hur det finns någon rimlig chans att höja all kvalitet, kommunikation och mer tidseffektigt till lägre priser samtidigt.. Lagförslag lämnas in och strids för, men det är trögrott såklart.
Arbetet med att utreda och koordinatbestämma alla gränser tror jag är extremt svårt, eftersom det ju skulle innebära en uppregistrering av alla samfälligheter och att massor av gränser behöver bestämmas med sammanträden osv. Det smidigaste hade kanske varit att börja använda enbart koordinater i alla nya förrättningar som görs, så hade man undan för undan jobbat av fastigheterna. Likt det sätt registerkartan uppdateras varteftersom . Det skulle förmodligen innebära att vi aldrig arbetar helt och hållet med bara koordinater. Jag själv är tveksam till att det alltid är den bästa lösningen, markeringar har sina fördelar.
Skulle LM få i uppdrag att koordinatbestämma alla gränser med lagändring och anslag så krävs nog en mycket större arbetskraft än vi har idag, jag tror inte det är möjligt att göra det samtidigt som det vanliga förrättningsarbetet ska skötas. Det är ju personalbrist på många ställen redan idag.
Svaret på din fråga är som sagt att det krävs lagändringar och LM kan inte ändra lagen.R Renoverajämt skrev:Säkert ligger det något i det du säger om mitt egna sätt
Dock är diskussionen om LM att ett bättre bemötande skulle undanröja en hel del lidande och brottslighet...
Detta har inte med mig att göra...
Hur LM ska lösa sina uppdrag på bättre sätt än att som idag hjälpa kommuner skjuta kostnader på enskilda och inte ta det skattevägen får någon annan svara på
Som en anställd på LM är jag ju genuint imtresserad av att veta hur du blivit dåligt bemött, men jag har inte uppfattat några riktiga exempel. Man är inte mer än människa och jag blir också irriterad när beslut går mig emot, men jag startar inte kampanjer mot vissa aktörer för det, man måste vara resonerlig.
Jag anser att det finns brister i kommunikationen, många vill få komma i kontakt med LM för rådgivning, få svar på diverse olika frågor och eftersom LM är den enda aktören finns det ju ingen annan att vända sig till. Givetvis borde LM då finnas tillhands. Problemet är ju dels att LM inte ska vara rådgivande, då får man vända sig till konsult, dels att hör man av sig till kundtjänst som inte kan svara på frågorna och blir kopplad till handläggare har denna krav på att producera och därför relativt litet utrymme att svara på frågor som gäller fastigheter det inte finns något ärende att debitera tid på. Ofta är det ju svåra frågor som bara går att ge generella svar på utan att få in en faktisk ansökan.
Kanske skulle fastighetsbildningen ha en mail eller chattfunktion som turas om att bemannas av lantmätare dit man kan ställa sina frågor. Jag vet som sagt inte om det jag framfört alls är vad du syftar till med dåliga bemötanden, men det är vad jag personligen är kritisk till i LMs kundbemötande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Jag tror också att det är ett mastodontarbete och naturligtvis bör man börja med den lågt hängande frukten, men har man inriktningen att alla gränser ska koordinatbestämmas måste man ju kunna hantera de svårare situationerna också, även om man inte initialt söker upp dem.SarB skrev:
Arbetet med att utreda och koordinatbestämma alla gränser tror jag är extremt svårt, eftersom det ju skulle innebära en uppregistrering av alla samfälligheter och att massor av gränser behöver bestämmas med sammanträden osv. Det smidigaste hade kanske varit att börja använda enbart koordinater i alla nya förrättningar som görs, så hade man undan för undan jobbat av fastigheterna.
Sen är det förstås ett problem om verksamheten är så permanent underbemannad att man inte har tid att utveckla den. Hur man löser sådant är ju sällan en enkel ekvation, men svaret att man måste jobba undan sitt ärendeberg på nuvarande vis är sällan en möjlig väg, utan på något vis måste man hitta tid och resurser att utveckla det man gör.
Som en del i att modernisera registret borde den del av arbetet på varje förrättning som härrör sig till koordinatsättning vara "gratis" för den som söker.N Nils ST skrev:
Du uppvisar bra sidor och frågan är om du har civilkurage nog att bjuda på moral och etik till en börja till förändring?SarB skrev:
Svaret på din fråga är som sagt att det krävs lagändringar och LM kan inte ändra lagen.
Som en anställd på LM är jag ju genuint imtresserad av att veta hur du blivit dåligt bemött, men jag har inte uppfattat några riktiga exempel. Man är inte mer än människa och jag blir också irriterad när beslut går mig emot, men jag startar inte kampanjer mot vissa aktörer för det, man måste vara resonerlig.
Jag anser att det finns brister i kommunikationen, många vill få komma i kontakt med LM för rådgivning, få svar på diverse olika frågor och eftersom LM är den enda aktören finns det ju ingen annan att vända sig till. Givetvis borde LM då finnas tillhands. Problemet är ju dels att LM inte ska vara rådgivande, då får man vända sig till konsult, dels att hör man av sig till kundtjänst som inte kan svara på frågorna och blir kopplad till handläggare har denna krav på att producera och därför relativt litet utrymme att svara på frågor som gäller fastigheter det inte finns något ärende att debitera tid på. Ofta är det ju svåra frågor som bara går att ge generella svar på utan att få in en faktisk ansökan.
Kanske skulle fastighetsbildningen ha en mail eller chattfunktion som turas om att bemannas av lantmätare dit man kan ställa sina frågor. Jag vet som sagt inte om det jag framfört alls är vad du syftar till med dåliga bemötanden, men det är vad jag personligen är kritisk till i LMs kundbemötande.
Dina idéer är utmärkta... en anonym trådad diskussion med olika lantmätare kring allmänhetens behov skulle frigöra beteendeglapp och lyfta LM
Förändringsarbete är verkligen bortprioriterat i dagens göra politiskt korrekt myndigheterNötegårdsgubben skrev:
Jag tror också att det är ett mastodontarbete och naturligtvis bör man börja med den lågt hängande frukten, men har man inriktningen att alla gränser ska koordinatbestämmas måste man ju kunna hantera de svårare situationerna också, även om man inte initialt söker upp dem.
Sen är det förstås ett problem om verksamheten är så permanent underbemannad att man inte har tid att utveckla den. Hur man löser sådant är ju sällan en enkel ekvation, men svaret att man måste jobba undan sitt ärendeberg på nuvarande vis är sällan en möjlig väg, utan på något vis måste man hitta tid och resurser att utveckla det man gör.
Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror också att det är ett mastodontarbete och naturligtvis bör man börja med den lågt hängande frukten, men har man inriktningen att alla gränser ska koordinatbestämmas måste man ju kunna hantera de svårare situationerna också, även om man inte initialt söker upp dem.
Sant. Det pågår många förbättringsarbetet, men det är tex nya handläggningssystem osv, inget som den enskilda sakägaren bryr sig om men som vi internt verkligen ser fram emot. I början av 2020 hade vi ca 6 månaders ställtid efter att ett ärende skickades in fram tills att handläggare arbetat med det, i dagsläget fördelar vi ut ärenden som inkom sista oktober och har alltså kortat ned den med flera månader på ett år samtidigt som vi minskat stocken med gamla ärenden (inkomna fram till 2017 tror jag), en stor del av personalen har dessutom varit helt upptagen med arbete kring ostlänken men kommer kunna fokusera på annat nu. Om detta kan fortsätta i samma spår nu borde det väl gå att ruska fram resurser till förbättringar som talas om här.Nötegårdsgubben skrev:
Detta är uppembarligen en myndighet som ligger mig varmt om hjärtat och jag lobbar lite för den här. Dock har jag en rädsla att man i sann myndighetsanda kommer påbörja förbättringsarbeten som tar stora resurser i anspråk och sedan rinner de ut i sanden. Det har hänt alltför många gånger redan, men vi får hoppas att det sköts bättre framöver.
Jag framför regelbundet förslag och är drivande i förbättringsarbetet, sakägarkontakter är en stående punkt. Det är vad jag känner att jag som enskild handläggare kan göra. Många andra jämte mig gör samma sak kan tilläggas.R Renoverajämt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det är inte min bild. Tittar vi exempelvis på Transportstyrelse-skandalen var den utloppet av mycket hårda politiska krav att digitalisera verksamheten. Tittar vi på Arbetsförmedlingen har den lagt hundratals miljoner på jobbsök- och matchningssystem. Tittar vi på digital ärendehantering ligger Skatteverket, Finansinspektionen och Försäkringskassan bra till, exempelvis.R Renoverajämt skrev:
Huruvida staten prioriterar rätt saker och jobbar på rätt sätt kan man förstås fråga sig, men att det finns ett förändringstryck tycker jag är tydligt.
Jag håller med. Det finns en stor vilja att förändra och effektivisera inom Sveriges myndigheter. Har du inte den uttalade professionella ambitionen så har du liten möjlighet att klättra i hierarkierna. Man kan som nämnts ovan diskutera om man satsar förändringsresurserna rätt sak men förändring och nya projekt är en del av chefskulturen.Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte min bild. Tittar vi exempelvis på Transportstyrelse-skandalen var den utloppet av mycket hårda politiska krav att digitalisera verksamheten. Tittar vi på Arbetsförmedlingen har den lagt hundratals miljoner på jobbsök- och matchningssystem. Tittar vi på digital ärendehantering ligger Skatteverket, Finansinspektionen och Försäkringskassan bra till, exempelvis.
Huruvida staten prioriterar rätt saker och jobbar på rätt sätt kan man förstås fråga sig, men att det finns ett förändringstryck tycker jag är tydligt.
Sen kan det nog vara så att myndighetspersonalen kanske inte tycker det är jättestimulerande att få en ny chef vart tredje år som har fått feeling för ännu ett effektiviseringsprojekt. Och inte sällan blir det ju halvmesyrer eller att förändringen kostar mer än den smakar ur effektivitetshänseende. Men så är det ju med förändring, det är lätt att riva det gamla men svårare att bygga upp något nytt.
Jag gjorde samma försök att inom ramarna förbättra och upprätthålla en etiskt godtagbar standard...SarB skrev:
Pk saboterade ljög och manövrerade ut mig fullständigt så ondskan finns verkligen närvarande
De gömmer sig bakom olika politiska kampanjer
När det som är viktigt är verksamheten och förbättringar