R
SarB SarB skrev:
Som en från insidan känner jag ju mest till hur vi aktivt arbetar med att förbättra kundkontakten på flera vis. Jag håller helt med om att det finns mycket att förbättra på flera plan och är inte sen med att erkänna och vara ärlig om brister.
Men en systematisk brottslighet på det vis du beskriver är helt enkelt fel. Att det kan finnas möjligheter att utnyttja system eller att genom möjligheter/hål i lagstiftningen få sin vilja igenom på olika vis kan vara möjligt.
Rikta då din kritig mot lagstiftaren, inte LM. Lantmäteriet är ju skyldig att utföra sitt arbete på det sätt som stadgas enligt lag och min uppfattning är att det görs på ett bra sätt, givetvis med vissa undantag.
Att många sedan är griniga för att LMs tolkning av lagen inte är vad de önskar innebär i regel inte att LM gör fel.
Helt korrekt missförhållanden i vårt land är nu så allvarliga att det finns för många eldar att släcka
LM är dock en funktion som borde kunna fungera om bara kundrelationer är ok
Kommuner och byggföretag är dock så korrupta att enskilda hamnar i kläm och det ser LM utan att någon slår larm
Media har ju upphört att granska och rättsprocess har ju ingen enskild råd med och skadade gränsmarkeringar hamnar alltid i förlikning
LM gör det som uppdragsgivaren beställer ...
Det skapar tvister inte undanröjer konflikter
Som sagt inte LM fel men det skulle kunna vara bättre

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
OM det du säger är sant, ser du inte själv här vilken aktör du ska rikta din kritik till? är det LM eller den aktuella kommunen som är boven i dramat?

Sedan kan tilläggas att det du påstår låter högt otroligt, men vad vet jag.
Tror han åsyftar Ängelholms kommun (eller om det var någon annan skånsk kommun, kommer inte ihåg helt) som var i blåsväder för några år sedan om att tvinga fram regleringar av fghägare som ägde lokalgata och detta utan att betala för marken.. Kommer inte ihåg helt hur debaklet var.. I viket fall fans det överenskommelser till grund för detta varav LMs händer var bakbudna varav detta fick redas ut först i övre instans.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
R
B Brentman skrev:
Tror han åsyftar Ängelholms kommun (eller om det var någon annan skånsk kommun, kommer inte ihåg helt) som var i blåsväder för några år sedan om att tvinga fram regleringar av fghägare som ägde lokalgata och detta utan att betala för marken.. Kommer inte ihåg helt hur debaklet var.. I viket fall fans det överenskommelser till grund för detta varav LMs händer var bakbudna varav detta fick redas ut först i övre instans.
Det är kommunerna som håller på...
De struntar i beslut från högre instans och LM är bara nyttiga då mark på papper blir svårt att sätta ut och kommunen går före enskild

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
B
C civilingenjören skrev:
Det finns skillnader. Fastighetsbildning görs i regel mer omsorgsfullt (bättre dokumentation) och fastighetsindelningen består över lång tid (ofta 1–2 århundraden). Anläggningsförrättningar är mer slit och släng. Besluten ska bara användas för att fördela kostnader någorlunda rättvist tills nästa omprövning (om 1–2 årtionden).
Hur kan man påstå att anläggningsförrättningar är mer slit och släng bara för att fördela kostnader någorlunda rättvist.
Den erfarenhet jag och många som jag känner är att Anläggningsförrättningarna är det största problemet med lantmäteriet Varför tycker du/ni att det är ok med sämre rättssäkerhet där? det omprövas ju inte de är också för all framtid och stora kostnader, dessutom har tydligen LM ingen utrednings skyldighet och släpper igenom vad dom helst som inte har med ändamålsenliga eller av stadigvarande behov att göra.

• Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
B Brentman skrev:
Vellinge kommun, där skatten är lite lägre.

SarB
B nord123 skrev:
Hur kan man påstå att anläggningsförrättningar är mer slit och släng bara för att fördela kostnader någorlunda rättvist.
Den erfarenhet jag och många som jag känner är att Anläggningsförrättningarna är det största problemet med lantmäteriet Varför tycker du/ni att det är ok med sämre rättssäkerhet där? det omprövas ju inte de är också för all framtid och stora kostnader, dessutom har tydligen LM ingen utrednings skyldighet och släpper igenom vad dom helst som inte har med ändamålsenliga eller av stadigvarande behov att göra.
Funktionen blir ju tyvärr lite slit och släng eftersom läget där förändras ofta. Har förrättningen gjorts med äldre beräkningsgrunder så det är svårt att hålla dem uppdaterade, de kan ofta blir inaktuella när de inte sköts och uppdateras som de ska av ägarna heller. Sedan kan de inte bildas hur som helst bara för det såklart.
Jag tycker också att det vore önskvärt med en förbättring där, men jag har själv inga superlösningar att komma med tyvärr.

Redigerat:
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
R
SarB SarB skrev:
Funktionen blir ju tyvärr lite slit och släng eftersom läget där förändras ofta. Har förrättningen gjorts med äldre beräkningsgrunder så det är svårt att hålla dem uppdaterade, de kan ofta blir inaktuella när de inte sköts och uppdateras som de ska av ägarna heller. Sedan kan de inte bildas hur som helst bara för det såklart.
Jag tycker också att det vore önskvärt med en förbättring där, men jag har själv inga superlösningar att komma med tyvärr.
Exakt så glider ett samhälle över kanten till oreglerade gränser och en verklighet utan dokumentation och ordning

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Exakt så glider ett samhälle över kanten till oreglerade gränser och en verklighet utan dokumentation och ordning
Jag kan ju bara anta att det blir svårt för dig att presentera riktiga exempel på det du hävdar.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
R
M Manfreds skrev:
Jag kan ju bara anta att det blir svårt för dig att presentera riktiga exempel på det du hävdar.
Så är det med byråkrater och politrucker de vägrar lyssna på verkligheten och sedan uppstår glappet mellan vanligt folk och myndigheten

Nöjda kunder existerar bara där inga påtryckningar sker... bli osams med LM och alla förrättningar går mot din fastighet

Det är patetiskt att betrakta myndigheter som annat än folkets tjänare...
Jag begriper inte varifrån dessa apologeter kommer ifrån som inte ser de små människorna?
Hur kan de gå till jobbet och må bra på dagarna?

Det är viktigt att myndighetsutövning sker i enlighet med folketsbehov och lagstiftningen måste vara aktuell i tiden

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Så är det med byråkrater och politrucker de vägrar lyssna på verkligheten och sedan uppstår glappet mellan vanligt folk och myndigheten

Nöjda kunder existerar bara där inga påtryckningar sker... bli osams med LM och alla förrättningar går mot din fastighet

Jag begriper inte varifrån dessa apologeter kommer ifrån som inte ser de små människorna?

Det är viktigt att myndighetsutövning sker i enlighet med folketsbehov och lagstiftningen måste vara aktuell i tiden
Ja, det bekräftade min tes, om det nu fanns några tvivel.

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
N
R Renoverajämt skrev:

Hur blir man osams med LM? Är det när LM inte gör som man vill eller? Isåfall är det ju svårt för LM att utföra sin uppgift på ett riktigt sätt då det ingår i deras uppgift att följa lagstiftningen.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
R
N Nils ST skrev:
Hur blir man osams med LM? Är det när LM inte gör som man vill eller? Isåfall är det ju svårt för LM att utföra sin uppgift på ett riktigt sätt då det ingår i deras uppgift att följa lagstiftningen.
Osams blir man med lantmätare som är människor dom också...
Tyvärr så känner handläggarna på kommunerna lantmätare och tvärt om detta leder till korruption
Mycket svårt att göra något åt om man är motpart till kommunen

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Tyvärr så känner handläggarna på kommunerna lantmätare och tvärt om detta leder till korruption
Vilka är handläggarna på kommunen?
Med tanke på de grova, vilda, anklagelserna du framför:
Nr 1 för dig verkar vara att anmäla jäv då enligt ovan
Nr 2 att göra en jo-anmälan, eftersom du upplever dig felaktigt behandlad.

Jag antar att du redan överklagat beslutet.

• Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
R
M Manfreds skrev:
Vilka är handläggarna på kommunen?
Med tanke på de grova, vilda, anklagelserna du framför:
Nr 1 för dig verkar vara att anmäla jäv då enligt ovan
Nr 2 att göra en jo-anmälan, eftersom du upplever dig felaktigt behandlad.

Jag antar att du redan överklagat beslutet.
Det hjälper inte då jag vunnit i högre instans men kommunen vägrar följa utslaget?

• Wow
Bror9
  • Laddar…
N
R Renoverajämt skrev:
Det blir rätt löjlig diskussion när du hänvisar till en händelse i en kommun gällande ett ärende. Det betyder väl bara att någon/några enstaka handläggare har gjort fel. Dom är ju som sagt människor dom också. Det säger ju absolut inget om hur det fungerar i stort gällande LMs kontakt med kommuner.

Vill du diskutera det specifika fallet får du nog ge oss lite mer att gå på, det brukar inte vara så svart eller vitt som vissa som är inblandade i det ofta tycker, säger inte så mycket heller att bara slänga ur sig nån konspirationsteori hit och dit.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.