42 728 läst ·
612 svar
43k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 673 inlägg
Jag har raderat off topic.
/Moderator
/Moderator
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
I min lärobok i svensk grundskola stod det att 200 000 - 400 000 dödades när Dresden bombades. Tror du missade en länk i din samling om SR:s program om Dresden: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/368179?programid=2071Mikael_L skrev:
Om SVT och SR hade satsat lite tid på att visa och beskriva fakta då skulle inte jag och du sitta här och diskutera vad som hände i Dresten och om den blev bombarderad före eller efter kriget.Mikael_L skrev:
SÅ, blir det inte någon bra diskussion när du börjar det hela med rena lögner.
Kriget var inte alls slut vid bombningarna.
Fredsfördraget skrevs under den 7 maj 1945, precis en vecka efter att Hitler tagit självmord.
Bombningarna utav Dresden skedde den 13, 14 och 15 Februari 1945.
Dag som natt, Britterna bombade nattetid, och USA dagtid.
Och du har förmodligen våldsamt fel angående antalet döda också. Men dock inte säkert fel.
Det har florerat uppgifter mellan 20 tusen och 230 tusen.
Numera har man börjat enas om något runt 25-40 tusen, genom noggranna studier utav alla tillgängliga historiska dokument och källor.
Men antalet är otroligt svårt att uppskatta, då Dresden vid tiden för bombningarna hade flera tiotusentals flyktingar i staden. Så det är faktiskt väldigt vanskligt att försöka ge något svar på antalet.
Men var har du fått uppgiften om att Dresden bombades efter krigsslutet?
Det var egentligen just detta jag ville komma fram till. Avsaknad av opolitisk fakta hos både SVT och SR.
Det är välkänd bland historiker av alla slag att Dresten blev bombarderad när andravärldskriget var avslutad. Krigets utfall var redan avgjort. Engelsk mannen och amerikanare stod vid Tysklandsgränser, Hittler var i sitt gömställe. Ryssarna röda arme var redan inuti östra tyskland. Att Hitler skulle vända om kriget vid det här laget (feb/45) skulle varit ett mirakel. Kriget var så gott som avgjort och slut.
Att bombardera ett civil mål, en stad som står utan försvar ( det fanns inga soldater där bara flyktingar) med brandbomber som brände ihjäll minst 100000 kvinnor och barn. Temperaturen i staden steg till 500 grader, barnskroppar under 3 år blev förångade, man hittade aldrig ben som tillhörde barn. Det var ett av största krigsbrottet genom tiderna som själva högheten Churchill skrev om att “the destruction of Dresden remains a serious query against the conduct of Allied bombing”.
Stan blev bombarerad när kriget i princip var avgjort inte för att uppnå några militära mål, inte för att avgöra kriget, nej, nej, det var utfört bara för att hämnas. Rena rama hämdaktion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Wikipedia anser att man uppskattar antalet dödade 13-15 februari till max 25 000 och de siffrorna kommer från två tyska rapporter skrivna 2010, delvis baserade på vad Dresden egen styrelse rapporterade och inte vad de centrala myndigheterna rapporterade eftersom de kan ha propaganda-skäl för att överdriva kraftigt. https://en.wikipedia.org/wiki/Dresden_Bombing
Det är ju flera månader innan krigsslutet och det går väl inte att vara helt övertygad om att de allierade var helt säkra på att Hitler inte skulle hitta på något mer. En amerikansk rapport hävdar att det var av strategiska skäl, järnvägar, fabriker, broar mm. Sen om det var fel eller inte går det ju att ha olika åsikter om men det är väl inte den diskussionen som det gäller här. Alla krig är hemska och många civila dör, det gäller även de krig som pågår nu.
Det är ju flera månader innan krigsslutet och det går väl inte att vara helt övertygad om att de allierade var helt säkra på att Hitler inte skulle hitta på något mer. En amerikansk rapport hävdar att det var av strategiska skäl, järnvägar, fabriker, broar mm. Sen om det var fel eller inte går det ju att ha olika åsikter om men det är väl inte den diskussionen som det gäller här. Alla krig är hemska och många civila dör, det gäller även de krig som pågår nu.
Jag instämmer!Mikael_L skrev:
Dina inlägg kan jag inte runda ...
Du uttrycker ju ganska tydligt att det är din åsikt. Åsikter får och ska vi naturligtvis ha.
Du säger inte att "det är vänstervridet" utan att du "upplever det vänstervridet".
Dock har rasistiska strömningar länge bearbetat bilden av PS, att PS ska vara vänstervridet.
För att på detta vis attackera medierna, och undergräva legitimiteten. Och det har lyckats ganska bra. Många anser numera att SVT har vänsterinriktning i sin nyhetsrapportering.
I själva verket är SVT relativt balanserat, särskilt vad gäller just vänster/höger.
Där SVT sticker i ögonen för många som bekämpar SVT är hur progressivt och globalt SVT är jämfört med konservativt och nationalistiskt.
Samt naturligtvis människosynen, människans lika värde.
Dessutom:
Vi har ingen mer objektiv nyhetsbevakning än SVT/SR i Sverige. Jag förstår inte varför så många är så övertygade om SVT/SR’s vänsteragenda. Känns lite paranoit.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu går vi igen in på den tuffare politiken (som tydligen inte får förekomma här).T Provrundan skrev:
Man behöver väl inte vara särskilt paranoid för att se medias vinkling vid det amerikanska valet.
Trump skrivs ju ner så in i hum-hum, fastän det amerikanska folket röstade fram honom.
Och han har faktiskt inte startat några nya krig ännu (i motsats till Obama).
Tvärt om verkar han ha startat en rejäl islossning i "koreakrisen".
Och för att peka på ett annat närliggande exempel:
Det har nyss varit premiärminister i Ungern, ett av EU's medlemsländer.
Den i svenska media hårt nedsablade Viktor Orbán vann med förkrossande majoritet.
Har ni läst något positivt om Orbán i våra tidningar, eller hört i SR/SVT?
Nej, inte det minsta, aldrig! Varför inte tror ni? För att Public Service är objektiva
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Problemet med objektiviteten i de två nämnda fallen är väl mest att med dålig, agendadriven journalistik får vi aldrig veta varför något är framgångsrikt om det inte passar in i journalistens världsbild.
Jag är ingen vän av vare sig Trump eller Orbán, men hade jag bara följt svensk statsmedia hade allt jag vetat om dem varit att de är dubbelplusobra.
Jag är ingen vän av vare sig Trump eller Orbán, men hade jag bara följt svensk statsmedia hade allt jag vetat om dem varit att de är dubbelplusobra.
Ska skattefinansierade tyckare tala om för oss medborgare vad som är rätt och fel med andra länder? Kan vi inte tänka ut det själva? Kan du inte göra det själv? Jag kan göra det själv.Mikael_L skrev: