42 728 läst ·
612 svar
43k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Att hålla till 100% det SVT/SR ska göra är mycket lättare än för de andra du räknar upp.Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Jag skrev då och tycker alltjämt att de har en tydlig vänsteragenda i praktiken. Det vill jag inte betala skatt för att få mig till livs. Om andra, frivilligt finansierade aktörer har eller inte har en politisk agenda finner jag ovidkommande.Mikael_L skrev:
De riktlinjer som SVT ska följa för att sända program är enligt följande: Regler som staten har redan bestämt. Utöver det kommer att finnas direkta direktiv från regeringen som SVT ska slavisk följa.
1-"tillgodose olika intressen och smakriktningar"
2- program "av flera av varandra oberoende programföretag"
3-"som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet"
4-undvika att "otillbörligt gynna kommersiella intressen", som att "uppmuntra till inköp eller hyra av varor eller tjänster
5-bestå till hälften av program av "europeiskt ursprung."
Man kan direkt se att åtminstone hälften av ovanstående punkterna är politisk mening.
Hur kan en sån statlig styrd TV inte vara varken vriden eller politisk ?!
3-"som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet"
4-undvika att "otillbörligt gynna kommersiella intressen", som att "uppmuntra till inköp eller hyra av varor eller tjänster
Man kan direkt se att åtminstone hälften av ovanstående punkterna är politisk mening.
hittar inte dina fem punkter var har du hittat dom?L Lars48 skrev:De riktlinjer som SVT ska följa för att sända program är enligt följande: Regler som staten har redan bestämt. Utöver det kommer att finnas direkta direktiv från regeringen som SVT ska slavisk följa.
Finns i radio och TV-lagen. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/radio--och-tv-lag-2010696_sfs-2010-696#K5K Klasklättermus skrev:
Jag kan inte se, kan verkligen du?L Lars48 skrev:
Det är bara helt allmänna värderingar som vi har i alla västliga demokratier, och som alla våra politiska partier delar.
Men du tycker inte om detta? Är du odemokratisk (i alla fall i ett västeuropeiskt perspektiv)?
Men förklara för mig på vilket sätt minst 2,5 av de där punkterna är politiskt innehåll (politiskt på så sätt att det inte är något som delas av alla partierna)...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Japp, man kan ju fundera på om det stod motsatsen typ:Mikael_L skrev:
Jag kan inte se, kan verkligen du?
Det är bara helt allmänna värderingar som vi har i alla västliga demokratier, och som alla våra politiska partier delar.
Men du tycker inte om detta? Är du odemokratisk (i alla fall i ett västeuropeiskt perspektiv)?
Men förklara för mig på vilket sätt minst 2,5 av de där punkterna är politiskt innehåll (politiskt på så sätt att det inte är något som delas av alla partierna)...
1-"tillgodose bara ett intressen och smakriktningar"
2- program "av bara ett oberoende programföretag"
3-"som inte präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet"
4-föredra att "otillbörligt gynna kommersiella intressen", som att "uppmuntra till inköp eller hyra av varor eller tjänster
5-bestå till liten del av program av "europeiskt ursprung."
Skulle det då vara mer eller mindre politiskt och mer eller mindre vridet?
där är klippt från en lag för alla tv-sändningar, beställ-tv, sökbar text-tv och ljudradiosändningar.BirgitS skrev:
Japp, man kan ju fundera på om det stod motsatsen typ:
1-"tillgodose bara ett intressen och smakriktningar"
2- program "av bara ett oberoende programföretag"
3-"som inte präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet"
4-föredra att "otillbörligt gynna kommersiella intressen", som att "uppmuntra till inköp eller hyra av varor eller tjänster
5-bestå till liten del av program av "europeiskt ursprung."
Skulle det då vara mer eller mindre politiskt och mer eller mindre vridet?
inte bara bara svt och sr
Det finns ingen logik i det du säger här.Mikael_L skrev:
Dels så är alla dessa saker av olika art, och karaktär. Dels så finns det ingen förbindelser mellan dem.
Dels så säger många med mig, att vissa saker ska ägas och drivas av staten. Det kan ofta vara infrastruktur som vägar och dylikt. Andra saker funkar bara dåligt då staten äger och driver.
Men här har inte staten, nej inte ens riksdagen, utan vänstern och det styrande partiet, lyckats vrida till det så illa att det som förmedlas inte är sakligt, objektivt och neutralt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Visst, men det var Lars48 som skrev:K Klasklättermus skrev:
Och det var det jag kommenterade genom att fråga om motsatsen till punkterna skulle var mindre vridet och politiskt. Jag anser inte det utan tvärtom, men jag hör gärna Lars48:s bedömning.L Lars48 skrev:
Dina inlägg kan jag inte runda ...Nötegårdsgubben skrev:
Du uttrycker ju ganska tydligt att det är din åsikt. Åsikter får och ska vi naturligtvis ha.
Du säger inte att "det är vänstervridet" utan att du "upplever det vänstervridet".
Dock har rasistiska strömningar länge bearbetat bilden av PS, att PS ska vara vänstervridet.
För att på detta vis attackera medierna, och undergräva legitimiteten. Och det har lyckats ganska bra. Många anser numera att SVT har vänsterinriktning i sin nyhetsrapportering.
I själva verket är SVT relativt balanserat, särskilt vad gäller just vänster/höger.
Där SVT sticker i ögonen för många som bekämpar SVT är hur progressivt och globalt SVT är jämfört med konservativt och nationalistiskt.
Samt naturligtvis människosynen, människans lika värde.
är väl bättre att först hitta sr och svts egna riktlinjer först? och inte bara generella?BirgitS skrev: