Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet med objektiviteten i de två nämnda fallen är väl mest att med dålig, agendadriven journalistik får vi aldrig veta varför något är framgångsrikt om det inte passar in i journalistens världsbild.

Jag är ingen vän av vare sig Trump eller Orbán, men hade jag bara följt svensk statsmedia hade allt jag vetat om dem varit att de är dubbelplusobra.
Precis, det är otroligt hur mycket mera man får veta om man följer lite alternativ media.

Det finns många människor som tror att SVT inte har någon agenda utan att de försöker belysa fakta. Men man kan enkelt se att så inte är fallet. Ta bara de så kallade debattprogramen. De gör dem medvetet så att det dels ska vara flera olika ämnen och kort tid. Så att man inte kan prata mer än max 5 -10 minuter om en enda sak. För då ökar risken att någon skulle lyckas få in lite riktiga förklaringar.
Programledaren avbryter eller skapar oreda när någon börjar prata som vet något som kan liknas vid sanning. Sedan säger de "vi hann tyvärr inte längre". De skulle kunna ha en 3 timmas debatt som sändes via nätet, men då kan inte SVT kontrollera vad som sägs.
Det är därför som SVT gärna lägger en massa pengar på ren underhållning, något som de kommersiella kanalerna passade bättre för. Det är egentligen mening att SVT ska ha smala program. Dvs olönsamma. Där man kan utforska saker mera på djupet. Men det sker inte. De program som sänds, är bara kultur. Inte någon djupare politisk skärskådning.

• Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var mycket mitt fel att det vek av Offtopic i ett Dresden-spår.

Men jag ville och kunde inte riktigt låta rena felaktigheter och lögner stå kvar utan att bli ifrågasatta.

Och på sätt och vis har lite med tråden att göra ändå.
Om PS försvinner så tror jag inte att alla kommer mycket aktivt börja leta efter nya trovärdiga nyhetskällor, jag tror att de allra flesta inte orkar bry sig om faktakontroller och källkritik, och avsändaren av budskapet.

Och då lär det bli allt mer sådana här felaktigheter som florerar, och den som kommer vinna kampen om vilken världsbild som gäller, vilka nyheter som är sanna, vilken historia som ska gälla, kommer vara de som skriker högst, de som hotar mest, de som manipulerar effektivast.
Jag har mycket svårt att se hur det gynnar vanligt folk och landet.

Men Dresden kan vi väl lägga åt sidan nu, eller annars ta det i en annan tråd, hålla denna ren ifrån sidospåret.
Lars48 verkade i alla fall inte vilja gå i svaromål över sina först lämnade uppgifter. Men vill du, starta isåfall en ny tråd, för denna tråds skull.
Och, ska lite snabbt säga, i sak är jag inte helt emot dig, Dresdenbombningarna och de andra civila bombningar under kriget var mycket tveksamma militärt sett och svåra att försvara. Men det är inget okontroversiellt med det (att anse att bombningarna var fel), men man behöver inte ljuga eller överdriva något, för att diskutera detta.

• Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
L
För mig så är inte SVT någon grant för faktakoll och riktiga nyheter längre. Ta som exempel de senaste "gasattackerna." Som vår media nu påstår, dels har skett och dels kan skyllas på Ryssland. Det hela är bara uppdiktat av NATO och vår media och regering spelar med. Inte fick vi några fakta där inte. Nu vet jag inte vad SVT har sagt eller inte. Då jag inte kollar på SVT längre. Du kan kolla de officiella källorna, så som forskare, och andra om du inte tror mig. Den UK baserade undersökningen kom fram till samma sak, även om deras ledar stod och sa något annat.
Jag tror också att risken för att SVT blir allt mera av en falska nyheter megafon nu inte bara är en risk utan fakta, då SVT i praktiken är regeringens nyhetsmegafon. Det är ju inte så att staten eller regeringen har någon egen nyhetskanal där de kan förmedla vad de vill säga. Nej, de måste använda annan media.
Nu är det så att regeringen har beslutat att vi ska gå med i STRATCOM. https://www.sydsvenskan.se/2017-01-10/sverige-tar-plats-i-stratcom
Stratcom är inget annat är strategiskt kommunikation. Dvs propaganda från NATO. Då vi befinner oss i ett nytt kallt krig, så kan man inte alls lita på stratcom och vad de påstår. Hur ska stratcom få ut sin "information" i vårt land? Genom SVT naturligtvis. Och bakom står regeringen och trycker på.

Angående Dressden så kan jag bara säga att det skedde mycket stora övergrepp efter krigets slut av både de västliga allierade och främst av de östliga. Här pratar vi mord, stöld, misshandel och våldtäkt på en industriell skala emot främst tyskar. Allt finns dokumenterat, men detta är en historia som tystats ner och som ingen vill prata om.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Jag vill här passa på att upprepa att man kan vara emot statsmedia utan att generellt tro att de regelmässigt ljuger och försöker förleda sin publik.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Nej. Definitivt inte. Det är om möjligt ännu mer hjärndött än att glo på TV.

Däremot har vi någonting som kallas för internet. Känner man sig lite retro så kan man ju gå till ett bibliotek.
glömde poddar som sr gör

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så att vinna ett val, att sitta vid makten likställer du med att man är en bra hyvens prick, som de flesta gillar. Och om kritik riktas mot den personen så är den kritiken helt enkelt osann?
Nej, vad märkligt du tolkar allt!
Allt är ju inte bara svart eller vitt, det finns ofta mycket där emellan.
Men håller du inte med om att när journalisterna skriver om person som Viktor Orbán, så borde det väl finnas något positivt att skriva.
Men nej då, de svenska journalisterna verkar jobba med dubbla skygglappar och ser bara allt i svart.

• Gilla
Lolight
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men håller du inte med om att när journalisterna skriver om person som Viktor Orbán, så borde det väl finnas något positivt att skriva.
Men nej då, de svenska journalisterna verkar jobba med dubbla skygglappar och ser bara allt i svart.
På vilket sätt är dessa artiklar på svt.se skrivna med dubbla skygglappar och bara negativa när det gäller vad Orbán gör?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/viktor-orban-vi-ar-fulla-av-fruktan
https://www.svt.se/kultur/musik/viktor-orb-n-vann-till-tonerna-av-roxette
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vallokalerna-oppna-i-ungern-hogsta-valdeltagandet-pa-20-ar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskaren-ett-valdigt-starkt-politiskt-mandat-for-orb-n
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/orban-kommer-inte-att-skjuta-flyktingar (rubriken får väl sägas vara positiv)
https://www.svt.se/nyheter/orb-n-migrantvagen-ett-hot-mot-hela-europa

Vi börjar komma långt från att diskutera nya tv-avgiften nu, men det är svårt att välja vad som ska rensas/klippas bort. Jag nöjer mig med att be er att hålla er till ämnet och diskutera tv-avgiften. Den som diskuterar off topic och politik i största allmänhet hädanefter kommer jag att stänga av från vidare diskussion i tråden.

/Moderator

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Visst är det märkligt att det kan kosta 7 - 8 miljarder att producera två TV-kanaler, med sändningsuppehåll 3 - 5 timmar per dygn och ett par radiokanaler som till kanske 67% kör repriser på tidigare produktioner.
Sju, åtta tusen miljoner!!!

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Visst är det märkligt att det kan kosta 7 - 8 miljarder att producera två TV-kanaler, med sändningsuppehåll 3 - 5 timmar per dygn och ett par radiokanaler som till kanske 67% kör repriser på tidigare produktioner.
Sju, åtta tusen miljoner!!!
Är det?
Vad kostar det för andra bolag?

Tillägg:
Dessutom är det fortfarande 4-5 tevekanaler och lika många radiokanaler.

Redigerat:
Jag förstår inte varför den här tråden blir så lång!
Det är bara att acceptera faktumet att SVT och SR inte är självständiga utan styrs av staren och de inte är politisk neutrala, varken om historiska händelser eller vardagspolitik. Därför är det helt orimligt att skattebetalarna ska bli tvungna att finansiera en sån vinklad media.
Inse fakta, svårare än så är det inte.

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
L
Det blir dock svårt att diskutera en avgift, dess vara eller inte vara. Själva begreppet avgift är ju av politiker beslutat och ska man prata om i fall de gjort rätt eller inte så blir det politik. Jag tycker tråden var bra och nöjer mig så här.

BirgitS
L Lars48 skrev:
Jag förstår inte varför den här tråden blir så lång!
Det är bara att acceptera fatumet att SVT och SR inte är självständiga utan styrs av staren och de är inte är politisk neutrala, varken om historiska händelser eller vardagspolitik. Därför är det helt orimligt att skattebetalarna ska bli tvungna att finansiera en sån vinklad media.
Inse fakta, svårare än så är det inte.
Varför ska man acceptera något utan bevis?

Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska man acceptera något utan bevis?
Bevis?
Granskningsnämnden fäller Peter Rawets intervju i SVT under Donald Trumps installation. De anser att den strider mot kravet på opartiskhet.

Det här reportaget har ju tex blivit fällt i Granskningsnämnden.
https://www.resume.se/nyheter/artik...lls-for-partisk-intervju-med-trump-supporter/

Duger det som bevis för att man inte alltid är opartiska?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Bevis?
Granskningsnämnden fäller Peter Rawets intervju i SVT under Donald Trumps installation. De anser att den strider mot kravet på opartiskhet.

Det här reportaget har ju tex blivit fällt i Granskningsnämnden.
[länk]

Duger det som bevis för att man inte alltid är opartiska?
O vem betalar granskningsnämnden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.