Det brukar hjälpa om man först öppnar någon cm så att luftströmmarna anpassas lite, enligt min erfarenhet. Visst, det gäller att vara effektiv när luckan är öppen.

Nissens
Satsuki Satsuki skrev:
Nix, men hos oss beror det inte på undertryck utan på att vi behöver nå en viss värme för att få drag i systemet. När den temperaturen är nådd strömmar luft in via luftintaget och upp genom skorstenen med exemplarisk fart 👍
Ja, så är det för mig också, speciellt om det är kallt ute, då det blir ett ”lock” i pipan.

Jag har ett luftintag om 125 mm diameter som kommer in underifrån från grunden till murspisen, men märkligt nog hjälper det inte att öppna luftintaget för att få drag i pipan - men om jag även öppnar fönstret så funkar det.

Har FLVP, det är väl den som ställer till det även med alla friskluftsventiler öppna.

Nissens Nissens skrev:
Har FLVP, det är väl den som ställer till det även med alla friskluftsventiler öppna.
Aktiv frånluft kan absolut ställa till det. Vi stänger till och med av badrumsfläktarna när vi ska elda, och att köra köksfläkten samtidigt är helt uteslutet.

Svarar i min egen tråd då jag själv fått användning för gamla trådar man snubblat över. Tack för all hjälp! Försökte och proveldade hela sommaren och hösten, nu i november bara slutade det vara svårt. Undrar om det bara var temperaturskillnaden och att det är så pass mycket kallare ute nu. Bara att knäcka ett fönster och tutta på. Så kan det gå!

• Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.