3 718 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Ryker som attan när jag försöker elda i nyinsatt keddy spiskasett
Du svarade aldrig på min fråga.
Har du provat det som står i manualen.
Lägga bara en tändkudde vid rökutloppet ("på baffeln") och elda för att få igång draget?
Har du provat det som står i manualen.
Lägga bara en tändkudde vid rökutloppet ("på baffeln") och elda för att få igång draget?
https://keddy.se/wp-content/uploads/2024/10/SK1000-2000-SE-rev-4.pdfVrana skrev:
Sid 10, "Bra att veta"
Nu har ju TS redan provat det utan framgång, får ändå huset fullt med rök….Nissens skrev:
Vi har en period från att vi tänder tills det blivit tillräckligt med drag när man absolut inte skall öppna luckan, man får alltså stapla en brasa med både större och mindre ved och sedan tända på och ha is i magen 5-10 min. Därefter drar det fint och man kan ha luckan öppen om man skulle vilja det. Och då har vi ändå luftintag utifrån till brasan så vi har inga problem med undertryck…
Just det, läste slarvigt… my bad…Satsuki skrev:
Märkligt…
Bara för att testa: gör det nägon skillnad om du öppnar fönstret?Satsuki skrev:
Vi har en period från att vi tänder tills det blivit tillräckligt med drag när man absolut inte skall öppna luckan, man får alltså stapla en brasa med både större och mindre ved och sedan tända på och ha is i magen 5-10 min. Därefter drar det fint och man kan ha luckan öppen om man skulle vilja det. Och då har vi ändå luftintag utifrån till brasan så vi har inga problem med undertryck…
Nix, men hos oss beror det inte på undertryck utan på att vi behöver nå en viss värme för att få drag i systemet. När den temperaturen är nådd strömmar luft in via luftintaget och upp genom skorstenen med exemplarisk fart 👍Nissens skrev:
En modern Keddy tycks vara designad så att det krävs ett igångsatt sug för att den ska fungera men öppen lucka. Grund eldkammare med en smal anslutning till rökkanalen i framkant. Det är lättare för röken att ta vägen in i vardagsrummet än upp i skorstenen. Till skillnad från en gammal eldstad med djup kammare och en stor tratt som fångar upp de stigande rökgaserna och leder dem upp. Men det är ju trevligare att titta på elden genom de stora glaspartierna när man fått fyr 
Jag tror också att det är något i skorsten eller rökrör.
TS verkar ju vara en van eldare då han provat att öppna fönster o s v.
TS verkar ju vara en van eldare då han provat att öppna fönster o s v.
Jag skulle säga att oavsett sug fungerar det inte att öppna dörrarna på en modern keddy om det brinner utan att få in rök.S Staffan-N skrev:
Det går någon cm, sen kommer röken.
Och det står ju i beskrivningen också, elden ska vara utbrunnen innan man öppnar.
Redigerat: