Hej, i vårt nya hus så är det en porslinssäkring som inte når bottenplattan i säkringsskåpet, alla andra når utan problem. Detta var något säljaren påtalade under besiktningen. Jag undrar om någon som har koll på el vet vad som kommer behövas. Behöver elektrikern byta hela bottenplattan eller kan lagning ske för endast den säkringen? Det enda säkringen styr är ett eluttag på den mindre toaletten.
Mellan tummen och pekfingret för er som har erfarenhet, vad tror ni kostnaden landar på? Tack på förhand.
Mellan tummen och pekfingret för er som har erfarenhet, vad tror ni kostnaden landar på? Tack på förhand.
Och vi utgår ifrån att passdelen sitter i …?A AlexanderHus skrev:Hej, i vårt nya hus så är det en porslinssäkring som inte når bottenplattan i säkringsskåpet, alla andra når utan problem. Detta var något säljaren påtalade under besiktningen. Jag undrar om någon som har koll på el vet vad som kommer behövas. Behöver elektrikern byta hela bottenplattan eller kan lagning ske för endast den säkringen? Det enda säkringen styr är ett eluttag på den mindre toaletten.
Precis, pass delen sitter knappast i.H HJ-C skrev:
Kostnaden för den som har en passdelsnyckel ligger på nästan ingenting, förutom utkörning, milkostnad, en timmes debitering osv. Så att få det löst ligger nog på en tusenlapp eller två beroende på förutsättningarna. Hade det varit hos mig så hade jag löst det själv för ett par tior.
Edit: så här ser passdelen ut: https://www.stuvbutiken.com/produkt...mq1oAJLawZskG7IVanJBIgWtmqNVQaqIaAr1aEALw_wcB
Hsr man bara ett skruvhål i botten så saknas den
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Som sagt, mes sannolikt saknad passdel (en inskruvad bottendel, som begränsar hur stor säkring man kan ha, säkringar har olika diameter på inre delen). Men det finns väl andra tänkbara skäl till problemet. Ta en bild och lägg upp här, gärna närbild in i hålet.
Tack för svar, det låter väldigt bra. Jag har inte fått tillträde till huset ännu så bilden kommer senare. Men då låter det som ett förhoppningsvis enkelt ingrepp.
Mja, det KAN ju vara så att det där uttaget på toan är ett 110 V uttag, OCH att någon valt att döda det genom att ta bort säkringen. Den gruppen går isåfall vidare till en trafo. Isåfall bör man nog ta reda på varför passdelen är bortaA AlexanderHus skrev:Hej, i vårt nya hus så är det en porslinssäkring som inte når bottenplattan i säkringsskåpet, alla andra når utan problem. Detta var något säljaren påtalade under besiktningen. Jag undrar om någon som har koll på el vet vad som kommer behövas. Behöver elektrikern byta hela bottenplattan eller kan lagning ske för endast den säkringen? Det enda säkringen styr är ett eluttag på den mindre toaletten.
Själva handgreppet att sätta i en passdel är inte komplicerat men dels måste det bli rätt sort, och sedan i detta fall som nämnts måste vi reda ut varför den plockats bort.
Det är ju sant, kan ju vara nåt annat, mosig gänga eller trasigt porslin.
Jag hade de där på jobbet förut i många år. Den för skruvdragare gick av efter ett tag men den vanliga var rejält tålig. Den höll trots ett stort antal byten av passdelar över åren minns jag. Stadig plast.Alfredo skrev:
Klicka här för att svara