Morsans gräsklippare har börjat att stanna mitt på gräsmattan emellanåt. Då går den inte att starta och det känns som batteriet är slut. Ställer man tillbaka den i laddstationen så vaknar den direkt och visar fullt batteri. Om jag då ber den att klippa så klipper den i minst 30 minuter.
Som ni ser på bilderna så har ena ”blecket” gått sönder och även ärjat. Kan det har något med problemet att göra?
Jag lägger upp lite bilder om det kan ge er kunniga ledtrådar.
Som ni ser på bilderna så har ena ”blecket” gått sönder och även ärjat. Kan det har något med problemet att göra?
Jag lägger upp lite bilder om det kan ge er kunniga ledtrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det låter helt klart som att batteriet är på upphällningen. Typiskt är då att batterindikatorn direkt kan visa fulladdat batteri efter en dockning.
Batteriet brukar hålla kanske max 5-6 år.
Laddblecken på klippare och docka ska du rengöra 1-2 ggr/säsong. Använd fint sandpapper eller en schotchsvamp.
Det tycks saknas en bit av laddblecket, kan ev. fungera ändå. Dock krävs det rengöring. Reservdelar finns att köpa.
För klipparen in/ut/in i laddaren och se att laddindikatorn tänds upp korrekt varje gång klipparen står i dockan. Alt. tryck långt på 0 för en snabbinfomeny och avläs laddströmmen.
Laddblecken på klippare och docka ska du rengöra 1-2 ggr/säsong. Använd fint sandpapper eller en schotchsvamp.
Det tycks saknas en bit av laddblecket, kan ev. fungera ändå. Dock krävs det rengöring. Reservdelar finns att köpa.
För klipparen in/ut/in i laddaren och se att laddindikatorn tänds upp korrekt varje gång klipparen står i dockan. Alt. tryck långt på 0 för en snabbinfomeny och avläs laddströmmen.
Tack för ett gediget svar. Jag får lämna in den imorgon.E etompau skrev:Det låter helt klart som att batteriet är på upphällningen. Typiskt är då att batterindikatorn direkt kan visa fulladdat batteri efter en dockning.
Jag har en likadan klippare. Kan visa med bilder imorgon.
Jag köpte ett piratbatteri för några år sedan som var mer kraftfull än originalet. Den kände inte av att den var fulladdad och då lämnade den inte laddstationen självmant. Reklamerade och köpte ett nytt.
Vänd på klipparen så ser du en lucka med två skruvar (syns på en av dina bilder). Öppna luckan och ta ut batteriet, tryck dit nytt, klart.
Det funkar OK med piratbatteri till en så här gammal maskin. Med originalbatterier är du säker på att få kvalitetsceller, med pirat är det lite lotteri.
Det funkar OK med piratbatteri till en så här gammal maskin. Med originalbatterier är du säker på att få kvalitetsceller, med pirat är det lite lotteri.
Redigerat:
Tack! Batteri är beställt så jag får ge det ett försök!E etompau skrev:
Klicka här för att svara