B
🔸En sak som man märkt varje gång det kommer någon slags lättnad för konsumenterna, HÖJER HANTVERKARNA SINA PRISER! Nästa höjning är att ROT kommer att höjas från 30% till 50% från 2025-05-12.
🔸Passa på att leta reda på priserna som hantverkaren hade i början på 2025 och jämför det med vad hen kommer att ta efter den 12 maj.
🔸På något sätt verkar flertalet hantverkare tro att höjningen är till för att DE ska kunna höja priserna.
🔸Så trött på alla hantverkare som tycker att de är värda fantasisummor i timpenning; 800 kr och uppåt …..
🔸Att hitta en ärlig hantverkare som tar rimliga timlöner och som levererar ett bra, korrekt utfört arbete utan att lura sin kund.

• som bara jobbar på,
• inte snackar i mobilen för att ragga nya kunder på tid jag betalar hen för,
• som inte tar ständiga rökpauser,
• som handlar varor i timmar trots att allt finns samma affär,
• som inte debiterar och alltid avrundar timmarna uppåt varje dag de jobbat (jobbat 6,5 tim = debiterar 8,0 tim)
• tar lunchraster på 1,5 timmar, men räknar 30 min
• som gärna tar massor betalt för transport av varor i en skrotbil med total röra inuti, där mycket av tiden går åt till att hitta det verktyget de behöver.
(hur fan kan hantverkare köra omkring i mobila sophögar där verktyg, ordersedlar, Donken-rester, skitiga kläder, snuspåsar, cigg, tomburkar, smuts och lort - och samtidigt ta betalt för tjänsten?)
• köper material jag debiteras för, använder hälften och tar hem resten till sig själv

🔸Ja, listan kan bli hur lång som helst. Inga RUT eller ROT avdrag kan hjälpa där. Det enda som hjälper där är återgång till att känna stolthet över ett väl utfört hantverk och en känsla av att man vill vara ärlig och VARJE DAG KUNNA SE SIG I SPEGELN MED STOLTHET. ”Idag har jag inte lurat någon kund och jag tänker fortsätta jobba så”.
🔸Den som påstår att det inte går att tjäna pengar och samtidigt vara ärlig har fel. En bekant till mig är 81 år och jobbar fortfarande som byggare och egenföretagare på heltid. Han tar rimligt betalt för fint utförda jobb, har massor med kunder och gör sitt arbete med glädje - varje dag. Han höjer inte priserna för att staten erbjuder kunderna mer ROT/RUT. Anser att det har inte med hans inkomst att göra, bara att han får fler jobb, då fler människor har råd att beställa jobb. 🤔 Det är väl då det är tänkt, eller hur?
🔸Känn på den, ni som tycker att man ”måste” lura kunder, blåsa kunder - ”för annars går det inte runt”….

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Vore det inte bättre om privatpersonen ansökte om rot helt själv? Då får hantverkare lämna offerter på sina riktiga priser och sen är det en helt annan fråga om kunden senare ansöker om avdrag eller inte... nu är det ju upplagt för att hantverkarna tar hela kakan själva.

Vore också intressant om man kan tänka sig liknande stöd r andra branscher. Är själv mjukvaruutvecklare (och fakturerar tydligen mindre i timmen än en rörmokare, men det är en annan fråga).

Nu är det väldigt kärvt på arbetsmarknaden, vet inte om jag har ett uppdrag efter sommar. Vad är sannolikheten att min arbetsmarknad kan stimuleras med ett göttigt avdrag? 🤔
Privatpersoner fattar ju knappt sin egen deklaration och begriper inte varför man får restskatt medan kollegan med samma lön får tillbaka.

Än värre att göra reseavdraget

Vanligt folk är så inkompetenta så det skulle aldrig funka.

• Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
För mindre jobb är det nog bättre att begära ett timpris, då är det nog lättare att syna överpriser. Många hantverkare tycker också det är lättare att ta betalt så isf att lägga tid på att räkna ut en offert på mindre jobb. Har hittills inte känt mig lurad på varken el- eller vvsjobb som utförts på timmars.

• Gilla
olsen505
  • Laddar…
O olsen505 skrev:
En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.

Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?

Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Hur vet du att ROT sätter priset? Allt är dyrare nu men det har alltid varit så att olika firmor har olika priser. 1000 kr/timme är normalt nu, 600 /timme var var normalt för några år sedan. Jag begärde pris för att måla gavlar o vindskivor för några år sedan. En firma ville ha över 60 000 för bara gavlarna o en annan 45 000 för både gavlar o taksidorna på långsidorna.

P Peter787 skrev:
Fast att göra medborgarna (väljarna) beroende av bidrag är ju Socialdemokraternas paradgren, kallas även "att köpa röster".
Sossarnas bidrag är till dem som behöver det. Borgarnas är till för företag och de rikaste. Det är väl en viss skillnad ?

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Ö Örjan Johansson skrev:
Jag förstår att hans upplevelse är sådan, jag har min upplevelse och det är den jag förmedlar..
Helt okej vilken av upplevelserna förmedlar du

F Fideliox skrev:
Ja rot är inte till för privatpersoner utan för att stimulera hantverksmarknaden. Ungefär lika idiotiskt som ränteavdraget.
Hur tänker ni egentligen? Visst hantverkare kan få lättare att ta sin tim peng men den är ju faktiskt halverad med nya rotavdraget. Hur gynnar detta inte konsumenterna? + de andra 10 som en hantverkare ger sysselsättning i kedjan.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
M munge skrev:
Håller med! Rot-avdrag är en komplett idiotidé.
Syftet med rot är inte att tjänster ska bli billigare, det får vi kunder hantera med val av firma. Rot är för att det ska löna sig att anlita en firma som betalar skatter och avgifter.

• Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Syftet med rot är inte att tjänster ska bli billigare, det får vi kunder hantera med val av firma. Rot är för att det ska löna sig att anlita en firma som betalar skatter och avgifter.
Rotavdragets moder var den moderata nationalekonomen till lika riksdagsledamoten Anne-Marie Pålsson.

Tanken var att krossa samspelet och möjligheten för människor att komma överens: du gör det här för mig så betalar jag. Rotavdraget är inget annat än en dyr byråkratisk omväg som staten tar på sig med motiveringen att det blir billigare för kunden, och det blir det också, tills marknaden i smyg höjer priserna till högsta tänkbara nivå - och får då betalt från två håll, men du betalar kalaset.

I dag är det till och med förbjudet för grannar emellan att utföra tjänster för varandra: hjälper du mig med det du kan, hjälper jag dig med vad jag kan. Dessa tjänster skall förmånsbeskattas.

• Gilla
DejanGajic
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Ja och om man stöttar en bransch med skattepengar så att företagen går med mer vinst, då borde fler vilja driva företag för att ta del av stödet och således öka tillgången.

Jag läste för en tid sedan om att produktiviteten i byggsektorn har gått ner de senaste 20 åren. Förädlingsvärdet per arbetad timme har alltså minskat. De skyllde främst på att det är krångligt att bygga nytt, och nybyggen är ju något annat än ROT-arbeten. Men man kan tänka sig att hela branschen är så sammankopplad att det ena drar ned det andra och eventuella samhällsvinster med ROT maskeras.

Nu försöker jag då inte hävda att det är en bra idé, jag är ideologiskt emot att ge bidrag till välbärgade och av princip allt som moderater hittar på ;)
Behövs det att tvätta taktegal

M Magnus.Geller skrev:
Japp ränteavdraget skulle tas bort inte okej att man får mer bidrag desto dyrare hus du har
Ju mer räntevinster och aktievinster du har desto mer får du skatta för. Då är det också rimligt att ju högre räntekostnad du har desto mer får du i avdrag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bill och bull taggade mig. Det enda rimliga är att ta bort all form av avdrag och samtidigt sänka skatterna, främst de på arbete och utdelning. Bort med soc

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A
B Byggahus48 skrev:
🔸En sak som man märkt varje gång det kommer någon slags lättnad för konsumenterna, HÖJER HANTVERKARNA SINA PRISER!
Nej
B Byggahus48 skrev:
Nästa höjning är att ROT kommer att höjas från 30% till 50% från 2025-05-12.
🔸Passa på att leta reda på priserna som hantverkaren hade i början på 2025 och jämför det med vad hen kommer att ta efter den 12 maj.
Samma
B Byggahus48 skrev:
🔸På något sätt verkar flertalet hantverkare tro att höjningen är till för att DE ska kunna höja priserna.
Nej, men förhoppningsvis ha jobb alla årets månader
B Byggahus48 skrev:
🔸Så trött på alla hantverkare som tycker att de är värda fantasisummor i timpenning; 800 kr och uppåt …..
Vi kanske tycker att vi är värda 200 kr i timmen i lön. Resten är omkostnader och skatter.
B Byggahus48 skrev:
🔸Att hitta en ärlig hantverkare som tar rimliga timlöner och som levererar ett bra, korrekt utfört arbete utan att lura sin kund.

• som bara jobbar på,
• inte snackar i mobilen för att ragga nya kunder på tid jag betalar hen för,
• som inte tar ständiga rökpauser,
• som handlar varor i timmar trots att allt finns samma affär,
• som inte debiterar och alltid avrundar timmarna uppåt varje dag de jobbat (jobbat 6,5 tim = debiterar 8,0 tim)
• tar lunchraster på 1,5 timmar, men räknar 30 min
• som gärna tar massor betalt för transport av varor i en skrotbil med total röra inuti, där mycket av tiden går åt till att hitta det verktyget de behöver.
(hur fan kan hantverkare köra omkring i mobila sophögar där verktyg, ordersedlar, Donken-rester, skitiga kläder, snuspåsar, cigg, tomburkar, smuts och lort - och samtidigt ta betalt för tjänsten?)
• köper material jag debiteras för, använder hälften och tar hem resten till sig själv
Nidbilden är inte samma sak som verkligheten
B Byggahus48 skrev:
🔸Ja, listan kan bli hur lång som helst. Inga RUT eller ROT avdrag kan hjälpa där. Det enda som hjälper där är återgång till att känna stolthet över ett väl utfört hantverk och en känsla av att man vill vara ärlig och VARJE DAG KUNNA SE SIG I SPEGELN MED STOLTHET. ”Idag har jag inte lurat någon kund och jag tänker fortsätta jobba så”.
Är det vad som krävs för att känna stolthet, att man inte har lurat någon? Låga krav.
B Byggahus48 skrev:
🔸Den som påstår att det inte går att tjäna pengar och samtidigt vara ärlig har fel. En bekant till mig är 81 år och jobbar fortfarande som byggare och egenföretagare på heltid. Han tar rimligt betalt för fint utförda jobb, har massor med kunder och gör sitt arbete med glädje - varje dag.
Vad exakt innebär rimligt betalt i dina ögon? Jag känner ett gäng gubbar som tar ”rimligt betalt”, ofta utan kvitton. Tacka fan för att de inte kan gå i pension..
B Byggahus48 skrev:
Han höjer inte priserna för att staten erbjuder kunderna mer ROT/RUT. Anser att det har inte med hans inkomst att göra, bara att han får fler jobb, då fler människor har råd att beställa jobb. 🤔 Det är väl då det är tänkt, eller hur?
Exakt. Och exakt så tänker de jag arbetar ihop med. Varenda en av dem.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R Rulle53 skrev:
Ju mer räntevinster och aktievinster du har desto mer får du skatta för. Då är det också rimligt att ju högre räntekostnad du har desto mer får du i avdrag.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bill och bull taggade mig. Det enda rimliga är att ta bort all form av avdrag och samtidigt sänka skatterna, främst de på arbete och utdelning. Bort med soc
Räntor och skatter? Du äger alltid 100 procent av fruktan av ditt eget arbete. Vill någon part lägga beslag, är det en stöld alldeles oavsett hur man motiverar det.

Jerka63 Jerka63 skrev:
Rotavdragets moder var den moderata nationalekonomen till lika riksdagsledamoten Anne-Marie Pålsson.

Tanken var att krossa samspelet och möjligheten för människor att komma överens: du gör det här för mig så betalar jag. Rotavdraget är inget annat än en dyr byråkratisk omväg som staten tar på sig med motiveringen att det blir billigare för kunden, och det blir det också, tills marknaden i smyg höjer priserna till högsta tänkbara nivå - och får då betalt från två håll, men du betalar kalaset.

I dag är det till och med förbjudet för grannar emellan att utföra tjänster för varandra: hjälper du mig med det du kan, hjälper jag dig med vad jag kan. Dessa tjänster skall förmånsbeskattas.
Du blandar ihop två olika metoder för att undvika svartarbete och missar poängen med båda. Men du är fri att välja det alternativ som är mest prisvärt och du är också fri att välja att arbeta i den bransch du tycker är mest lönsam. Var är problemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.