69 093 läst ·
261 svar
69k läst
261 svar
Rotavdraget gör ju bara så allt blir dyrare! 25000 för att tvätta
Du får trösta dig med att ditt jobb kanske är något mer viktigt (inget ont om fasadtvättare) 😉V varpan1 skrev:Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!
Produkter som diskuteras: "fasadtvättare"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Självmord och utbrändhet är vanligare bland läkare än genomsnittet.ACME skrev:
Och glöm att vara ledig helger och högtider.
Problemet med bygg idag är att materialet kostar skjortan.S Staffan-N skrev:Ja och om man stöttar en bransch med skattepengar så att företagen går med mer vinst, då borde fler vilja driva företag för att ta del av stödet och således öka tillgången.
Jag läste för en tid sedan om att produktiviteten i byggsektorn har gått ner de senaste 20 åren. Förädlingsvärdet per arbetad timme har alltså minskat. De skyllde främst på att det är krångligt att bygga nytt, och nybyggen är ju något annat än ROT-arbeten. Men man kan tänka sig att hela branschen är så sammankopplad att det ena drar ned det andra och eventuella samhällsvinster med ROT maskeras.
Nu försöker jag då inte hävda att det är en bra idé, jag är ideologiskt emot att ge bidrag till välbärgade och av princip allt som moderater hittar på![]()
Och varför de införde rot och rut var för att få bort hantverkare som jobbade svart! Men nu lockar ju det igen med dessa priser.
Jag har en misstanke om att företagen som jobbar med rot ökar sina offerter i takt med ökat rot. Rot är ett statligt bidrag till rot företag och det belastar våra skatteutgifter. Våra kostnader blir inte mindre än dom skulle vara om vi aldrig hade haft rot. Det är ingen raketforskning.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Det blir ju lite konstigt när man måste antingen tjäna så man ligger med i topp 1% eller vara nödd pga tummen mitt i handen för att man ska ta sig råd att använda sig av hantverkare.
Istället för att använda mina besparingar kan jag ta ledigt och göra jobbet själv och fortfarande tjäna på det. Jag måste ju i princip ha en lön som är 4 gånger så hög som den jag anlitar för att det ska löna sig för mig att låta någon annan göra jobbet medans jag jobbar med mitt. (Om man inte använder RUT/ROT).
Istället för att använda mina besparingar kan jag ta ledigt och göra jobbet själv och fortfarande tjäna på det. Jag måste ju i princip ha en lön som är 4 gånger så hög som den jag anlitar för att det ska löna sig för mig att låta någon annan göra jobbet medans jag jobbar med mitt. (Om man inte använder RUT/ROT).
Men håll igen plånboken nu gott folk.
Stor del av priserna på tjänster sitter i att folk inte granskar offerten bakvägen och ser vad de betalar för timmarna.
Börja med att dra av materialet och övriga kostnader och sen dela på timmarna så ser ni den verkliga kostnaden per timme.
Ingen skulle anlita en snickare för 1200kr timme men det är precis det man gör när man accepterar en offert många gånger.
Sen är det en generationsfråga som växer fram.
Inte bara byggandet.
Man klagar på matpriserna men köper fortfarande samma köttbit för 179kr fast den brukar vara på 129kr. Man handlar allt i samma butik och gärna lite och ofta.
Man köper gärna en läsk och macka för 89 på väg till jobbet istället för att ta med hemifrån för en femtedel.
Och man tackar ja till en renovering som kostar 50.000kr i material och beräknas ta 100 mantimmar. Signerar offerten på runt 200.000kr och får fakturan på 230.000kr
Skulle kostat ca 100.000kr (650kr timme minus rot)
Eller sätter upp solceller för 200.000kr
🤮
Stor del av priserna på tjänster sitter i att folk inte granskar offerten bakvägen och ser vad de betalar för timmarna.
Börja med att dra av materialet och övriga kostnader och sen dela på timmarna så ser ni den verkliga kostnaden per timme.
Ingen skulle anlita en snickare för 1200kr timme men det är precis det man gör när man accepterar en offert många gånger.
Sen är det en generationsfråga som växer fram.
Inte bara byggandet.
Man klagar på matpriserna men köper fortfarande samma köttbit för 179kr fast den brukar vara på 129kr. Man handlar allt i samma butik och gärna lite och ofta.
Man köper gärna en läsk och macka för 89 på väg till jobbet istället för att ta med hemifrån för en femtedel.
Och man tackar ja till en renovering som kostar 50.000kr i material och beräknas ta 100 mantimmar. Signerar offerten på runt 200.000kr och får fakturan på 230.000kr
Skulle kostat ca 100.000kr (650kr timme minus rot)
Eller sätter upp solceller för 200.000kr
🤮
Det borde vara så att det inte är företaget som lämnar in ansökan om ROT utan hushållet. Då vet inte företaget ifall hushållet har rätt till ROT eller inte och måste därmed presentera ett konkurrenskraftigt pris utan hänsyn till ROT. Det ska även vara förbjudet för företaget att fråga ifall man är berättigad till ROT.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Vore det inte bättre om privatpersonen ansökte om rot helt själv? Då får hantverkare lämna offerter på sina riktiga priser och sen är det en helt annan fråga om kunden senare ansöker om avdrag eller inte... nu är det ju upplagt för att hantverkarna tar hela kakan själva.
Vore också intressant om man kan tänka sig liknande stöd r andra branscher. Är själv mjukvaruutvecklare (och fakturerar tydligen mindre i timmen än en rörmokare, men det är en annan fråga).
Nu är det väldigt kärvt på arbetsmarknaden, vet inte om jag har ett uppdrag efter sommar. Vad är sannolikheten att min arbetsmarknad kan stimuleras med ett göttigt avdrag? 🤔
Vore också intressant om man kan tänka sig liknande stöd r andra branscher. Är själv mjukvaruutvecklare (och fakturerar tydligen mindre i timmen än en rörmokare, men det är en annan fråga).
Nu är det väldigt kärvt på arbetsmarknaden, vet inte om jag har ett uppdrag efter sommar. Vad är sannolikheten att min arbetsmarknad kan stimuleras med ett göttigt avdrag? 🤔
Du hann före 😂C cZuLLLL skrev:Det borde vara så att det inte är företaget som lämnar in ansökan om ROT utan hushållet. Då vet inte företaget ifall hushållet har rätt till ROT eller inte och måste därmed presentera ett konkurrenskraftigt pris utan hänsyn till ROT. Det ska även vara förbjudet för företaget att fråga ifall man är berättigad till ROT.
Jag är också helt emot bidragen. Jag köpte en elbilsladdare med Cee-don och firman som sålde ringde och tyckte jag kunde koppla in den själv. Jag fick 5750 kr i avdrag för grön teknik, inga arbetstillfällen skapades och skattebetalarna blev blåsta.
Man kan säga nej, förhandla eller gör jobbet själv.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
25000kr
Du hade 250kr efter alla avgifter i timmen?
Du kan ta ledigt och tvätta i 100h själv för jobbet