69 093 läst ·
261 svar
69k läst
261 svar
Rotavdraget gör ju bara så allt blir dyrare! 25000 för att tvätta
När ROT-avdraget infördes gjorde du själv avdraget som skulle godkännas av skatteverket. Du betalade alltid fullt till hantverkaren. Därigenom fick du ligga ute med pengarna och var mer ontresserad av att pressa prisetC cZuLLLL skrev:Det borde vara så att det inte är företaget som lämnar in ansökan om ROT utan hushållet. Då vet inte företaget ifall hushållet har rätt till ROT eller inte och måste därmed presentera ett konkurrenskraftigt pris utan hänsyn till ROT. Det ska även vara förbjudet för företaget att fråga ifall man är berättigad till ROT.
Kallas vinsterna från sossarnas olagliga lotteriverksamhet, övervinster ?B Björkskär skrev:Nu börjar det bli olidligt med uttrycket ”övervinster”!!! (Måste dock ge cred till vänsterpolitikerna som lyckats få in det i dagligt språkbruk)
Det finns inga övervinster i mina ögon. Javisst tjänar några mycket pengar men ofta till låga marginaler, typ Ica.
Priset är alltid det högsta acceptabla priset för köpare. Är det för högt köper ingen och företaget går i konkurs, enkelt.
Om nu enskilda ica butiker har en marginal om ca 3,5% så känns det väl inte som om någon protesterar mot det men när omsättningen blir hög så blir ju vinsten även hög i kronor och då gallskriker många på vänsterkanten.
Om nu Nooshi (hon som skriker högst) tror att det går att driva butik och sälja till nollmarginal kan ju titta på arbetarrörelsens tidigare affärsrörelser för att se vad som händer, KF(Coop), lotterier mm.
Nä så länge som det finns konkurrens och inte finns osund konkurrens från staten så funkar det riktigt bra.
Så länge köpare accepterar en offert så är det ”rätt pris” och att sedan klaga i efterhand så säger det mer om kunden än om utföraren.
Eller är det bara vanligt bedrägeri ?
Naturligtvis. Jag ber om ursäkt. Missade det! 😳 Här är min källa:P Peter787 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...re-25000-foer-att-tvaetta.548816/post-6215226
@Dilatos källa får du fråga @Dilato om. 😉
Precis! Marknaden loppar politiker, men de drabbar oss vanliga konsumenter, det är vi som får betala alla till sist. Att uppmana att köpa svarta tjänster, är det att uppmana till brott?S Stickisen skrev:
Poängen med ROT var att slå ut den svarta marknaden genom följande exempel:
ROT fungerar inte, låt oss ta ett exempel (låg räknat).
Vitt pris utan ROT: 400 kr svart 200 kr. Med ROT: Kund betalar 200 kr (och får 200 kr i avdrag).
Företaget får 400 kr (200 kr från kund + 200 kr via avdrag).
I teorin skulle alltså kundens kostnad bli 200 kr (samma som svart), och företaget skulle få mer än 200 kr efter skatt (vilket gör det värt att jobba vitt).
Vad hände i verkligheten? Företagen och hantverkare insåg snabbt att kunder är villiga att betala 200 kr ur egen ficka eftersom de får resten tillbaka via skatten. Därför höjdes priserna från 400 kr till 600 kr eller mer för att utnyttja systemet.
Exempel: ROT i praktiken idag. Företaget tar 600 kr/timme (istället för 400 kr). Kund betalar 300 kr (50% av 600 kr). Företaget får 600 kr totalt (300 kr från kund + 300 kr via avdrag).
Resultat: Kundens nettokostnad: 300 kr (dyrare än svart). Företagets intäkt: 600 kr (mycket mer än innan).
Varför blev det så här då?
Företag såg möjligheten att höja priser – kunder jämför fortfarande nettokostnaden (300 kr) med svart (200 kr) och tycker det är "okej". Inget prisreglerande tak – ROT-avdraget har inget maxpris per timme, bara ett totalt tak (25 000 kr/halvår).
Kunder får betalar mer än svart (300 kr vs 200 kr). Skattebetalare: Staten betalar halva notan (300 kr i detta fall), vilket ökar skatteutgifterna ytterligare. Företagen tjänar betydligt mer än tidigare (600 kr intäkt vs 400 kr).
B Björkskär skrev:Det finns inga övervinster i mina ögon. Javisst tjänar några mycket pengar men ofta till låga marginaler, typ Ica.
Priset är alltid det högsta acceptabla priset för köpare. Är det för högt köper ingen och företaget går i konkurs, enkelt.
Om nu enskilda ica butiker har en marginal om ca 3,5% så känns det väl inte som om någon protesterar mot det men när omsättningen blir hög så blir ju vinsten även hög i kronor och då gallskriker många på vänsterkanten.
Om nu Nooshi (hon som skriker högst) tror att det går att driva butik och sälja till nollmarginal kan ju titta på arbetarrörelsens tidigare affärsrörelser för att se vad som händer, KF(Coop), lotterier mm.
Nä så länge som det finns konkurrens och inte finns osund konkurrens från staten så funkar det riktigt bra.
Så länge köpare accepterar en offert så är det ”rätt pris” och att sedan klaga i efterhand så säger det mer om kunden än om utföraren.
Har aldrig använt mig av rotavdraget. Har bara använt mig av rutavdraget under många år då vi har haft hemstädning.
Där känns det som att rutavdraget har gett resultat på priset. Dvs det känns som rutavdraget har haft effekt på prisnivån och har gjort hemstädning betydligt billigare än utan.
Där känns det som att rutavdraget har gett resultat på priset. Dvs det känns som rutavdraget har haft effekt på prisnivån och har gjort hemstädning betydligt billigare än utan.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
V varpan1 skrev:Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld
Måååååånga timmar om man bara tjänar 200 i timmen....P Peter787 skrev:
Vad i din text leder till citat av mitt inlägg?😁Jerka63 skrev:
Precis! Marknaden loppar politiker, men de drabbar oss vanliga konsumenter, det är vi som får betala alla till sist. Att uppmana att köpa svarta tjänster, är det att uppmana till brott?
Poängen med ROT var att slå ut den svarta marknaden genom följande exempel:
ROT fungerar inte, låt oss ta ett exempel (låg räknat).
Vitt pris utan ROT: 400 kr svart 200 kr. Med ROT: Kund betalar 200 kr (och får 200 kr i avdrag).
Företaget får 400 kr (200 kr från kund + 200 kr via avdrag).
I teorin skulle alltså kundens kostnad bli 200 kr (samma som svart), och företaget skulle få mer än 200 kr efter skatt (vilket gör det värt att jobba vitt).
Vad hände i verkligheten? Företagen och hantverkare insåg snabbt att kunder är villiga att betala 200 kr ur egen ficka eftersom de får resten tillbaka via skatten. Därför höjdes priserna från 400 kr till 600 kr eller mer för att utnyttja systemet.
Exempel: ROT i praktiken idag. Företaget tar 600 kr/timme (istället för 400 kr). Kund betalar 300 kr (50% av 600 kr). Företaget får 600 kr totalt (300 kr från kund + 300 kr via avdrag).
Resultat: Kundens nettokostnad: 300 kr (dyrare än svart). Företagets intäkt: 600 kr (mycket mer än innan).
Varför blev det så här då?
Företag såg möjligheten att höja priser – kunder jämför fortfarande nettokostnaden (300 kr) med svart (200 kr) och tycker det är "okej". Inget prisreglerande tak – ROT-avdraget har inget maxpris per timme, bara ett totalt tak (25 000 kr/halvår).
Kunder får betalar mer än svart (300 kr vs 200 kr). Skattebetalare: Staten betalar halva notan (300 kr i detta fall), vilket ökar skatteutgifterna ytterligare. Företagen tjänar betydligt mer än tidigare (600 kr intäkt vs 400 kr).
/ Björkskär
Kan bara instämma…O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Hämtade in offerter förra året i mars på hantverksarbete. Offertpriserna låg i snitt på 140-150 000:-… tyckte det var lite väl mycket.
I juni hämtade jag in 3 offerter till, staten hade aviserat att Rot-avdraget skulle ökas f.o.m juli…
Snittet hade nu stigit till 170-220 00:-…för samma jobb!
Ja du vet, försvarade man sitt offertbelopp. Förändrat omvärldsläge (populärt uttryck hos många då priserna ökar), kraftigt ökade materialkostnader, lönekostnader, drivmedelskostnader, inflationen osv…
Tänkte…inväntar med mitt projekt till nästa år.
Nu i år, åter hämtat in 4 offerter, på samma arbete/projekt
Plötsligt har arbetstimmarna ökat med 35%, lika så med resekostnaderna…
Materialkostnaderna låg dock hyfsat som tidigare, dock höjning av timpriset på ca: 83kr
Frågade, är det åter omvärldsläget, resekostnaderna (drivmedelspriserna har sjunkit duktigt) Lika så med räntorna och inflationen…sjunkit. Eller gav årets avtalsrörelse så många procent? Eller allt ihop med utökade Rot-avdraget? Lägg av…
Har varit tuffa år inom många branscher, men som kund är det ändå du som står för den högre notan.
Lägg ner stöd som ROT/RUT…tycker jag dåra
Jo men här råder en fungerande konkurrens samt att det finns inget arv eller historia som typ kollektivavtal som för industrin. Vid varje nyetablering av en marknad (en ny företeelse - hemmet som en marknadsplats) så sätts priset alltid lägre än när fack och annat ska in och centralförhandla. Hur strejka liksom? Sedan är tjänsterna förhållandevis simpla med liten eller ingen konsekvens om tjänsterna utförs på dåligt sätt. Dessutom krävs ingen specialkompetens, dyra utbildningar. Vidare inga regleringar gällande arbetsmiljön, certifikat och dylikt.Skymag skrev:
Skulle å andra sidan ett städföretag verkligen satsa på dyra kemibildningar, dyra arbetskläder - handsydda av fairtrade och ekologisk bomull. Vidare HBTQ+ certifieringar, dyr utrustning (bara äkta trä, läder, skinn osv) och motiverad personal så går priset upp för samma typ av tjänster och kund väljer annan billigare leverantör.
Med sämre omvärldsläge (ekonomiskt) borde då inte hantverkstjänsterna följa med ner? Alla för det sämre, men hantverkare bättre?K lasseman59 skrev:Kan bara instämma…
Hämtade in offerter förra året i mars på hantverksarbete. Offertpriserna låg i snitt på 140-150 000:-… tyckte det var lite väl mycket.
I juni hämtade jag in 3 offerter till, staten hade aviserat att Rot-avdraget skulle ökas f.o.m juli…
Snittet hade nu stigit till 170-220 00:-…för samma jobb!
Ja du vet, försvarade man sitt offertbelopp. Förändrat omvärldsläge (populärt uttryck hos många då priserna ökar), kraftigt ökade materialkostnader, lönekostnader, drivmedelskostnader, inflationen osv…
Tänkte…inväntar med mitt projekt till nästa år.
Nu i år, åter hämtat in 4 offerter, på samma arbete/projekt
Plötsligt har arbetstimmarna ökat med 35%, lika så med resekostnaderna…
Materialkostnaderna låg dock hyfsat som tidigare, dock höjning av timpriset på ca: 83kr
Frågade, är det åter omvärldsläget, resekostnaderna (drivmedelspriserna har sjunkit duktigt) Lika så med räntorna och inflationen…sjunkit. Eller gav årets avtalsrörelse så många procent? Eller allt ihop med utökade Rot-avdraget? Lägg av…
Har varit tuffa år inom många branscher, men som kund är det ändå du som står för den högre notan.
Lägg ner stöd som ROT/RUT…tycker jag dåra
Vi konsumenter drabbas av ökad inflation, ökade bensinpriser osv, som slår på dyrare byggmaterial och får då sämre betalningsförmåga. På en fungerande marknad (slitet utryck som aldrig fungerat) borde detta drabba hantverkarna på så sätt att färre jobb kommer in. Då är det väl bara att sänka timpenningen för att få in fler jobb? Alla kan ju inte kompensera sig för höjda priser, för vem ska då ha råd att betala?
Vid sämre ekonomiskt läge är det i regel köparnas marknad, varför fungerar inte det på hantverkarearbetsmarknaden?
Då verkar du vara nöjd, bra. Men är ändå nyfiken, om alla får behålla allt de jobbat ihop, vem anser du ska betala för skolor, vägar, sjukhus med mera som vi ser som en självklarhet att det finns och fungerar? Vägavgifter, skolavgifter, och du betalar själv full kostnad inte bara för din sjukvård utan för att det faktiskt finns resurser då du behöver dem? Också nyfiken, du saknar inkomst. Varifrån får du mat och boende? Alla behöver få mat någonstans ifrån om hen inte ska stjäla den.Jerka63 skrev:
Förutom vad då? Anser du att det som du arbetat ihop, som är ditt, som du äger, har andra rätt att ta ifrån dig?
Ställ dig istället frågan: vad äger du? Svaret är att du äger endast det som du kan göra vad du vill med, annars äger du det inte, vilket kommer att resultera i att du knappt äger någonting, men allt har en ägare, eller hur? Om du inte äger någonting, vem äger? Vem äger rätten att göra vad som helst med vad de vill?
Sedan tar du upp rikedom, hur definierar du rikedom, att vara välbärgad?
Jag kan avslöja att jag saknar inkomst men är i vart fall rikare än 99.99 procent av alla svenskar, och hur kan de komma sig då? Jo, jag saknar nämligen skulder - har ingen lån.
Rikedom det är den där (eventuella) högen av pengar som blir kvar när du betalt av alla dina skulder, dödat alla krediter och saknar lån.
Vi har olika syn på hur ett samhälle bör se ut. Håller med om att det finns både fattiga och rika som utnyttjar samhället de lever i, det tror jag gäller alla samhällen. Finns inget sätt vi människor ska leva tillsammans utan att det utnyttjas. Att bara tänka på sig själv är att utnyttja att man föddes frisk och med förmågan att ta hand om sig.Jerka63 skrev:
Nej! Där har du fel. Har sedan 12 år tillbaka vänt ryggen till den kemtekniska sjuka vården ryggen. Kör profylaktisk hälsostil och betalar ev (alternativa) behandlingar alldeles själv. Är kärnfrisk. Varför ska jag betala för människor som inte tar ansvar och inte sköter sig? Ju mer de missköter sig, desto mer gratistjänster får de. Ett högst orättvist system. Låt de sjuka betala vad medicin och behandlingar egentligen kostar. På så vis tvingar vi fram billigare alternativ. Som det nu är så får de fattigaste de dyraste behandlingarna - de som sköter sig får betala. På så vis kan Big Pharma sätta vilka priser de vill, och gör det också!
Anlitar just nu snickare utan ROT tog in två offerter där uppdraget skulle utföras till ett fast pris. Den ena offerten var nästan dubbelt så dyr jämfört med den andra offerten för samma jobb. Detta visar att det ändå kan skilja markant i pris mellan två offerter för ett större uppdrag över 100tkr utan ROT.