66 950 läst ·
252 svar
67k läst
252 svar
Rotavdraget gör ju bara så allt blir dyrare! 25000 för att tvätta
Som de 70k man fick när man köpte en elbil, efter 6mån när bidraget kom in i en klump kunde man sälja bilen med vinst. Jag gjorde exakt detta, många bilar har exporterats ut ur landet efter bonusen delats ut.M munge skrev:
Aktörerna/säljarna är mycket medvetna kring dessa bonusar/ersättningar och lägger priserna därefter
🔸 ”Smart” att hänvisa till en sida som kräver att man är prenumerant för att kunna läsa. Tack för det…..🤔😏Står.i skrev:
Är alltid konfliktfyllt att jämföra löner. Men, när lådan ändå är öppnad..
Läkare är ett av de yrken som haft sämst löneutveckling senaste decennierna. [länk]
Tror folk kommer bli ganska missnöjda med samhällskontraktet (om de inte redan är det) när de inte får någon medicinsk hjälp - för att läkaren arbetar deltid för att ha tid att tvätta sitt hus. Skruvad värld.
Medlem
· västra götalalnd
· 59 inlägg
Jag tycker ROT är mycket bra ! Ni alla som inte gillar ROT eller RUT gör jobbet utan det. Så är det problemet löst. Ta in offerter och jämför. Och när ni beställer eventuellt jobb säger ni att ni vill ha ROT eller RUT avdrag. Hur svårt kan det bli.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Olika firmor arbetar på olika sätt. Jag höjer inte ett skit för att rotavdraget höjs. Däremot slipper man allt tjat om att man ska jobba svart. ungefär en tredjedel av alla jobb som inte är berättigat till rot får jag frågan om vi kan ta det svart i stället- När roten sänktes till 30 % ökade frågorna om svartjobb. Jag vet firmor som tar bra betalt för tex tvätt. Har de mycket att göra så tackar de aldrig nej men de tar betalt för att jobba kvällar och helger. Lite som hos vetrinären. Nån som räknat på deras timpriser ? Där pratar vi ibland 4000 kr i timmen eller mer. Fråga om det kan jobba per timme med att tvätta. Du fixar skylift och sen är det bara att se vad det kostar. Jag gör en del fastpris jobb. Några går snabbare än tänkt och hör och häpna, då blir timlönen lite bättre. Andra sitter skiten fast, eller det är saker som man inte räknat med som gör att medeltimpriset hamnat på 200 kr inkl moms. Sen har vi skatteverket. De vill att man ska redovisa faktiska arbetstimmar. Där får man som egenföretagare ett till dilemma. De jobben som går si så där med fastpris och med redovisad timpeng mot fastpriset hamnar på 200 kr aldrig nåt tjafs. Däremot när ett fastprisjobb går riktigt bra och man kanske fått 1200 kr i timmen så blir det massa frågor. Ett tips kör alltid löpande med seriösa firmor. Då betalar ni vad det kostar. Ni tar risken men ni betalar inget extra för att företagaren tar den risken åt er. Det finns fuskare, så är det! Läkare investerar tid och pengar i utbildning. Hantverkare i utrustning. Har man utrustning för 3-4 mille så är det väl rimligt att ta betalt för den också. Samma sak om man har mycket att göra och helst vill tacka nej. Kunden måste få det gjort. Ska jag jobba dubbelt då vill jag ha mera betalt. Eller har inte vanliga anställda ob och övertid nu för tiden ? Hitta rätt firma. Jag kan inte uttala mig om detta var dyrt. En lift kostar från 1500-3000 kr / dag. Kan de inte köra ut den själva tillkommer väl 1500-2000 kr för transporter.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?
Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Kemikalier. Vet inte hur långsamt personen tvättade men han ska klara av att göra det många timmar om dagen flera månader om året. Jag har privatpersoner som gör vissa moment snabbare under en timme. Men de orkar bara en timme. Det finns flera sidor på ett mynt. Alla myglar inte. En sak är dock säkert. Ingen firma gör fastpris för att inte tjäna på det. De säljer jobbet och de säljer tryggheten.
Medlem
· västra götalalnd
· 59 inlägg
Tack för ett bra svar !!! Kan inte säga mer...O Olle Johanson skrev:Olika firmor arbetar på olika sätt. Jag höjer inte ett skit för att rotavdraget höjs. Däremot slipper man allt tjat om att man ska jobba svart. ungefär en tredjedel av alla jobb som inte är berättigat till rot får jag frågan om vi kan ta det svart i stället- När roten sänktes till 30 % ökade frågorna om svartjobb. Jag vet firmor som tar bra betalt för tex tvätt. Har de mycket att göra så tackar de aldrig nej men de tar betalt för att jobba kvällar och helger. Lite som hos vetrinären. Nån som räknat på deras timpriser ? Där pratar vi ibland 4000 kr i timmen eller mer. Fråga om det kan jobba per timme med att tvätta. Du fixar skylift och sen är det bara att se vad det kostar. Jag gör en del fastpris jobb. Några går snabbare än tänkt och hör och häpna, då blir timlönen lite bättre. Andra sitter skiten fast, eller det är saker som man inte räknat med som gör att medeltimpriset hamnat på 200 kr inkl moms. Sen har vi skatteverket. De vill att man ska redovisa faktiska arbetstimmar. Där får man som egenföretagare ett till dilemma. De jobben som går si så där med fastpris och med redovisad timpeng mot fastpriset hamnar på 200 kr aldrig nåt tjafs. Däremot när ett fastprisjobb går riktigt bra och man kanske fått 1200 kr i timmen så blir det massa frågor. Ett tips kör alltid löpande med seriösa firmor. Då betalar ni vad det kostar. Ni tar risken men ni betalar inget extra för att företagaren tar den risken åt er. Det finns fuskare, så är det! Läkare investerar tid och pengar i utbildning. Hantverkare i utrustning. Har man utrustning för 3-4 mille så är det väl rimligt att ta betalt för den också. Samma sak om man har mycket att göra och helst vill tacka nej. Kunden måste få det gjort. Ska jag jobba dubbelt då vill jag ha mera betalt. Eller har inte vanliga anställda ob och övertid nu för tiden ? Hitta rätt firma. Jag kan inte uttala mig om detta var dyrt. En lift kostar från 1500-3000 kr / dag. Kan de inte köra ut den själva tillkommer väl 1500-2000 kr för transporter.
Kemikalier. Vet inte hur långsamt personen tvättade men han ska klara av att göra det många timmar om dagen flera månader om året. Jag har privatpersoner som gör vissa moment snabbare under en timme. Men de orkar bara en timme. Det finns flera sidor på ett mynt. Alla myglar inte. En sak är dock säkert. Ingen firma gör fastpris för att inte tjäna på det. De säljer jobbet och de säljer tryggheten.
Nu gällde det hans upplevelse av priset!! Ock jag själv har märkt samma sak med grannens anlitande av företag med rot. Grannen förbannad.........Jag har alltid anlitat företag UTAN ROT och vid samma jobb betydligt billigare.......C Carl Johansson skrev:
Redigerat:
Medlem
· västra götalalnd
· 59 inlägg
ROT höjer självklart priserna Rejält och har så alltid gjort + samma bransch som det alltid skall sponsas med skattemedel. Så först betalar du sen betalar du igen via skatt + granbarna mmO olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Ta Alltid in pris offert skriftligen och godkänn aldrig hittepå mer kostnader.
Nationella avtalet har inte varit bra för läkare som vill stafetta, om inte annat märks det i hur många bemanningsföretag som går i konkurs.V varpan1 skrev:Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!
Många har åsikter om läkares löner, men om man ser till löneutveckling har vi haft en riktigt usel sådan. Och AT/UL-löner är rena skämtet.
Det finns ju en anledning till att många lämnar yrket, men att istället tvätta tak är mer ovanligt
Det ska väl målas också om det är skrapat,efter eller före rot & moms ska betalas av företaget, det är ju inte så att företaget får behålla det du får betala,O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Poängen med ROT är att det ska bli dyrare, det är ju ett stöd från staten till branschen för att lösa problemet med att kunderna inte vill/kan betala så mycket som branschen vill.
I andra branscher hade man kanske låtit marknaden lösa det själv.
Byggbranschen är dock rätt stor så då riskerar man att siffrorna för arbetslösheten blir för dåliga. Skulle arbetslösa byggare dessutom då byta bransch så kanske det blir brist tills nästa gång marknaden har pengar.
Därför kliver staten in och hjälper branschen att höja sina priserna så att branschen kan få jobb igen till högre priser.
Precis som när fastighetsägare vill tjäna mer pengar och staten ställer upp och höjer bostadsbidraget då hyrorna kan gå upp mer än vad folk har råd med.
Eller hela RUT-branchen som i princip inte skulle finnas i skattebetalande form annars.
I andra branscher hade man kanske låtit marknaden lösa det själv.
Byggbranschen är dock rätt stor så då riskerar man att siffrorna för arbetslösheten blir för dåliga. Skulle arbetslösa byggare dessutom då byta bransch så kanske det blir brist tills nästa gång marknaden har pengar.
Därför kliver staten in och hjälper branschen att höja sina priserna så att branschen kan få jobb igen till högre priser.
Precis som när fastighetsägare vill tjäna mer pengar och staten ställer upp och höjer bostadsbidraget då hyrorna kan gå upp mer än vad folk har råd med.
Eller hela RUT-branchen som i princip inte skulle finnas i skattebetalande form annars.
Ända gången jag har fått det billigare var just när ROT-avdraget infördes. Detta åts snabbt upp åren efter.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Från början betalade du dessutom fullt och fick ansöka själv om att få tillbaka pengarna. Detta gjorde att man höll nere priserna då folk såg vad det kostade och fick ligga ute med mycket pengar. Det pressade ner priserna.
Om man tycker sig själv vara i farozonen att bli anmäld eller förlora licensen så ska du byta jobb direkt, då är du inte lämplig ”läkare”V varpan1 skrev:Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!
ROT är jättebra för de som vill bygga om huset i Spanien och andra länder.O olsen505 skrev:En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.
Men gynnar det Sverige....?