M munge skrev:
Håller med! Rot-avdrag är en komplett idiotidé.
Bara att göra jobbet utan ROT då. Frågan är om ni tycker det var bättre förr så alla , i alla fall många betalade svarta pengar. Är det bättre. Nu deklareras pengarna och skatt kommer in till staten...

Sedan att det är dyrt att anlita hantverkare m.m. Ja visst... Men det kostar också att driva ett företag, som i sin tur ska betala skatter och avgifter, har själv företag med anställda så vet vad det kostar med allt, och sedan bilar , verktyg, anställda som kanske inte alla jobbar som man vill, sjukfrånvaro. Ja det finns hur många förklaringar som helst till varför allt kostar pengar. Måste också säga att jag klagar absolut inte ! Jag är mycket nöjd med att ha eget företag. Så vill bara säga hur jag ser på det.

Jämför med til exempel en bil, den kostar inte många kronor att tillverka men i när du köper den så är den mycket dyrare. Ingen som klagar på det... Eller allt annat man köper.

Som sagt bara en ödmjuk tanke.
❤️

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Utvärderingen av sänkt arbetsgivaravgift för unga visade ju att inget blev billigare och de få jobb som "skapades" kostade 10 miljoner per jobb.
Det var bara pengar rakt i fickan på McDonalds typ.
Och det är klart detta blir precis samma sak. Priset efter ROT kommer vara exakt samma med 30 eller 50% ROT. . 🤔
Bara att göra jobbet utan ROT då. Frågan är om ni tycker det var bättre förr så alla , i alla fall många betalade svarta pengar. Är det bättre. Nu deklareras pengarna och skatt kommer in till staten...

Sedan att det är dyrt att anlita hantverkare m.m. Ja visst... Men det kostar också att driva ett företag, som i sin tur ska betala skatter och avgifter, har själv företag med anställda så vet vad det kostar med allt, och sedan bilar , verktyg, anställda som kanske inte alla jobbar som man vill, sjukfrånvaro. Ja det finns hur många förklaringar som helst till varför allt kostar pengar. Måste också säga att jag klagar absolut inte ! Jag är mycket nöjd med att ha eget företag. Så vill bara säga hur jag ser på det.

Jämför med til exempel en bil, den kostar inte många kronor att tillverka men i när du köper den så är den mycket dyrare. Ingen som klagar på det... Eller allt annat man köper.

Ö Örjan Johansson skrev:
Jämför med til exempel en bil, den kostar inte många kronor att tillverka
Har du verkligen koll på vad normala marginaler på en bil är?

Ö Örjan Johansson skrev:
Ingen som klagar på det
Jasså???

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du verkligen koll på vad normala marginaler på en bi
Alfredo Alfredo skrev:
Har du verkligen koll på vad normala marginaler på en bil är?

Jasså???
Titta på Tesla till exempel vilka marginaler dom har. Biltillverkare tjänar miljarder.
Man kan även titta på banker hur många miljarder som tjänar...

Ö Örjan Johansson skrev:

På vilket sätt rättfärdigar det att höja priset när ROT avdraget höjs?

• Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
D doggekopplar skrev:
På vilket sätt rättfärdigar det att höja priset när ROT avdraget höjs?
Vem höjer sina priser ? Ta in offerter och jämför ? Gör jobbet utan ROT. Finns ju möjligheter att jämföra med andra. Sedan om det är en så guldkantad tillvaro att bli hantverkare, egern företagare, det är ju fritt för alla att göra dessa jobb. Om man nu tror att det är billigt att driva en firma med alla avgifter, skatter, försäkringar , verktyg personalkostnader.... Hur mycket som helst att betala med stort ansvar. Sedan ska man kunna driva med lite vinst så att man kan få lön själv. Jag jobbar 7 dagar i veckan. Det ska skötas alltfrån kunder, offerter som ska göras gratis , åka ut och titta på jobb sedan räkna på dom. För att sedan få nej tack vi har valt en annan firma. Allt kostar, tyvärr så blir allt dyrare för varje dag.

• Gilla
Robomow
  • Laddar…
O olsen505 skrev:
En " billig" firma skulle ha 25000 för att tvätta överdelen på huset och skrapa vindskivor på 2 sidor. 1 1/2 plan med vind..7 meter högt upp till nock cirka.

Framkörningsavgiften på liften var reducerad då dom hade ett hus till i byn att tvätta. Sist tvättade en autistisk med slöa kroppsrörelser 2 hela sidor på 8 timmar . Så jag tippar 2 dagars jobb för detta...?

Isåfall kan man ju sadla om och börja tvätta hus och ta MINST 1000 kr i timmen. Synd man är så jävla höjdrädd! Jag tar 600 kr som utbildad terapeut . .
Ja, jag tycker du kan sadla om istället för att gnälla.

• Gilla
Örjan Johansson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.