A ajn82 skrev:
Fast om läkare säger upp sig för att tvätta hus måste ju tillgången öka, är efterfrågan då konstant borde priset då sjunka...

Klart, det naturliga frånfallet ökar när de inte längre finns läkare på akuten och folk dör av sina fallskador istället.. kanske blir någon form av jämnvikt 🤔
Ja och om man stöttar en bransch med skattepengar så att företagen går med mer vinst, då borde fler vilja driva företag för att ta del av stödet och således öka tillgången.

Jag läste för en tid sedan om att produktiviteten i byggsektorn har gått ner de senaste 20 åren. Förädlingsvärdet per arbetad timme har alltså minskat. De skyllde främst på att det är krångligt att bygga nytt, och nybyggen är ju något annat än ROT-arbeten. Men man kan tänka sig att hela branschen är så sammankopplad att det ena drar ned det andra och eventuella samhällsvinster med ROT maskeras.

Nu försöker jag då inte hävda att det är en bra idé, jag är ideologiskt emot att ge bidrag till välbärgade och av princip allt som moderater hittar på ;)

• Gilla
Ulf Peter och 12 till
  • Laddar…
A
ACME skrev:
Bättre än de flesta hantverkare då

Nej, bättre att slita ut kroppen i ur och skur på höga höjder. Jag, och fler kollegor med mig, har avslutat flertalet arbetsdagar på akuten pga skär-, fall- och krosskador. Hur många gånger har dina otroligt slitiga dagar slutat på en sjukhusbrits?
Läkare dras med andra bekymmer istället. Hur det är nu för tiden vet jag inte dock.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/suicidrisken-for-lakare-har-minskat/

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Står.i
Är alltid konfliktfyllt att jämföra löner. Men, när lådan ändå är öppnad..

Läkare är ett av de yrken som haft sämst löneutveckling senaste decennierna. https://www.svd.se/a/nyK29L/lista-yrkena-med-storst-loneokning-under-de-senaste-tio-aren

Tror folk kommer bli ganska missnöjda med samhällskontraktet (om de inte redan är det) när de inte får någon medicinsk hjälp - för att läkaren arbetar deltid för att ha tid att tvätta sitt hus. Skruvad värld.

• Gilla
Fson95 och 14 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Står.i Står.i skrev:
Är alltid konfliktfyllt att jämföra löner. Men, när lådan ändå är öppnad..

Läkare är ett av de yrken som haft sämst löneutveckling senaste decennierna. [länk]

Tror folk kommer bli ganska missnöjda med samhällskontraktet (om de inte redan är det) när de inte får någon medicinsk hjälp - för att läkaren arbetar deltid för att ha tid att tvätta sitt hus. Skruvad värld.
Jag tror läkaren kommer bli rätt missnöjd när denne inser att det inte var så lysande affär att bli hustvättare. För marknaden är begränsad, maskinerna och utrustningen dyr och säsongen kort! Att ett högt timpris 4-5 timmar var tredje dag är sämre än ett normalt timpris 8 timmar per dag 100% av tiden.

• Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag tror läkaren kommer bli rätt missnöjd när denne inser att det inte var så lysande affär att bli hustvättare. För marknaden är begränsad, maskinerna och utrustningen dyr och säsongen kort! Att ett högt timpris 4-5 timmar var tredje dag är sämre än ett normalt timpris 8 timmar per dag 100% av tiden.
Är det? Jobba 4 h var tredje dag och chilla två dar verkar ju sjukt mycket bättre än 8h/dag....

• Gilla
  • Haha
olsen505 och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det? Jobba 4 h var tredje dag och chilla två dar verkar ju sjukt mycket bättre än 8h/dag....
Tillkommer gör väl även icke betald tid så som, skriva offerter, göra inköp, fakturera osv. I svårare tider blir det nog rätt mycket offertskrivande. Frågan är hur stor andel av all jobb-tid? Men visst har även jag tänkt tanken ibland, att man kanske borde sadla om till någon form av hantverkare.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
S
Det kan inte vara så höga omkostnader när man är hyrläkare? Men 200kr/h låter ju helt sjukt underbetalt.

• Gilla
tubaman och 1 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!
Du ska nog ta lite råd från din revisor om du bara kan plocka ut 200 kr/h skattat och klart när du har egen firma.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska nog ta lite råd från din revisor om du bara kan plocka ut 200 kr/h skattat och klart när du har egen firma.
Det är väl för dyrt att ta ut mer än så i lön i Sverige. Sannolikt är det pga skattesystemet som läkare målar sina hus eller tvättar sina fönster trots att det skulle göra större nytta för samhället om de ägnade sig mer åt sitt yrke.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl för dyrt att ta ut mer än så i lön i Sverige. Sannolikt är det pga skattesystemet som läkare målar sina hus eller tvättar sina fönster trots att det skulle göra större nytta för samhället om de ägnade sig mer åt sitt yrke.
Kan inte läkare ha ett billigt 25kkr AB och fakturera alla tjänster därifrån?

Bruttokostnad mot kunden, så man betalar alla löneskatter själv och har fullt arbetsgivaransvar mot sig själv..men kan ta ut minst 204 kkr i utdelning till 20% skatt ovanpå eventuell lön?

• Gilla
OLWettergren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kan inte läkare ha ett billigt 25kkr AB och fakturera alla tjänster därifrån?

Bruttokostnad mot kunden, så man betalar alla löneskatter själv och har fullt arbetsgivaransvar mot sig själv..men kan ta ut minst 204 kkr i utdelning till 20% skatt ovanpå eventuell lön?
Borde funka bra, fråga @AndersMalmgren som sannolikt vet var de lämpliga inkomst gränserna går nu

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Borde funka bra, fråga @AndersMalmgren som sannolikt vet var de lämpliga inkomst gränserna går nu
I ett enmansföretag är det aldrig lönsamt att ta ut mer lön än gränsen till statlig löneskatt, eftersom allt över det inte ger pensionsbidrag.

Idealet är att ha massor av anställda och en lönsam verksamhet, då kan man lyfta lågbeskattade miljoner i utdelning varje år, typ Ica Maxi Haninge som delade ut 100 miljoner

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja rot är inte till för privatpersoner utan för att stimulera hantverksmarknaden. Ungefär lika idiotiskt som ränteavdraget.
Håller verkligen med dig! ROT o RUT betalas via skattsedlarna, precs som ränteavdraget. Skillnaden är vem som stoppar pengarna i fickan. I det senare fallet är det indirekt bankerna som får låna ut mer pengar än vad de hade kunnat göra utan ränteavdragen. Bostadspriserna blir högre pga räntesubventinoerna, än vad de hade varit utan dem och vilka betalar subventionerna? Jo, alla skattebetalare, även de som inte lånat till bostad, rut eller rot!

• Gilla
  • Älska
olsen505 och 9 till
  • Laddar…
P
S Staffan-N skrev:
Ja och om man stöttar en bransch med skattepengar så att företagen går med mer vinst, då borde fler vilja driva företag för att ta del av stödet och således öka tillgången.

Jag läste för en tid sedan om att produktiviteten i byggsektorn har gått ner de senaste 20 åren. Förädlingsvärdet per arbetad timme har alltså minskat. De skyllde främst på att det är krångligt att bygga nytt, och nybyggen är ju något annat än ROT-arbeten. Men man kan tänka sig att hela branschen är så sammankopplad att det ena drar ned det andra och eventuella samhällsvinster med ROT maskeras.

Nu försöker jag då inte hävda att det är en bra idé, jag är ideologiskt emot att ge bidrag till välbärgade och av princip allt som moderater hittar på ;)
Fast att göra medborgarna (väljarna) beroende av bidrag är ju Socialdemokraternas paradgren, kallas även "att köpa röster".

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Jag är legitimerad läkare och i mitt eget företag kan jag fakturera mellan 500 - 1050kr/h, beroende på om jag arbetar i centrala storstäder, eller på fullständig obyggd i lapplands avkrokar. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle ägna mig åt att tvätta husfasader i maklig takt istället för att slita röven av mig under för hög tidspress på en närakut i stockholm med risk för att bli anmäld och förlora legitimationen, för skattat och klart in på kontot 200kr/h. Det är en skev värld!
Kanske kombinera hustvätt med hälsoundersökning
? Det har varit lite så ett tag nu med tokiga priser. Jag vet också att i Stockholm försöker många företag pressa upp priserna för de tänker de har råd. Bor man i en villa för 10 -15 miljoner och uppåt så chansar de med offerten.

• Gilla
olsen505 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.