Jag är amatör så räkna med att varken fackord eller förklaring är tipptopp.
Men jag har satt upp 4 stolpar med bärlinor/hammarband emellan (grå) och sen har jag tänkt sätta takbalkar (röd) emellan med balkskor.
Men eftersom bärlinornas överdel inte är i linje med takbalkarna så kommer det bli ett gap under taket (svart) och takbalkarna. (dvs det vita mellanrummet mellan det svarta och röda)
Behöver jag snedkapa bärlinorna och stolparna (låter jättesvårt) eller hur gör jag?
Men jag har satt upp 4 stolpar med bärlinor/hammarband emellan (grå) och sen har jag tänkt sätta takbalkar (röd) emellan med balkskor.
Men eftersom bärlinornas överdel inte är i linje med takbalkarna så kommer det bli ett gap under taket (svart) och takbalkarna. (dvs det vita mellanrummet mellan det svarta och röda)
Behöver jag snedkapa bärlinorna och stolparna (låter jättesvårt) eller hur gör jag?
Ingen altartavla? Det får stå för dig!
Men ja det kanske är så det får bli då ...
Men ja det kanske är så det får bli då ...
Hejsan! Jag gissar att det blir ett plåttak .Du delar lite för lite information för ett tydligt svar.T Tjopptjopp skrev:Jag är amatör så räkna med att varken fackord eller förklaring är tipptopp.
Jag gissar nu typ "cyckel skydd " 2,5 x 3 meter med plåttak.
Nu skriver du att du har satt upp stolparna. Men om jag skulle gjort detta så är detta en enkel beskrivning.Jag hoppas det hjälper dig något .
Om jag gissar & detta stämmer så är det plåttak längst upp ,skruvregel kondensskydd ,sedan bärlina. stolpar.
Stolparna behöver vara lite av kraftiga slaget. Typ 45x95 x2 =slå ihop två/dubbelstolpe. .Du ställer upp den första med rätt höjd sedan lägger du bärlinan mot den (montera en skruv på var och en hörnstolpe .Färdig höjd minus bärlinans höjd ,det under lättar när du skall upp med bärlinan )och skruvar fast den med typ 6x80 skruvar.Du avslutar varje stolpe med en till 45x95 under bärlinan då slipper du byggbeslaget och får en dubbel stolpe där den ena stolpen står under och bär upp bärlinan .Den sista regeln gepard du så den har samma vinkel överst mot bärlinan .Den skall bära upp bärlinan på ett förträffligt sätt du skruvar ihop stolpe 1&2 med ett antal skruvar ca 6x80mm
Klicka här för att svara