På samma tema. Tog in offerter på att måla om två gavlar och vindskivor à 14kvm, lite skrap, lasyr och rätt högt hus 8.5m. Denna var från en målare som en granne kört med, I Stockholm:

Ställning 40000;-
Material 10000:-
Arbete 48000:-
Rotavdrag 24000:-
Att betala 74000:-

Har jäävligt svårt att se att han skulle lämna offert på för måla två gavlar på 100k om ROT inte fanns. 1/3 av priset är typ rimligt i min mening. Tycker det är så här med nästan varje grej man behöver hjälp med oavsett område.

• Wow
  • Gilla
Antz44 och 5 till
  • Laddar…
F
D doggekopplar skrev:
På samma tema. Tog in offerter på att måla om två gavlar och vindskivor à 14kvm, lite skrap, lasyr och rätt högt hus 8.5m. Denna var från en målare som en granne kört med, I Stockholm:

Ställning 40000;-
Material 10000:-
Arbete 48000:-
Rotavdrag 24000:-
Att betala 74000:-

Har jäävligt svårt att se att han skulle lämna offert på för måla två gavlar på 100k om ROT inte fanns. 1/3 av priset är typ rimligt i min mening. Tycker det är så här med nästan varje grej man behöver hjälp med oavsett område.
Är lite som evidensia veterinär. Har man försäkring är priset helt annorlunda.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Sjuk ställningskostnad. Det blev billigare att ta in en skylift sist vi räknade på det här.

För jämförelse, vi hamnade på 96 000 för målning två strykningar 1.5plans villa i Stockholm.

Redigerat:
  • Gilla
doggekopplar och 1 till
  • Laddar…
D doggekopplar skrev:
Ställning 40000;-
Det är för att köpa ställningen, eller?

• Gilla
Hybro och 6 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har man försäkring är priset helt annorlunda.
Kan du utveckla? Att kostnaden minskar med försäkring är väl naturligt men menar du att Evidensias pris är annorlunda om man har försäkring? Hur vet de om man har försäkring eller ej?

F
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du utveckla? Att kostnaden minskar med försäkring är väl naturligt men menar du att Evidensias pris är annorlunda om man har försäkring? Hur vet de om man har försäkring eller ej?
Om man går dit och söker vård så frågar de om man har försäkring. Säger man ja är timtaxan högre och man gör allt, även om det är onödigt. Har man inte försäkring så är timpengen lägre och man gör bare minimum som de dömmer behövs. Dvs de passar på när någon annan betalar..

• Gilla
  • Wow
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har man inte försäkring så är timpengen lägre och man gör bare minimum som de dömmer behövs.
Kan man inte svar nej, få den "rätta" tjänsten till "rätt" timpeng och sedan kräva ersättning från försäkringsbolaget? Jag har lite svårt att förstå att det angår Evidensia om jag har försäkring eller ej.

Och accepterar verkligen försäkringsbolagen olika timkostnad på detta sätt?

för var det vanligt att yngre målare gjorde såna här jobb svart på helgen

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man inte svar nej, få den "rätta" tjänsten till "rätt" timpeng och sedan kräva ersättning från försäkringsbolaget? Jag har lite svårt att förstå att det angår Evidensia om jag har försäkring eller ej.

Och accepterar verkligen försäkringsbolagen olika timkostnad på detta sätt?
Hästar tex får ej lastas av eller komma in före det att man uppvisat försäkring och att de kontaktats av sjukhuset. Tex I Skara sist vi var där.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Om man går dit och söker vård så frågar de om man har försäkring. Säger man ja är timtaxan högre och man gör allt, även om det är onödigt. Har man inte försäkring så är timpengen lägre och man gör bare minimum som de dömmer behövs. Dvs de passar på när någon annan betalar..
Låter ju som något man borde tipsa försäkringsbolaget om, de kan väl skicka dit några anonyma utredare och efterfråga prisuppgifter med/utan försäkring och jämföra...
Försäkringsbolag gillar inte heller att bli lurade.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hästar tex får ej lastas av eller komma in före det att man uppvisat försäkring
Nu var jag mer inne på typ hund och katt, alltså lite mer "allmänna" husdjur.

• Gilla
john68
  • Laddar…
M maria01 skrev:
för var det vanligt att yngre målare gjorde såna här jobb svart på helgen
OT: Nu har just de målarna blivit äldre, men skattemoralen är nog densamma fortfarande.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är för att köpa ställningen, eller?
Ja man kan ju tro det, han köper kanske in en ställning till varje jobb och så får jag behålla den, som den överblivna lasyren som inte gick åt? 😉

Tycker bara det är sån utbredd girighet i den här branchen. Det är liksom vedertaget att man ska försöka uttnyttja folks okunskap. 4x material kostnaden, 3x arbetskostnaden och ställningskostnaden är bara totalt avsaknad av verklighetsförankring.

Är ju inte heller som att ROT avdraget är gratis, vi alla betalar för det.

• Gilla
olsen505
  • Laddar…
J jhall skrev:
Sjuk ställningskostnad. Det blev billigare att ta in en skylift sist vi räknade på det här.

För jämförelse, vi hamnade på 96 000 för målning två strykningar 1.5plans villa i Stockholm.
mm kommer nog bara köpa en ställning och göra det själv istället. Är bara gavlar, resten är tegel som tur är. 96 000 är mycket pengar speciellt om det är halva priset på arbetskostnaden.

• Gilla
olsen505 och 1 till
  • Laddar…
D doggekopplar skrev:
mm kommer nog bara köpa en ställning och göra det själv istället. Är bara gavlar, resten är tegel som tur är. 96 000 är mycket pengar speciellt om det är halva priset på arbetskostnaden.
Det var en BRF så inget ROT.

• Gilla
doggekopplar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.