D doggekopplar skrev:
Ja man kan ju tro det, han köper kanske in en ställning till varje jobb och så får jag behålla den, som den överblivna lasyren som inte gick åt? 😉

Tycker bara det är sån utbredd girighet i den här branchen. Det är liksom vedertaget att man ska försöka uttnyttja folks okunskap. 4x material kostnaden, 3x arbetskostnaden och ställningskostnaden är bara totalt avsaknad av verklighetsförankring.

Är ju inte heller som att ROT avdraget är gratis, vi alla betalar för det.
Jag hade tidigare ett hyreshus, bytte tak själv på det och hyrde ställning för jobbet. För de pengarna jag betalade för hyran kunde jag köpt så mycket ställning som jag behövde. Vis av erfarenheten köpte jag ställning gången efter när jag behövde en, den har jag haft nytta av många gånger och säljer aldrig. Har man hus måste man lära sig att klara allt mellan himmel och jord själv, för mig är det absurda kostnader att anlita hantverkare.

• Gilla
doggekopplar
  • Laddar…
Gör tankeexperimentet att ROT tas bort, skulle då priserna sänkas med motsvarande? Knappast? ROT höjer priserna, det känns inte lika mycket när man ser priset.

A
N Nilsson i Boda skrev:
Gör tankeexperimentet att ROT tas bort, skulle då priserna sänkas med motsvarande? Knappast?
Nej det är riktigt, det skulle vara samma timdebitering.

Det som sänkt priserna verkar vara RUT tillskillnad mot ROT som verkar ha höjt priserna generellt.

ACME skrev:
Nej det är riktigt, det skulle vara samma timdebitering.
Borde inte utbud och efterfrågan påverka priset ? Efterfrågan skulle minska utan ROT och utbudet är ju detsamma tills företag försvinner. Jag tror priserna skulle sjunka, tror du de tjänar så lite idag att de hellre blir arbetslösa än sänker priset ?

ACME skrev:
Så skattesubventioner är ok om man har suttit i skolbänken många år, men inte om man sliter arslet av sig om dagarna?
90% av de högkvalificerade skulle gå av på mitten och kräkas rakt ut i luften om de blev tvungna att gå i våra skor en månad.
Det var inte vad jag sa, utan problemet är när skattesubventionerna används för att rörmokaren höjer sin lön till advokatens. Jag vene om läkaren på akutmottagningen eller gastromotagningen har mycket till övers för ditt påstående heller. Sen har väl aldrig äcklighet stått högt i kurs för för ersättning som arbetstagare heller. Kanske det som behövs, RUMP avdraget.

Skymag Skymag skrev:
Det som sänkt priserna verkar vara RUT tillskillnad mot ROT som verkar ha höjt priserna generellt.
Färre giriga män med dålig utbildning och mindervärdeskomplex i den branschen kanske?

A
D doggekopplar skrev:
Det var inte vad jag sa,
Tråden handlar väl om ROT-avdraget va?
Antingen så tycker du att det vore ok att du får betala läkarlönen + omkostnader, skatter och moms, eller så tycker du precis som jag skrev.
D doggekopplar skrev:
utan problemet är när skattesubventionerna används för att rörmokaren höjer sin lön till advokatens.
Vem avgör vad som är mest värt? I min värld är man inte värd högre lön för att man har en ”fin titel”. Jag värderar hederligt hårt arbete högre.
D doggekopplar skrev:
Jag vene om läkaren på akutmottagningen eller gastromotagningen har mycket till övers för ditt påstående heller. Sen har väl aldrig äcklighet stått högt i kurs för för ersättning som arbetstagare heller.
Man kan kan kräkas rakt ut i luften av utmattning också, vilket snarare var vad jag syftade på, men visst, jag har stått med en skyffel på Turkiska ambassaden och skottat ut bjälklagsfyllning blandad med mänsklig avföring och slipat bort fettet från en död kvinna från golvet vi skulle spackla. Vad är det värt i lön?
D doggekopplar skrev:
Kanske det som behövs, RUMP avdraget.
🤡

A
D doggekopplar skrev:
Färre giriga män med dålig utbildning och mindervärdeskomplex i den branschen kanske?
Igen, jävla pajas!🤡

• Haha
doggekopplar
  • Laddar…
A
O Ole E skrev:
Borde inte utbud och efterfrågan påverka priset ? Efterfrågan skulle minska utan ROT och utbudet är ju detsamma tills företag försvinner. Jag tror priserna skulle sjunka, tror du de tjänar så lite idag att de hellre blir arbetslösa än sänker priset ?
Mitt pris är detsamma oavsett om ett företag, en privatperson eller ett skatteavdrag betalar notan. Priset baseras på vad jag behöver dra in för att täcka mina kostnader, få den lön jag behöver, pensionsavsättningar osv.
Om alla, mot förmodan, skulle välja att sluta anlita hantverkare till det pris vi har idag så skulle jag byta inriktning. Det finns ingen anledning för mig att krypa på min prislapp för att en del kunder tycker att det är för dyrt. Då får de göra jobbet själva.
Många gånger, som t.ex. vid en tillbyggnad i Stockholm, så kan också vårt arbete generera det dubbla i värdeökning på huset.

ACME skrev:
Mitt pris är detsamma oavsett om ett företag, en privatperson eller ett skatteavdrag betalar notan. Priset baseras på vad jag behöver dra in för att täcka mina kostnader, få den lön jag behöver, pensionsavsättningar osv.
Om alla, mot förmodan, skulle välja att sluta anlita hantverkare till det pris vi har idag så skulle jag byta inriktning. Det finns ingen anledning för mig att krypa på min prislapp för att en del kunder tycker att det är för dyrt. Då får de göra jobbet själva.
Många gånger, som t.ex. vid en tillbyggnad i Stockholm, så kan också vårt arbete generera det dubbla i värdeökning på huset.
Man brukar ju alltid påstå att i en marknadsekonomi styr utbud och efterfrågan priset. Jag förstår att om du har möjlighet att styra om inriktningen så håller du kvar priset. Men skulle utbudet bli för stort kanske dina konkurrenter dumpar priset och då kan det bli svårt.

A
O Ole E skrev:
Man brukar ju alltid påstå att i en marknadsekonomi styr utbud och efterfrågan priset. Jag förstår att om du har möjlighet att styra om inriktningen så håller du kvar priset. Men skulle utbudet bli för stort kanske dina konkurrenter dumpar priset och då kan det bli svårt.
Jo, den risken finns ju alltid. Nu har vi haft ROT-avdraget i 17 år så det är svårt att veta exakt hur mycket det skulle påverka. De konkurrenter som troligast skulle dumpa priset är samma som gör det idag, fast på en annan nivå. Då finns alltid risken att det slutar med att de är de enda som finns kvar att anlita..

Alla hus kräver underhåll och underhålls de inte i tid så krävs renoveringar. Oavsett vilket så blir gemene man tvungen att anlita hantverkare, och vill man ha ett bra hantverk utfört så måste man anlita bra hantverkare och då får man betala bra pengar.

Om ROT-avdraget skulle försvinna så tror jag faktiskt inte att det skulle påverka min orderingång så mycket. Mina kunder är ofta företag, föreningar och privatpersoner som inte är så ekonomiskt känsliga. Däremot vore det synd för majoriteten av de som äger sitt boende om avdraget försvann. Det är ju trots allt köparna som tjänar mest på det.

ACME skrev:
Tråden handlar väl om ROT-avdraget va?
Antingen så tycker du att det vore ok att du får betala läkarlönen + omkostnader, skatter och moms, eller så tycker du precis som jag skrev.

Vem avgör vad som är mest värt? I min värld är man inte värd högre lön för att man har en ”fin titel”. Jag värderar hederligt hårt arbete högre.

Man kan kan kräkas rakt ut i luften av utmattning också, vilket snarare var vad jag syftade på, men visst, jag har stått med en skyffel på Turkiska ambassaden och skottat ut bjälklagsfyllning blandad med mänsklig avföring och slipat bort fettet från en död kvinna från golvet vi skulle spackla. Vad är det värt i lön?

🤡
Förstår inte vad du menar, jag tycker det är ok att betala mer för högkvalificerade yrken? Ja! Självklart! Det måste finnas incitament att studera, det är vi som sedan bygger företagen som anlitar dig både privat och som företag.
Det här kommer inte leda nånstans, men varför inte bara vara lite mer ärlig på fakturan. Säga att man tar 1500kr i timmen, istället för att dubbla timmarna, kvadruppla materialpriset och lägga till chablonavgiifter som man inte vet vad de innehåller. Om du nu tycker att du är värd att bli betald som en läkare så stå för det.

Du säger ju det själv alla behöver nån gång anlita hantverkare, precis som alla behöver köpa mat, det hade ju vart nått om man slapp bli förbannad tre gånger av fyra man begär en offert. För att inte tala om hur detta driver på inflationen när många personer inte har möjligheten att välja att göra saker själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.