Carl54>Om ni är överens före om att inget ROT-avdrag skall ske så kan de knappast komma senare och önska annat.

Om det nu rör sig om ett specifikt fall i år så skriv en faktura till kunden med arbetskostnaden specificerad. Sen kan kunden själv söka reduceringen i kommande års deklaration. Detta gäller dock enbart 2009 ut som övergångsregel.

/Kent

Bengtake skrev:
Jag fungerar på om Rotavdraget gäller för att jag jag anlitar en installatör som drar nät för tele, data och larm i mitt hus. Dessa nät kan dels vara utbyte av befintliga nät och dels utbyggnad med ny teknik. Jag menar naturligtvis inte kostnaderna för tekniken utan arbetskostnaden
Liiite sent svar på denna fråga (men jag hittade inte att någon hade svarat på detta, samt att de var bökigt att hitta, så jag svarar ändå)

Installation av datanät är inte berättigat till ROT-avdrag.

Skatteverket skrev:
BREDBAND
Nedgrävning av ledningar för bredband ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att bredbandsanslutningen är avsedd att tillföras bostaden. Installation av bredband inne i bostaden ger dock inte rätt till skattereduktion. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.

Om jag vill ha ROT-avdrag 2010, så måste företaget som gör jobbet alltså sköta detta?

turtobbe skrev:
Om jag vill ha ROT-avdrag 2010, så måste företaget som gör jobbet alltså sköta detta?
Det stämmer,var tydlig med att du vill utnyttja rotavdraget innan arbetet börjar så slipper du onödigt tjafs.

Rrrrr skrev:
Liiite sent svar på denna fråga (men jag hittade inte att någon hade svarat på detta, samt att de var bökigt att hitta, så jag svarar ändå)

Installation av datanät är inte berättigat till ROT-avdrag.
Bredband är väl ändå inte detsamma som "datanät"? Man kan ju ha telefoni, tv och hemmanätverk utan att ha bredband.

Jag renoverade mitt kök och förutsatte att jag skulle få göra fullt skatteavdrag för arbetet. Men Skatteverket har klumpat ihop alla mina andra avdrag under året - jobbskatteavdrag, ränteavdrag osv. - och endast lämnat ett litet utrymme kvar för ROT-avdraget. Jag verkar inte få utnyttja ROT-avdraget mer än på några tusen kronor.

Om det är på detta sätt så kan man aldrig utnyttja ROT-avdraget fullt ut, ett krav för ROT-avdraget är att man har inkomst, exv. förvärvsarbete och har man inkomst gör man normalt jobbskatteavdraget och redan där skulle det bara finnas ca 39.000 kronor kvar av fullt skatteavdrag för ROT.

Byggonomen skrev:
Jag renoverade mitt kök och förutsatte att jag skulle få göra fullt skatteavdrag för arbetet. Men Skatteverket har klumpat ihop alla mina andra avdrag under året - jobbskatteavdrag, ränteavdrag osv. - och endast lämnat ett litet utrymme kvar för ROT-avdraget. Jag verkar inte få utnyttja ROT-avdraget mer än på några tusen kronor.

Om det är på detta sätt så kan man aldrig utnyttja ROT-avdraget fullt ut, ett krav för ROT-avdraget är att man har inkomst, exv. förvärvsarbete och har man inkomst gör man normalt jobbskatteavdraget och redan där skulle det bara finnas ca 39.000 kronor kvar av fullt skatteavdrag för ROT.
Jo, ROT-avdraget är just ett skatteavdrag. Så man kan inte få högre avdrag än vad man betalt i skatt.

(Man kan lura sig på att det som man i allmänhet betraktar som "skatt" till vissa delar kallas "avgift".)

Så man måste tjäna över en viss summa för att kunna utnyttja ROT fullt ut. Det kan kanske uppfattas som orättvist, det är skattepengar som går tillbaka, men inte till alla utan bara de med tillräckligt hög inkomst. De med lägre inkomst får lite eller inget av de här pengarna.

Men det är givetvis meningen att det ska vara så.

• Gilla
Byggonomen
  • Laddar…
Men oavsett hur mycket du tjänar så är max ROT-avdraget 50% på 100.000 kronor. Men eftersom du utnyttjar jobbskatteavdraget så kan aldrig ROT-avdraget bli 50.000 kronor. Man är inte helt tydlig med att det är så.

Det blev inte som väntat i varje fall, nog blev renoveringen bra, men minst sagt dålig skatteplanering.

Visst kan det bli 50.000:-, så länge du betalar in tillräckligt mycket skatt.

Även om jag använt en del som jobbavdrag, en del som ränteavdrag bostadslån och en del för något annat ränteavdrag?

Jag uppfattar det som att de har klumpat ihop alla mina skatteavdrag till ett räntetak på 50.000 kr.

Eller så är det så att jag inte är tillräckligt avlönad (och kunnig) för att ens hålla koll på vilka avdrag jag själv hade. Förmodligen är det en blandning av de båda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.