Hemmakatten skrev:
Förtydligande, alla ROT-arbeten som görs före 1 juli skall ansökas om skatteavdrag i samband med deklarationen i maj 2010. Tills dess finns fdet säkert blanketter framtagna.
Det låter bra men exakt var på skatteverkets hemsida kan man läsa detta?

W
Per72 skrev:
Det låter bra men exakt var på skatteverkets hemsida kan man läsa detta?
Hmm nu har jag ingen direktlänk, men det jag läste själv på skatteverkets hemsida var att i slutet av maj kommer det att finnsn blanketter tillgänliga så att man kan skicka in dem och en kopia av fakturan där det står hur mycket arbetskostnaden är.
Och from 1 Juli så gäller fakturamodell dvs man betalar endast 50% av arbetskostnaden, resterande 50% får företagen ansöka om och betalas ut inom 10 dagar.

hugodog skrev:
Hmm nu har jag ingen direktlänk, men det jag läste själv på skatteverkets hemsida var att i slutet av maj kommer det att finnsn blanketter tillgänliga så att man kan skicka in dem och en kopia av fakturan där det står hur mycket arbetskostnaden är.
Och from 1 Juli så gäller fakturamodell dvs man betalar endast 50% av arbetskostnaden, resterande 50% får företagen ansöka om och betalas ut inom 10 dagar.
Det läste jag oxå för några veckorsen ....men det var då det : )

W
Dom verkar vara veliga på skatteverket...

Så man kan alltså göra en tillbyggnad av kåken och utnyttja rot-avdraget, sen gör man ytterliggare en tillbyggnad nästa år och utnyttjar rot-avdraget. Sen puttar man ikull det gamla huset. Vips så har man ett nytt hus byggt på rot-avdrag :cool:

Självklart har man först gjort sina 5 barn till delägare i huset...:D

Fler som har tänkt tanken?

Redigerat:
Tjänar barnen så mycket pengar att de har nytta av skatteavdraget?

Men i princip kan man ju bit för bit byta ut delar av huset så att det blir ett nytt, och få del av ROT-avdraget, men frågan är om det verkligen blir billigare med att dutta fram med del efter del, trots avdraget.

Ajdå. Tänkte inte på att de skulle ha en inkomst...

Dessutom är väl ROT-bidraget begränsat till 2 ägare per bostad?

Nyfniken skrev:
Dessutom är väl ROT-bidraget begränsat till 2 ägare per bostad?
Nej då, begränsningen ligger i 50000:- per ägare, inte antalet ägare.

Kul. Vi är tre som delar på en bostadsrätt.

Hemmakatten
Nja, min bestämda minnesbild från lagförslag och från skatteverket (orkar inte kolla nu på sena kvällen) är att avdraget är maximerat till 100.000 per år och fastighet/bostadsrätt.

Äsch, tillbaka på ruta ett...

Vi håller på att inreda övervåningen på en smålandsvilla byggd i februari 2004. Värdeår 2005 enligt skatteverket.
Har nyss varit oss skattmasen för att försöka bringa ordning och reda i detta med rot-avdrag.

Den informationen jag fick där är:

Om jag vill ansöka om ROT enligt gamla modellen måste alla fakturor vara inkomna till mig INNAN 1 JULI i år. Detta eftersom då börjar den nya lagen gälla och den medger inte ROT-avdrag på hus yngre än 5 år.

Om jag inte får fakturor innan 1 JULI rekommenderar skatteverket att bygget stoppas för att återupptas i januari 2010. Då kan jag ansöka om ROT-avdrag enligt NYA FAKTURAMODELLEN.

Är det bara jag som tycker detta är helsnurrigt? Nu verkar det ordna sig med hantverkaren, han blir klar med sitt tills 1 juli.

Det som är märkligt är att jag hittar ingen info om detta med 5 årsgränsen på skatteverkets regelsidor om ROT-avdrag. Kanske bara jag som läser dåligt. Dessutom kommer nog många att känna sig lurade om de påbörjar arbeten i tron att de ska kunna göra ROT-avdrag om det rör sig om ett tillåtet arbete såsom installation av braskamin. Tji får de när de i efterhand får reda på att deras hus är yngre än 5 år och inte omfattas av detta i och med 1 JULI.

USCH! Det är ju bra att man endast behöver betala 50 % men denna regeln med 5 år förstår jag inte alls, den verkar ju bara ställa till med oreda och kommer garanterat att lura en massa människor. All information man läse ri facktidningar nämner ju inte detta. Där står endast vilka arbeten som omfattas/icke omfattas.

MVH
Henrik

hen_rik79 skrev:
USCH! ... regeln med 5 år förstår jag inte alls, den verkar ju bara ställa till med oreda och kommer garanterat att lura en massa människor.
Det blir säkerligen en hel del oreda, men 5-årsregeln har såvitt jag förstår kommit till för att det skall vara praktiskt möjligt att särskilja nybyggnad och illbyggnad/ombyggnad.

Det är max 100 kSEK per ägare som gäller...Men det gäller att det verkligen finns skatt att göra avdraget på.... Låg inkomst =låg skatt = endast ett litet avdrag blir möjligt!!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.