2 576 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Detta gäller ROT-avdraget för!
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om någon missat det så har nu reglerna kring ROT-avdraget specificerats. Hela listan på arbeten som går att göra avdrag för finns på Skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/skatter/rotavdrag.4.58a1634211f85df4dce80009465.html
Då var det bara att börja planera
http://www.skatteverket.se/skatter/rotavdrag.4.58a1634211f85df4dce80009465.html
Då var det bara att börja planera
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Noterar att sotning finns med.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Elarbeten finns inte nämda överhuvudtaget annat än grävning för el utomhus. Jag skulle tro att det innefattas i arbete för kök etc.
Det känns som att listan är en exempel lista för sådant som kan anses ligga i gråzonen. Och att sådant som självklart ingår inte är nämnt.
Det känns som att listan är en exempel lista för sådant som kan anses ligga i gråzonen. Och att sådant som självklart ingår inte är nämnt.
Bergvärme t.ex finns med.
Så kan jag på mitt NYBYGGE få arbetskostnaden avdragsgillt? Eller vad har sagt om att det är ett nybygge och inte en "renovering"?
Samma sak med arbetskostnaden att dra in fiber till huset som ändå ligger redo att dras in. Telia tar ju 8000 för det så är ju värt få halva avdragsgilt där.
Antar även att kakelugn och kamin är samma sak, och därmed är den avdragsgill (för arbetsmomentet).
Så kan jag på mitt NYBYGGE få arbetskostnaden avdragsgillt? Eller vad har sagt om att det är ett nybygge och inte en "renovering"?
Samma sak med arbetskostnaden att dra in fiber till huset som ändå ligger redo att dras in. Telia tar ju 8000 för det så är ju värt få halva avdragsgilt där.
Antar även att kakelugn och kamin är samma sak, och därmed är den avdragsgill (för arbetsmomentet).
Nybygge är det om du inte bygger på eller till en befintlig stomme. Nybyggda hus kan efter färdigställande nyttja husavdraget fram till den 30:e Juni i år, därefter får man vänta fem år innan man kan nyttja avdraget. Man åtnjuter ju dels en förmån i form av befrielse från den kommunala fastighetsavgiften, och någonstans resoneras det väl också om att nybyggda hus inte behöver renoveras och byggas till.
Jag undrar jag hur säkert detta är? Kan det vara så att det bara är en tankelapsus från regeringen eller skatteverket? Vet du när detta skall tas i riksdagen?Swetrot skrev:
5-årsregeln är för mig helt rimlig. Den innebär egentligen mer än 5 år, eftersom det är under de 5 skatte/avgiftsbefriade år efter värdeåret som man inte för utnyttja ROT-avdraget.
Eller kan det vara så att regeringen gjort en miss när de uppmanat folk att börja renovera i förväg och att det nu finns en massa människor som redan renoverat fastän deras hus är ganska nybyggda? har stått lite olika i tidningarna o på regeringens hemsida o skatteverket. Vet inte riktigt vad man skall tro.
Jag tror att man låter det vara fritt eftersom man glatt ropade ut i media att nu var det bara att ringa hantverkaren. De tolkningar som görs av regeringens egen skrift och Skatteverket får jag inte till något annat, men det är naturligtvis alltid en bra idé att kontakta Skatteverket för dubbelkoll.
Femårsregeln är för mig också helt rimlig, och inte något nytt. Det pratades om det redan under förarbetet och remissrundan, och det är en rimlig avgränsning om det skall avgränsas.
Femårsregeln är för mig också helt rimlig, och inte något nytt. Det pratades om det redan under förarbetet och remissrundan, och det är en rimlig avgränsning om det skall avgränsas.
Jag instämmer, 5-års regeln är rimlig.
Tyvärr har jag personligen ett nybyggt hus och skulle gärna utnyttja avdraget men inser att det är bättre om äldre hus gynnas. Blir dessutom en väldig gråzon på ett nybygge vad som är förbättringar eller bara slutförande av bygget.
Tyvärr har jag personligen ett nybyggt hus och skulle gärna utnyttja avdraget men inser att det är bättre om äldre hus gynnas. Blir dessutom en väldig gråzon på ett nybygge vad som är förbättringar eller bara slutförande av bygget.
Inte el, vvs och målning.... Är det ett skämt eller? Precis det man tänkte få dra av...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Någon som förstår varför sotning finns med?
