tommib
Hum...

Var får du in händelserna då, apropå att det är händelsestyrt? Du verkar bara ha två ingångar anslutna och det är gissningsvis till knapparna bredvid (Q1 resp S1). Knapparna kan du ju enkelt mäta upp och se om de funkar som de ska. Samma egentligen med PSAn.

Vad händer på PLCn om du spännigssätter den?

• Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hum...

Var får du in händelserna då, apropå att det är händelsestyrt? Du verkar bara ha två ingångar anslutna och det är gissningsvis till knapparna bredvid (Q1 resp S1). Knapparna kan du ju enkelt mäta upp och se om de funkar som de ska. Samma egentligen med PSAn.

Vad händer på PLCn om du spännigssätter den?
Det är ingen PLC

Det är ett programerbart relä
Så kolla i manualen så ser du
Har inte läst igenom den så vet inte vilka parametrar man kan ställa in
Men av bilden så antar jag att utgåmgarma på relät ger soänning till uttagen på kapslingen och att reningsverkets funktioner styrs därifrån

• Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
Det är ingen PLC

Det är ett programerbart relä
Den frågan handlar nog mer om marknadssegmentering än någon konkret skillnad i funktionsprincip. Den använder knappast elektromekanisk logik internt som en relädator.

För tydlighets skull kanske vi kan enas om att kalla den styrenhet? ;)

• Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
Vosserligen står PLC för Programable Logical Controller och det programmerbara reeläet är ju en typ av kontrollenhet men knappast logisk. Den öppnar eller sluter kontakter beroende på villkor som är inställda men kan inte teagera på olika insignaler som fås från olika yttre givare eller signaler
I mina ögon är det lika mycket PLC som ett astrour.
Kanske hårklyveri men jag vill inte benämna den PLC

• Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
tommib
Vad gör en PLC då?

Jo, den öppnar och sluter reläer baserat på status på insignaler och intern logik.

Den där kontrollenheten har ett antal ingångar och ett antal utgångar samt någon form av intern logik som kopplar ihop dem.

Du har dock rätt i att tillverkaren själv kallar den för programmerbart relä så jag får väl ge mig. Jag kan bara inte se att funktionsprincipen på något avgörande sätt skulle skilja sig. För mig ter sig ett programmerbart relä (av den här typen) bara som en PLC "light". Just detta specifika exempel programmeras med vad som ser ut som ladder logic vilket är ett språk som användes (och används) på PLCer.

Jag förstår inte heller vad du menar med att den inte skulle kunna reagera på insignaler från yttre givare. Det är exakt det ingångarna är till för.

Den kan för övrigt också anslutas till ett antal olika buss/signaleringssystem, t.ex. CAN, Ethernet, ProfiBus m.fl

Låter väldigt PLCigt ändå....

• Gilla
Fredrik Bystedt och 3 till
  • Laddar…
Nog är det ett PLC. Normalt kan man hämta befintligt program från ett PLC till en dator och sedan skicka tillbaka samma program till det nya. Ett likvärdigt PLC från typ Schneider electrics kan du köpa för kring 2500kr.

jag skulle höra med leverantören av reningsverket. Märkningen på komponenterna vittnar om att den kapslingen tillhandahålles komplett från den leverantören. Även märket (Eaton) vittnar om det. Eaton är inget du köper från hyllan hos en elgross, utan de produkter som är Eaton och som finns på den svenska marknaden är ofta sålda från en Skåpsbyggare. Ibland ihop med en produkt, t.ex. ett minireningsverk.

• Gilla
Fredrik Bystedt och 2 till
  • Laddar…
5
Skulle väl också säga att det är en liten PLC med en del expansionsmöjligheter, verkar dock sakna analoga I/O ingångar å ingen expansionsmöjlighet för det.
Har inte lusläst specen för den,
Men jag gissar på att logiken i den har väldigt begränsade funktioner å därför benämner dem den inte PLC.

• Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
Hej! Jag har inte kunnat testa ännu. Har beställt ny personskyddsbrytare mm men har inte fått dom än. 6e april får jag dit en elektriker om inte Corona traumat stoppar det I manualen för verket kallas den för manövercentral :) Enda givaren jag kan se till den är nivågivaren från bioreaktorns pump. Men jag vet vet i sjutton vi får se vad som händer om allt hoppar igång annars blir det handgranat och springa därifrån Nä men jag hoppas att den funkar. Jobbiga är att detta är en finsk produkt och vad jag har kunnat hitta så är närmaste service firma för just detta verk på Åland.. Detta är ang ”manövercentralen” från instruktionsboken.
En skärmdump av en PDF-manual för Green Rock Manövercentral med text och en bild av enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en instruktionsbok för Green Rock 10 SP plus med säkerhetsinstruktioner och felsökningssteg.
Skapa konto
Skärmvisning av en PDF med instruktioner för manövercentralen till en bioreaktor, inklusive bild och beskrivningar av komponenter.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.