688 läst ·
14 svar
688 läst
14 svar
Krockskada på rostig bakskärm
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hej,
Grabben ringde precis och har lyckats backa på något med andrabilen. Baklyse, kofångare bak samt bakskärm är rätt "tilltygat". Vi har helförsäkring +++ på bilen så på så sätt är det lugnt. Min gissning är att det räcker med nytt baklyse, omlack av bakskärm samt byte av bakskärm (den den är rätt tillknycklad). Dock så fanns det rost på bakskärmen sedan innan. Är det någon som vet hur ett försäkringsbolag hanterar detta? Enligt mig så spelar det mindre roll eftersom bakskärmen är så tillknycklad att det blivit byte oavsett rost men erfarenhetsmässigt så vet jag att försäkringsbolag kommer leta anledningar till att slippa undan så mycket kostnader som möjligt. Är det någon som råkat ut för något liknande?
/Styrman
Grabben ringde precis och har lyckats backa på något med andrabilen. Baklyse, kofångare bak samt bakskärm är rätt "tilltygat". Vi har helförsäkring +++ på bilen så på så sätt är det lugnt. Min gissning är att det räcker med nytt baklyse, omlack av bakskärm samt byte av bakskärm (den den är rätt tillknycklad). Dock så fanns det rost på bakskärmen sedan innan. Är det någon som vet hur ett försäkringsbolag hanterar detta? Enligt mig så spelar det mindre roll eftersom bakskärmen är så tillknycklad att det blivit byte oavsett rost men erfarenhetsmässigt så vet jag att försäkringsbolag kommer leta anledningar till att slippa undan så mycket kostnader som möjligt. Är det någon som råkat ut för något liknande?
/Styrman
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Låt grabben laga skadan så lär han sig att ta ansvar för sina handlingar.
Låter som att delarna går att hitta på skroten.
Låter som att delarna går att hitta på skroten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
vad är det för bil? Även om det bara är det du skriver så är det dyrt att laga.......oftast så dyrt att de hellre löser in om det är en lite äldre bil. Byta bakskärm och lite annat och lack på det kan ledigt springa iväg över 50k..........
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Om det är en bil med några år på nacken är det stor risk att försäkringsbolaget kommer vilja lösa in den.
En jämförelse, hade en Passat från 2012 som jag var med om en mindre sammanstötning med för ca 1,5 år sen (jag bedömdes inte vara vållande). Behövdes nya extraljus, grill och motorhuv plus lackering av kofångare fram. Den bilen löstes in, värderades till ca 60' kr.
En jämförelse, hade en Passat från 2012 som jag var med om en mindre sammanstötning med för ca 1,5 år sen (jag bedömdes inte vara vållande). Behövdes nya extraljus, grill och motorhuv plus lackering av kofångare fram. Den bilen löstes in, värderades till ca 60' kr.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Som andra säger så beror det helt på vilken bil det gäller. Det har blivit så oerhört dyrt att reparera bilar på verkstad att inlösen av lite äldre bilar är vanligt förekommande, gärna med skambud från början, men det beror på bolaget man har. Jag kör bara halvförsäkrat på mina bilar av den anledningen, sedan mer än 20 år.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det rör sig om en bil från 2014 som är värd kanske 75tsek. En något ovanlig modell som jag helst skulle vilja ha kvar. Den rostskyddsbehandlades för 10k när jag köpte den för 2år sedan men uppenbarligen hade rosten redan fått fäste.
Om jag skulle ordna reparationerna själv skulle jag nog kunna lösa det för 20-30k utan att de facto göra arbetet själv.
Om jag skulle ordna reparationerna själv skulle jag nog kunna lösa det för 20-30k utan att de facto göra arbetet själv.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Japp så får det bli. Tyvärr så har jag precis kostat på bilen en del då mitt mål var att få till en rolig billig pendlare. Gissar att det kommer värderas rätt lågt att t.ex. det är helt nya bromsar runt om ( samtliga ok, skivor, belägg), nya fjäderben fram, rostskyddsbehandlad för 10k m.m….RoTe skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
För ett försäkringsbolag troligtvis inte. Om man skulle sälja bilen privat så är det ju definitivt något i alla fall jag skulle värdesätta.Stefan N skrev:
Sedan hur de sätter listpris på en bilmodell som knappt finns till salu är ju en annan femma...
Moderator
· Stockholm
· 57 749 inlägg
Där kan man vara "market maker". För en massa år sedan när jag var student, var det en kille på samma studentkorridor som var lite "hobbybilhandlare". Han köpte en bil som var lite ovanlig, körde den ett halvår. Sedan höll han koll på säljannonser (papperstidning då, före internet). När ingen liknande bil hade varit ut på några veckor, så satte han in annons för sin bil. Samtidigt satte han in 3 - 5 falska annonser med ungefär samma bil, fast med lite fler mil, lite mindre utrusnting, en årsmodell äldre, till högre pris. Så han skapade ett markndspris för sin bil. Fungerade bra. Ännu bättre för honom var att de falska annonserna som han ringde in till tidningen, även var med falska addressuppgifter, så de annonserna behövde han aldrig betala...,S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nu är det klart.
Försäkringsbolaget stod för allt utom halva kostnaden inkl. lack för ny bakskärm. De ansåg att rosten innebar att ”halva” bakskärmen var förbrukad.
Så inkl. självrisk landar det på runt 9k vilket var bättre än jag hoppats.
Försäkringsbolaget stod för allt utom halva kostnaden inkl. lack för ny bakskärm. De ansåg att rosten innebar att ”halva” bakskärmen var förbrukad.
Så inkl. självrisk landar det på runt 9k vilket var bättre än jag hoppats.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Låter som en rätt rimlig deal
För många år sen blev jag påkörd bakifrån och bilen skulle fixas, men de tyckte att jag skulle betala ett halvt avgasrör för det var en slitagedel. De tog hela kostnaden när jag påpekade att jag bytt avgasrör dagen före olyckan...
För många år sen blev jag påkörd bakifrån och bilen skulle fixas, men de tyckte att jag skulle betala ett halvt avgasrör för det var en slitagedel. De tog hela kostnaden när jag påpekade att jag bytt avgasrör dagen före olyckan...
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Haha, det var en fuling. Jag tycker avgasrör håller mycket längre nuförtiden. Förr var det typ två byten fram till 25-30k mil men nu är det knappt ett. Bra att något går åt det håller iaf.Fairlane skrev:
Och visst var det en helt rimlig deal? Det hade förstås varit kanon om försäkringsbolaget tagit allt med bara självrisk men en ren reparation av rosten hade nog gått på 20k+ så det "sparades" ju ändå pengar.
Och så fick jag behålla bilen som jag ändå gillar... Vem vet, om den fortfarande är fräsch om 5-10år kan det bli en "trackday" bil av den...
Klicka här för att svara