Hej!
Har ett urkopplat styrsystem till en minireningsverk. Innan jag tar dit en elektriker tänkte jag fråga här om det är kört om det ser ut enligt bild eller om man kan få bort rost mm och sen få det att funka? Om det inte är något idé hade jag tänkt köpa alla delar såsom denna jordfelsbrytare och sen ringa elektriker, annars måste säkert hen åka tillbaka och beställa delar (detta tillhör ett landställe och tar tid att åka fram och tillbaka). Vad tror ni?
Har ett urkopplat styrsystem till en minireningsverk. Innan jag tar dit en elektriker tänkte jag fråga här om det är kört om det ser ut enligt bild eller om man kan få bort rost mm och sen få det att funka? Om det inte är något idé hade jag tänkt köpa alla delar såsom denna jordfelsbrytare och sen ringa elektriker, annars måste säkert hen åka tillbaka och beställa delar (detta tillhör ett landställe och tar tid att åka fram och tillbaka). Vad tror ni?
Bästa svaret
Tack för alla svar. Det blir nog att jag lämnar in alltihop till en el firma så får dom byta ut allt. Är säkert mer än brytaren som är dåligt.
En sista fråga bara. Den som det står Q1 på och den andra S1, finns det motsvarigheter att beställa nya i Sverige för mig? Om ja så har jag allt sen när elektriker kommer till stugan
Jag har även skickat samma bild till två olika elektriker men dom svarar inte, är väl upptagna med annat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Xpole kommer from Eaton och Q1 ska vara ett impulsrelä och S1 en strömbrytare, ev med återfjädrande knapp.
http://www.eaton.se/ecm/groups/public/@pub/@sweden/documents/content/pct_436032.pdf
Hittar inte exakt modelbeteckning där så du får leta, och kanske titta på hur allt är kopplat för att få klarhet i funktionen.
De går ju att ersätta med andra fabrikat. Titta t.ex på elbutik.se.
http://www.eaton.se/ecm/groups/public/@pub/@sweden/documents/content/pct_436032.pdf
Hittar inte exakt modelbeteckning där så du får leta, och kanske titta på hur allt är kopplat för att få klarhet i funktionen.
De går ju att ersätta med andra fabrikat. Titta t.ex på elbutik.se.
Är inte helt säker på att Q1 är ett impulserna
Saknar anslutning A1 och A2
Ser mer ut som att det är en tvåpolig brytare eftersom det finns fyra anslutningar vilka är förbundna parvis
Kollade på länken och det jag kunde utläsa var att det var en knapp, vilket jag tycker är anmärkningsvärt eftersom det är en vippa
Nu har jag inte jobbat så mycket med Eaton så fler uppgifter behövs för att vara säker
Har du fler normapparater i läsningen och vad står på gruppförteckningen?
Vad är det som sitter till höger om S1?
Är det en kontaktor eller ett relä?
Ser mer ut som att det är en tvåpolig brytare eftersom det finns fyra anslutningar vilka är förbundna parvis
Kollade på länken och det jag kunde utläsa var att det var en knapp, vilket jag tycker är anmärkningsvärt eftersom det är en vippa
Nu har jag inte jobbat så mycket med Eaton så fler uppgifter behövs för att vara säker
Knappast någon tvekan kring att Q1 är en tvåpolig brytare och S1 en återfjädrande slutande tryckknapp, det pekar förutom märkningarna på dem även postbeteckningarna med -Q och -S för respektive. TS kan ju som sagt välja samma komponenter från annan tillverkare om det blir besvärligt att hitta Eaton/Moeller men viktigast är sen att som 50procent skrev se över kapsling mm så det blir varaktigt också.
U Uffe A skrev:Är inte helt säker på att Q1 är ett impulserna
Det som sitter till höger om S1är någon typ av relä
Har inte haft tid att leta upp vad det är för något
Men ska se i morgon vad jag kan hitta
Som GK100 skriver så kan du ersätta de här komponenterna
PSA C16 A, 30 mA, tvåpolig strömställare (brytare) och tryckknapp med vilket fabrikat du vill
Och som både GK100 och 50procent har skrivit så skaffa en ny lämplig kapsling
Har inte haft tid att leta upp vad det är för något
Men ska se i morgon vad jag kan hitta
Som GK100 skriver så kan du ersätta de här komponenterna
PSA C16 A, 30 mA, tvåpolig strömställare (brytare) och tryckknapp med vilket fabrikat du vill
Och som både GK100 och 50procent har skrivit så skaffa en ny lämplig kapsling
Nja, jag skulle tro att det som sitter till höger i sista bilden är en PLC av något slag. Tolv ingångar och sex utgångar verkar det vara.
Mer specifikt så är det den här. Så visst, Moeller/Eaton kallar den själva för Control Relay....
Den burken är själva hjärnan i elanläggningen till ditt minireningsverk så den kan man inte ersätta bara hur som helst. Det kanske du inte heller hade tänkt?
Huruvida du kan få det här "att funka" beror helt på vad du har för definition av det. Finns resten av reningsverket kvar? Finns det elschema för hur det var kopplat? Den här typen av grejer är inte något man tar in vilken elektriker som helst till, det måste vara någon med vana av styr/regler.
Mer specifikt så är det den här. Så visst, Moeller/Eaton kallar den själva för Control Relay....
Den burken är själva hjärnan i elanläggningen till ditt minireningsverk så den kan man inte ersätta bara hur som helst. Det kanske du inte heller hade tänkt?
Huruvida du kan få det här "att funka" beror helt på vad du har för definition av det. Finns resten av reningsverket kvar? Finns det elschema för hur det var kopplat? Den här typen av grejer är inte något man tar in vilken elektriker som helst till, det måste vara någon med vana av styr/regler.
Redigerat:
Tack för alla svar. Ja det blir nog att testa byta allt utom styrmodulen easy 719-AC-RC som inte eller rostig eller liknande, hoppas den fungerar. Alltihop sitter i en ”Fibox” med uttag. Jag har testat alla olika delar/pumpar i verket och dom startar utan problem om man bara sätter dom i en skarvsladd vid sidan om. Verket är händelsestyrt och är av märket ”green rock 10 SP Plus”. Vi köpte denna stuga/landställe i slutet av förra året och blev lovade av kommun, mäklare och tidigare ägare att det var ok (men det var det ju inte), besiktningsmannen sa bara att det inte ingår i besiktning. Så jag orkar inte tjafsa någon av de då de inte ens svarar när jag frågar
Därför tänkte jag ge detta en chans och i värsta fall blir det ju nytt reningsverk vilket inte är en kostnad jag räknat med. Jag hade en kille där som jobbar med att gräva ned nya reningsverk och han tyckte det i övrigt såg bra ut och att jag skulle ge det en chans 
Har hittat manual till det programerbara reläet.
http://www.jpn-moeller.co.jp/easy/img/h1508g.pdf
Har du manual till minireningsverket så ta fram den så underlättar det för elektrikern.
Annars får du leta efter den på nätet
http://www.jpn-moeller.co.jp/easy/img/h1508g.pdf
Har du manual till minireningsverket så ta fram den så underlättar det för elektrikern.
Annars får du leta efter den på nätet
Tack för hjälpen! Jag har manual till reningsverket också så nu ska jag bara försöka få något att ta jobbetU Uffe A skrev: